Blank og holdbar?

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Blank og holdbar?

Post by Jan-Ivar »

Blank og fin!
Et evig spørsmål; er det noen som har nye triks (eller gamle) for å få aluminiums grillen blank og oppnå litt holdbar glans? :roll: :!: :?:
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: Blank og holdbar?

Post by Jampern »

Er det Autosol og hardt arbeid som gjelder fremdeles?
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Re: Blank og holdbar?

Post by Jan-Ivar »

Har brukt Autosol, men jeg mener det er oppskrytt. Holder ei kort stund og synes det blir mer og mer matt for hver behandling.
Er inne på tanken om klarlakk :shock: Noen som har prøvet? :?:
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Blank og holdbar?

Post by Cortinaterje »

Jeg bruker Autosol på motorsykkel og syntes det er et fint produkt. Ypperlig på fornikling og fastbrent på eksosrør. Men autosol er ingen polervoks med noe særlig holdbarhet. Jeg ser mer på Autosol som et rengjøringsprodukt Jeg etterpolerer med vanlig voks på f.eks forskjermen på sykkelen etter vårrengjøring og da holder det ut sesongen eller eventuelt en omgang til med vanlig voks..
Jeg bruker også Autosol på malte flater og glass baderomsarmatur og messing. Fint å rengjøre glassplata på induksjonskomfyren med.

Jeg foreslo en gang her på forumet Autosol på Cortinagrill og ble dømt nord og ned. Det er litt slipemiddel i autosol og Cortinagrillen har fra orginalt av kun en liten tynn eloksering så det kan nok være noe i det. Har nok hørt flere tilfeller om at når elekoseringen er polert bort så må du polere hele tiden.

Jeg var så lur å lakkere med klarlakk de sorte listene i fronten på bruksbilen min. De var hvite og stygge, men helt perfekte når bilen var nyvasket og våt. Klarlakk er tingen tenkte jeg og lakkerte heldigvis bare to av listene i fronten for å teste. De var fine den første sommeren. Steinsprut ødela det hele og det er vanskelig å få bort klarlakken igjen om du skulle finne ut av det. Løsningen ble å bruke noe som heter Polytrol. Dette er det beste og mest holdbare jeg noen gang har vært borti for å få sorte plastdetaljer på bil til å holde på fargen. Nede på kanalskjørtene holder en behandlig nesten ut sommeren og oppe på takrailsen holder det å fornye annethvert år. Polytrol er et owatrolprodukt som er ment til få fargen tilbake på f.eks. fargede plastbåter som har falmet.

Jeg ville vært nysgjerrig på å prøve Polytrol på Cortinagrillen. Polytrol er en oljefilm som tørker som en klarlakk. Sprøytes på eller legges på med en lofri klut eller svamp. Blir en fargefri gjennomsiktig klebefri film etter to-tre dagers tørk.

....... ellers så er vel vanlig polervoks også noe å prøve. Med hardvoks utenpå. (som forskjermen på sykkelen)
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Blank og holdbar?

Post by SveinF »

Autosol og Carnauba voks er en god kombinasjon. Om du kjøper voksen i en fast utgave er den tyngre å legge på, men varer veldig lenge og ser fin ut.

Autosol på nye blanke rustfrie eksosmanifolder gir en artig effekt. Uansett blir disse brune på grunn av varmen, med Autosol blir de gyldne i fargen.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Blank og holdbar?

Post by ygz »

Autosol er et slipemiddel. Det inneholder ikke beskyttende voks, det er derfor det "falmer fort". Etterbehandling med voks er absolutt nødvendig. Har etterbehandla med kromvoks så langt, men skal prøve Carnuba neste gang. Takk for tips! :)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Re: Blank og holdbar?

Post by Jan-Ivar »

God det er litt futt i forumet! Gode svar!
Har brukt Polytrol på diverse ting før. Tenker å prøve på grillen. Tilbakemelding kommer! :D
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: Blank og holdbar?

Post by ebernt »

Cortinaterje wrote:Jeg foreslo en gang her på forumet Autosol på Cortinagrill og ble dømt nord og ned. Det er litt slipemiddel i autosol og Cortinagrillen har fra orginalt av kun en liten tynn eloksering så det kan nok være noe i det. Har nok hørt flere tilfeller om at når elekoseringen er polert bort så må du polere hele tiden.
Som "Cortinaterje" nevner har vi hatt (minst) en runde på dette temaet tidligere. Se her.
Flott om vi får litt erfaringer og tips her!
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
Post Reply