Godkjenning av ombygd bil

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.

Godkjenning av ombygd bil

Innlegg MLI » 17 Apr 2018, 13:20

Jeg hører av og til at det kan være vanskelig å få godkjent en ombygd 60-talls bil hos Biltilsynet.

Så da lurer jeg jo litt på hvordan rod-folket får godkjent sine biler hos BT?
Som for eksempel denne 1932 "Forden", se https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=117493993 :
Denne bilen har altså:
-Chevrolet 350 V8-motor og gir
-Jaguar bakstilling
-Volvo/Opel/Audi forstilling
-Glassfiber karrosseri (hvordan går det, dersom man går rundt med en slik bil?)

Og dette er altså ifølge vognkortet en 1932 Ford (det er sikkert ikke så mange deler fra 1932 igjen her...)

Men kommer man med en Cortina mk2 med tu liter OHC, da ser BT på max tillatt foraksel-vekt ifølge typegodkjenningen...

I utgangspunktet er det kjøretøyforskriftene fra 1946 som gjelder for en Cortina fra før 1971, og der holder det med kun 1 lys bak.
Men skal det være strengere regler for en ombygd 67 Cortina enn det er for en ombygd 1932 "Ford"?

Det er vel dannet egne "godkjenningsgrupper" hos BT for ombygde biler i de senere år, der det vel også er med folk fra bil(bygger)-miljøet, og det er jo en god ting.
MLI
 
Innlegg: 2730
Registrert: 16 Nov 2009, 23:51

Gå til Tekniske spørsmål og svar Cortina.

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest