Anglia 1200 -67 motor

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Anglia 1200 -67 motor

Post by Bertil »

Enligt uppgift så ska Anglia from oktober 1966 ha ett motorblokk som heter 2730E6015, är det noen som har en -67 mod Anglia som kan ha opp panseret og se, eller är det någon som vet säkert hur det ligger till?
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by MLI »

Tviler vel litt på at Anglia fra oktober 1966 har en motorblokk som heter 2730E6015.
Hvis du ser i manualen "In-line engines (cars), Ford Service Training", så er motor med støpenummer 2730E6015 der nevnt som originalmotor til 9/1966- mk2 Cortina 1300 (pre-crossflow).
Denne manualen kan du finne (og lese/laste ned som PDF-fil på klubbens lukkede medlemsforum på "Lukket forum for medlemmer CKN" under "Teknisk Database", manualen ligger under "Kent motor: Pre-xflow & xflow").
Du må logge deg inn på forumet for å få adgang til dette lukkede medlemsforumet.

Du tenker antagelig på FIA-homologeringen for Ford Anglia Super (1200), som kan finnes på
https://historicdb.fia.com/sites/defaul ... roup_t.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

På side 12 under "Anglia 1200 Super Group II" er 2730E6015 der nevnt som "Alternative Engine block and crankshaft fitted as optional to the Anglia 1200 Super from October 1st 1966".
(5-lagret blokk med 2730E-6303A veiv).
Men:
Det trenger ikke å bety at 2730E6015-blokk/motor faktisk ble montert i enkelte standard Ford Anglia 1200 på samlebåndet hos Ford høsten 1966/67,
det betyr bare at Ford den gang i 1966 klarte å overbevise (lure?) FIA til å tro at 1297cc 2730E6015-blokk/motoren kunne fås/bestilles i en standard Ford Anglia 1200 personbil/gatebil :)

Ford har laget mye rart, f.eks en 3-lagret pre-crossflow 1200-motor med 701M-6015-AA blokk...
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by SveinF »

Jeg tolker FoMoCo Parts list slik at 105e , 109e og kanskje 113e merkede motorer er levert til Anglia

Jeg har sett 105e som 997ccm motor, 109e som 997ccm + 1198ccm og 1340ccm motorer (ikke i Anglia). 113e er vel kun levert originalt 1198ccm utgave.


2730e er vel 6 bolt veiv? Det har jeg aldri hørt om i Anglia levert av Ford
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by Bertil »

Står det verkligen "as optional"?

Frågan är om det egentligen finns en 1200 vev som är femlagrad. Hade varit intressant att se vad som sitter i en bil tillverkad efter oktober -66...

701M6015AA är väl inte märkvärdigare än 701M6015BA bägge var ju utbytesmotorer för 1200 och 1500.


2730 motorn er 6 bolta ja.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by MLI »

Bertil wrote:701M6015AA är väl inte märkvärdigare än 701M6015BA bägge var ju utbytesmotorer för 1200 och 1500.
701M6015BA ble vel brukt i Escort Twin Cam, men hvilken bil fra Ford's samlebånd i 1970/71 kom med 701M6015AA 1200-motor?
(ingen bil som jeg vet om?, men kanskje den ble brukt som industrimotor i et eller annet?).

Så, var det så stor etterspørsel etter fabrikknye 1200-motorer i 1970 at Ford satte igang med (videre)utvikling av en egen helt ny 3-lagret 1200 motorblokk?
(Ford var/har alltid vært flinke til å spare på pengene...)

Joda, har jo hørt at 2730E6015-motoren er ettertraktet borte i England, bl.a. fordi den er nevnt i FIA homologeringspapirer.
Last edited by MLI on 07.06.2018 10:10, edited 1 time in total.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by MLI »

Bertil wrote:Står det verkligen "as optional"?
Det står mye rart i den FIA homologeringen, bl.a. "Production Change: Alternative Gear Box Ratios 2.5 1.64 1.23 1.00"
(altså girkassen fra 1963 mk1 Lotus Cortina, den var vel heller ikke i Anglia delekatalogen, akkurat :) ).
Men bra for de som kjører historisk i dag, at Ford klarte å dytte inn alle disse racing-delene i homologeringen den gangen.

Se som sagt PDF-dokumentet på linken https://historicdb.fia.com/sites/defaul ... roup_t.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by Bertil »

Kan säga det att i länken finns en inscannad orginal klassnings handling som är hundra gånger tydligare än den som finns i htp handlingen. Så allt går att läsa och det går att se vad det är på bilderna.

Frågan kvarstår, satt det någonsin 2730 block i en Anglia från fabrik?

Sen, i klassningshandlingen så ser man ju två ports Weber och extraktor grenrör tydligt, men en sån bil har väl aldrig tillverkats...?
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by MLI »

Bertil wrote:Sen, i klassningshandlingen så ser man ju två ports Weber och extraktor grenrör tydligt, men en sån bil har väl aldrig tillverkats...?
Nei, tror ikke det, men ifølge brosjyren så kunne Anglia Torino leveres med 997cc "GT" motor eller 1200cc "GT" motor (2-trinns Weber, grenrør, etc).
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by Bertil »

Torino S hade två port Weber och extraktor grenrör, såna har jag sett. Verkar inte som Torino har någon klassningshandling, eller att någon kört tävling med en sån på 60 talet. Synd för den hade varit konkurrens kraftig i tusen cupen.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by Bertil »

Bertil wrote:Torino S hade två port Weber och extraktor grenrör, såna har jag sett. Verkar inte som Torino har någon klassningshandling, eller att någon kört tävling med en sån på 60 talet. Synd för den hade varit konkurrens kraftig i tusen cupen.

Reglerna säger ju att man kan köra med en bil som saknar homologering, men den måste ha tävlats med i perioden, i detta fall upp till 1965.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by Åge Salomon »

Æ trur den 1200motor`n vart montert i en -61model Skoda Oktavia. Knægg! :lol:
Go hælg karra. :D
Mvh.Åge "Reodor". ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by SveinF »

Torino GT :D

Ser ut for å være 28/36DCD med noe som ligner Cortina MK1 GT exhaustmanifold
torino2.JPG
torino1.JPG
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by Bertil »

Torino med två port heter Torino S

Bilde fra fabiken.
Attachments
IMG_3384.JPG
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by Bertil »

Läste i Anglia verkstadshandbok daterad 1973 och i den fanns inget om 2730 femlagrad motor i Anglia. Ej heller omnämns bytesmotor 701M6015AA. Block 105 och 109 nämns, att när 1200 motorn kom så blev det 109 block.

Tittade i Cortina mk2 katalog, på en 1300 -67 vev, den har nr 2730E6303A så vevaxeln som det refereras till i klassningshandlingen är 1300 veven. Det finns ingen 1200 vev som är femlagrad.
Lite luddigt i klassningshandlingen anges ett nummer 2730E6010A. Det är blockets reservdelsnummer, men gjutnumret på blocket är 6015 vilket anger komplett nummer på hel motor...
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by SveinF »

Allard Allardette papirene sier vel heller ikke noe om 2730, de ble vel godkjent for tidlig for den motoren
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by Bertil »

Ja den är ju tidigare, och har väl inte de tilläggen som Anglia super har.

Enda problemet med Allardette är väl att den är på 1340 cc, det innebär ju att den går i klassen upp till 2500 cc. Himla synd för den skulle varit snabb i 1300 klassen.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by Bertil »

Fast det finns ju en klassning med 1000 cc och kompressor...
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by SveinF »

Neil McCarty på gamle 105speed fikk montert en slik hos Northampton Motor i sin 307 VAN. Han sa vel at effektøkningen var bob bob, men lyden var kjekk.
Har en kamerat i Skottland som har de fleste delene til et slikt kit, men noe mangler. Tro det var noen reimhjul som manglet
Allardette
Allardette
:D :D :D :D
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by Bertil »

Nån effekt ökning måste det bli, aner ikke vad för ladetryck det er men noe måste det ju vara annars är det ju ingen idé att bry sig i det hele tatt.

Sen så sier homologeringen GT bil, så den kan ju inte gå i standardvagnsklassen ändå...
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Anglia 1200 -67 motor

Post by ygz »

Lydeffektøkning er jo også effektøkning :mrgreen:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Post Reply