Start(er)problem

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Start(er)problem

Post by ygz »

Tid for EU-kontroll. Men for å komme seg dit er det jo en fordel å kunne starte.

Her i våres måtte jeg bruke lader for å få guffe nok til at starteren slo inn. Men bilen starta til slutt og gikk. Og når den fikk kjøre seg varm var den like lettstarta som alltid.

Har investert i nytt batteri (med nylaget festeanordning). Måler 14,6 A, men starteren går først veldig tregt (kanskje en kvart omdreining), og deretter ikke. Innslaget klikker, men det er alt.

Når ting blir stående lenge tørker jo gjerne ting litt, så kunne jo alltids ta ut starter og gi innslaget en omgang med tynnolje. Men om jeg må ha ny starter er det bare tida og veien (og knapt nok det) før jeg må ha bilen på EU.

Hva tror ekspertene?
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Re: Start(er)problem

Post by bmyrheim »

Hvis starteren funka tilnærmet som den skal for så å bli lat etter å ha stått så er nok starteren i orden, men det som regel tre-fire ting som kan forårsake dette.
- Dårlige forbindelser, batteri/jording.
- Slitte eller trege børster som henger i børsteholderen.
- Skitten kommuntator.
- Slitte/brente kontakter inne i innslaget. Dette får man som regel ikke gjort noe med siden innslaget er hermetisk lukket.

Jeg har en gang satt innslaget i dreiebenken og dreid av flensen som er presset rundt bakkelitt-enden for å komme til å rense det opp. Dette var på en båtstarter som hadde vært under sjøvann. Limte den sammen med tec7 etterpå, men er ikke noe jeg vil anbefale.
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Start(er)problem

Post by ygz »

Takk for tips

- Dårlige forbindelser, batteri/jording.
Ser ok ut. reint og pent og ikke noe irr eller skitt noe sted, men skal gå over alle kontakter en gang til for å være helt sikker
Ellers er det ut med starter og sjekke litt for de andre alternativene. Har et startrelé i reserve, så kan prøve å bytte.

- Slitte eller trege børster som henger i børsteholderen.

- Skitten kommuntator.

- Slitte/brente kontakter inne i innslaget. Dette får man som regel ikke gjort noe med siden innslaget er hermetisk lukket.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Re: Start(er)problem

Post by Jan-Ivar »

Husker at vi på våre "ungdomsbiler" ofte måtte ut med starter..Bytter av børster osv.
I tillegg var det å klinke på nye bremsebånd og rense dynamoer..Et slag med hammeren kunne også hjelpe en kort stund!! :lol: Og sånn gikk no dagan!
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Start(er)problem

Post by ygz »

Jo, når du nevner det... Tror rekorden min på å ta ut/sette inn starter på cortinaen var nede i 8 min 40 sek back in the day. Frister ikke så mye å prøve og slå den. ;)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Start(er)problem

Post by Åge Salomon »

Ang rask bytting av deler,så kjæm æ på nå som e litt på "sidespor". Men skriv det læl. :)
Æ å kamerat`gjengen skar av karross`n på ei VW bobbel å hærja med.
Men ingen som passa på om det va olje på motor.Gjekk jo som "ludder" den bobbla..... :lol: ( vi visste at motor`n va "oljetøsst"),å plutsle skar den sæ..... Men bobbel`motora hadd vi tilgang på sju,så ein ættmeddag bytta æ å ein kamerat motor på 20minutt! :o Da starta vi motor,å va igang ijen. ;) Va så såklart my enklar når karross`n va bort. Men læl! :mrgreen:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Start(er)problem

Post by ygz »

Mørkets fyrste (fyrstens børste?) slår til igjen. Røyk og hvinelyder og andre festligheter. Starteren er nok død (eller ihvertfall moden for seriøs overhaling og muligens en kjapp demonutdrivelse i samme slengen). Skal få låne en annen starter med gamle edderkopper i i morra, så får vi se om eu-kontrollen fortsatt kan reddes. Nå er det tid for å ringe Atle og ordne seg en ny starter.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Re: Start(er)problem

Post by Jan-Ivar »

Har du noen gang byttet starter på den grønne?
Disse Ford-starterne mener jeg å huske hadde begrenset levetid med hensyn til børster... :shock:
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Start(er)problem

Post by ygz »

Har overhalt starter mange ganger siden 1985. Denne gangen var den hinsides overhaling. En lokal gentleman lånte meg en starter fra en Anglia med 1500 GT-motor som p.t. er i opplag. Da ble det fart i sakene. Nå blir det ombygd bosch-starter fra Atle i neste omgang. Rydder ut Lucas-komponentene etterhvert som de ryker. Vippe og dynamo er allerede bytta. Starter neste.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Start(er)problem

Post by Åge Salomon »

Yngvar: De e jo en grunn fer at vi har lagt på navnet "mørkets prins" på Lucas deler da..... :lol:
Æ bytta ut likestrømmer`n fer endel år sea,med ein Lucas vekselstrømmer(bytte Lucas med ein Lucas.... :roll: :lol: ) frå ein Fiesta. 45ampere. Putta da samtidig in ein 15volt`s regulator/børsta + 5kvadrats tjukk +ledning frå plussen på dynamo te plussen på batteriet. Originalt ledningsnett e jo "sytråd nr.36" vettu,å strømmen "står jo i kø" i så tynnt ledningsnett. :lol:
Ladding å dynamoproblem veit æ`tt ka det e fernåkkå lenger. ;) :D Anbefales. ;)
Ps: Ka du mått betal fer den Bosch startar`n? E den kortar? å derav enklar å monter ang den korte avstand bort te motorfestet?
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Start(er)problem

Post by ygz »

Resultat på EU-kontroll: 4 x 2! :shock:
Men nå skyldtes riktignok én av toerne at mekanikeren ikke fant hornbryteren, så egentlig bare tre toere.
Ny slangeklemme til øvre radiatorslange skulle fikse toer nr 2, men for sikkerhets skyld ser jeg etter en ny slange (se annonser)
Har reparert blinklysbryter midlertidig, men det er et brudd i plasten inne i bryteren som gjør at kontaktene flytter på seg, så
ser etter ny bryterarm også (se også annonser).
Siste er løst stabstag bak. Så nå blir det midlertidig konvertering tilbake til deluxe-bakstell og litt mindre fart i svingene framover.
Men i sum bare et par garasjetimer. Ikke så verst. :)

Vet ikke helt hvordan bosch-starteren blir seende ut, Åge. Det er Atle som bygger den om med ni-tenners drev. Koster litt, men varer forhåpentligvis lenge!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Start(er)problem

Post by Åge Salomon »

Javel. :) Har vørri ut med startar berre ein gong,å det va da æ pussa opp motorrom,motor å gearkass. Eller....,jo to gong. Sist gongen,va æ jo ut med startar,men trur æ ikke fjerna den helt.... Ihvertfall et "lite hælvet" visst ein ska bytt startar. Nesten enklar å uttu med heile maskinisten sju.... :? :cry:
Ps: Sjer du etterlyse div dela ja. Ang spylepumpe. Din Cortina e jo ikke original,så koffer ikke monter ei elektrisk pumpe? Den manuelle pumpa inni bilen på min funka ikke,så æ kjøpt ei pumpe som syg ifrå spylepåssån. Te el-brytar åt pumpa,montert æ først trykkknapp i hølet der originalpumpa stod.
Men vart æ gjorde om det,å fikk tak i ein original blink/langlysbrytar å montert på andre sida av rattstammen.Montert den rett overfer venstre orig.brytar,med lange nok gjenomgangsskruva gjennom festebrakketen på begge bryteran. Tok vinkelsliper å laga et firkanta hakk i deksel for bryterarma. Vindupusser kobla æ da med et hakk ned(blinklys funksj). Du får ikke retur på pusseran da,når du koble via en sånn brytar,men ikke nå problem.EU-godkj. med manglende retur av pussar å. :) Spylepumpa koble du ledningen/brytarfunksjon for lyshornet. Med den brytarfunksjonan,slæpp du å sitti å "tøy dæ" frampå dash`n te vippebrytar`n åt pussar å spylepumpe. Radi ja! ;) Men så e no litt lat å æ da. Knægg! :lol: Mått berre del ideen/patenten min me dæ. :)
Mvh. Åge "Reodor".
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply