Understellsbehandling

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Understellsbehandling

Post by ygz »

Mye snakk om lanolin for tida, men er det noen som har erfaring med Mercasol sin understellsbehandling?
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
tronde
Posts: 62
Joined: 12.08.2014 23:30

Re: Understellsbehandling

Post by tronde »

Mercasol har samme problemet som alt annet som størkner. Er det grobunn for rust på undersiden, vil helvete bryte løs før eller siden fordi den mekaniske styrken i materialet vil holde fuktigheten låst mot metallet. Alle de størknende stoffene funker helt fint inntil det går hull på dem, for eksempel i plateskjøter som alltid har små bevegelser. Dette er en skummel egenskap, for rusta eter seg ubemerket innover uten at det synes.

Den eneste ulempen jeg har sett med Fluid Film (lanolin), er begrenset mekanisk levetid der hvor det er direkte sølesprut, pluss at det kryper så mye at det ofte blir en film utenpå deler av bilen også. Også lukter det sau noen uker etter sprøyting.

Jeg er en generelt skeptisk fyr, men for Fluid Films del heller jeg i retning av at reklamen faktisk stemmer med opplevd virkelighet. Jeg har ikke behandlet en hel bil, men der hvor jeg sprøytet på min, er det ingen andre stoffer som har klart seg bedre når det gjelder å hindre spredning av eksisterende rust, og den er der alltid hvis ikke bilen er helt ny.
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Understellsbehandling

Post by ygz »

Takk for grundig svar. Det for våge seg om bikkja til naboen får los på bilen i ei uke eller to.
Ullfett høres ut som det beste alternativet.
bff6b05e-91c4-4036-94b5-92d569d2d864_l.jpg
(Tegning av F'murrr)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
tronde
Posts: 62
Joined: 12.08.2014 23:30

Re: Understellsbehandling

Post by tronde »

Du sier ikke hva slags bil du skal behandle, men selv nye biler har rust, noen av dem lovlig mye.

Jeg har tatt noen skjermdump fra "Vi Bilägare" og laget en pdf. Det er litt ulik oppløsning på bildene, men det løses med å zoome ut/inn.

https://gyrator.eu/sitroner/rust.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Det fine med lanolin er at det kryper utrolig godt. Jeg har ei plate på ca. 10 x 30 cm med lett overflaterust. Jeg gned av det som alltid henger fast på sprøyterøret slik at det ble 3 stk litt store en-krone store felt på den plata. Etter mindre enn ett år var hele plata dekket av tynn oljefilm. Kanskje litt juks at plata lå flat i romtemperatur, men jeg har aldri sett noe som likner.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Understellsbehandling

Post by Åge Salomon »

Ja,sånn som all den plastikkdeksla feks; bakom dæm,ja der kose "hr.Rust" seg bra..... :shock:
Underspyling hjølpe heller itt stort på plassan med plastdeksel.
Så det e ingen tvil,om at veisalt om vinter`n må det bli slutt med! Det e SVINERI med stor S! :evil:
Æ å nån kamerata har snakka om bila å røst. For endel år sea,å før veisaltet sin tid her i Trøndelag,va vi "skjit`redd" fer å kjøp bila "sørant",da veian vart salta der,en del år før oss i Tr.lag.
Men no pr.idag,"slit vi" med såmmå problemet sjøl på veian vårres...... :cry:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply