Forskjell på bladfjærer standard mk 1 1500 vs. GT og Lotus Cortina.

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Forskjell på bladfjærer standard mk 1 1500 vs. GT og Lotus Cortina.

Post by Bjarte »

Hei. Hva er forskjellen på standard bladfjærer til mk1 1500, GT og Lotus Cortina? Vil bladfjærer til GT eller Lotus passe på en 1966 mk1 1500 uten modifikasjoner på karosseriet?

Bjarte
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Forskjell på bladfjærer standard mk 1 1500 vs. GT og Lotus Cortina.

Post by ygz »

Siden skandinaviske cortinas hadde heavy duty-spesifikasjon skal det være samme fjærer på GT og deluxe. Jeg bytta fra deluxe til GT-fjærer på min mk1 og kunne ikke se forskjell. Må kanskje ta forbehold om at fjærene kunne ha vært bytta på GT'en. Men om det er forskjell er det i type/antall blader, ikke i festene. Det skal ikke kreve noen endringer å bytte bladfjærer mellom de ulike mk1-modellene (med mulig unntak for stasjonsvogn).
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Re: Forskjell på bladfjærer standard mk 1 1500 vs. GT og Lotus Cortina.

Post by Bjarte »

Takk for svar. Tenker å bytte fra standard bladfjærer til GT eller Lotus om også Lotus-varianten passer avhengig av stivhet og hva jeg får tak i. Var det samme bladfjær som ble brukt på GT og de siste mk1 Lotusene? Om det er forskjell på GT og Lotus vil Lotus bladfjær også passe også Lotus bladfjærer på "norsk" DeLuxe Cortina?
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Forskjell på bladfjærer standard mk 1 1500 vs. GT og Lotus Cortina.

Post by ygz »

Her får forummedlemmer som kan løpe i garasjen og sjekke rette på meg om jeg begir meg ut på gyngende grunn (haha! :mrgreen: )
Som sagt tror jeg bladfjærene skal passe mellom både deluxe, gt og lotus. Er usikker på om det er store forskjeller i stivhet mellom disse på biler med norsk spesifikasjon (fordi vi fikk hardhaus-versjonen hit til landet). De som vil oppgradere mer har pleid å bruke fjærer fra f.eks Capri 2.8i. Det skal være en del andre alternativer der ute også. Husk at det også går an å få overhalt bladfjærer for å få tilbake spensten. Lykke til!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Forskjell på bladfjærer standard mk 1 1500 vs. GT og Lotus Cortina.

Post by MLI »

Hva er det du vil oppnå med å bytte til en annen type bladfjærer, Bjarte?
Nye bladfjærer kan tas hjem fra England, men de veier jo endel, så frakten blir nok dyr.
Lotusen var vel ca 1-2" lavere enn en Deluxe.
Hvis fjærene er slakke, så går det an å smi de opp igjen, Oslo Fjærfabrikk kan hjelpe med det.

mk1 GT fjærer, £306 pr par, se https://www.burtonpower.com/leaf-spring ... r3125.html
mk1 Lotus fjærer, £303 pr par, se https://www.burtonpower.com/leaf-spring ... r3098.html
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Re: Forskjell på bladfjærer standard mk 1 1500 vs. GT og Lotus Cortina.

Post by Bjarte »

Hei, ja det er å få litt mer stivhet i fjærene. Takk for gode råd.
Bjarte
Fordhoffart
Posts: 5
Joined: 28.02.2016 22:00

Re: Forskjell på bladfjærer standard mk 1 1500 vs. GT og Lotus Cortina.

Post by Fordhoffart »

hvilke cortina er dette den har forresten motor med dette nr 681f 6015 ja
Attachments
Bilde00101bb.jpg
Bilde00111.jpg
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Forskjell på bladfjærer standard mk 1 1500 vs. GT og Lotus Cortina.

Post by MLI »

Hmm, det ser ut som at den bladfjæra du har bilde av der "knekker ned" før fremre øyet, og det gjør fjæra på en mk1 Lotus Cortina også:
Image

Mk1 Cortina Standard/Deluxe/GT bladfjær knekker ikke ned før fremre øyet.

Motorblokk med støpenummer 681F6015JA kan være fra en 1968 mk2 Cortina Twin Cam, eller fra en 1968- Lotus Elan
(den har da gjerne en "L" i støpen under motorfestet på fordeler-siden av blokka).
Se også http://www.lotus-cortina.com/library/block/blocks.htm

Men:
Dette er ikke nødvendigvis "eksakt vitenskap", Ford i England gjorde mye rart og lagde mye rart på 60-tallet, og det gjorde Lotus også... :)

681F6015-blokken kan også finnes som 1600cc crossflow-motor, se
http://www.cortinaklubben.no/forum_ckn/ ... f=4&t=3898
Fordhoffart
Posts: 5
Joined: 28.02.2016 22:00

Re: Forskjell på bladfjærer standard mk 1 1500 vs. GT og Lotus Cortina.

Post by Fordhoffart »

den sitter på en 1969 stasjonsvogn og med tommestokk har den samme mål som mk1gt så da blir stasjonsvogna uten fjærer og lotus mk1 prosjektet mitt en del nermere fulførelse legger vel resten av stasonsvogna ut til deler
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Forskjell på bladfjærer standard mk 1 1500 vs. GT og Lotus Cortina.

Post by MLI »

Det kan nok hende at lengden er ca den samme, men lurer på om ikke bakakslingen sitter litt lengre forover på en mk1?
I så fall er hullet til bolten gjennom fjærbladene muligens plassert litt lengre forover også, men jeg har ikke sett noen mål på det, så da må du eventuelt sammenligne en mk1 fjær og en mk2 fjær.

Stasjonsvognene hadde normalt sterkere fjærer, med mere krumming og flere blader, lurer på om ikke mk2 stasjonsvogn hadde 6 blader?, mens "norske" mk2-ere (med skandinavisk heavy duty fjæring) hadde 5 blader.
Det er ikke hver dag jeg ser en mk2 stasjonsvogn, det er en rimelig sjelden bil her i landet, så jeg er nok litt "rusten" når det gjelder kunnskap om disse ;)
Fordhoffart
Posts: 5
Joined: 28.02.2016 22:00

Re: Forskjell på bladfjærer standard mk 1 1500 vs. GT og Lotus Cortina.

Post by Fordhoffart »

sjekka en 68 stv den hadde samme fjærer 6 lag men har man hovedbladet kan vel det gjøres om da resten av målene er like med den mk 1 gt fjæra forresten hva er riktig antall blader på lotus den svenske gten har 4 lag mens den norske de lukse har 5
Post Reply