Clutch

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
gbj
Posts: 60
Joined: 16.03.2010 22:13

Clutch

Post by gbj »

Hei.Clutch pedalen tar for langt inne. Jeg ser at utløserlageret og lagerholderen går langt inn mot coveret rundt trykkpaten. Trykkplaten og lamell er innenfor mål. Så er da spørsmålet. Er det noen som har justert på de 3 skruene( release lever adjuster) på cover. Hovedsylinder, slavesylinder er nye. Ikke luft i anlegget. Cortina mk1.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Clutch

Post by MLI »

Nei, jeg har ikke justert på de 3 skruene på trykkplaten.
Har vel heller ikke lest noe om det noe sted, vil tro disse skruene settes til riktig justering under produksjon av trykkplaten?
Det står heller ikke noe om dette i den originale verkstedhåndboken (Workshop Manual) fra Ford.

Det står at det skal være 2.5mm klaring mellom pinnen ut fra slaven, og clutch-armen/gaffelen (clutch release arm free travel).

Clutch disc lining thickness (lamellen): 7.1mm

Har du riktig type utløserlager? (skal ha flat anleggsflate, ikke buet som på mk2).

Har du riktig type slavesylinder?
Deluxe og GT har slavesylinder med indre diameter 3/4", mens mk1 Lotus har 7/8".
Hovedsylinder har 0.625" indre diameter for alle mk1.

Virket clutchen greit før du byttet master og slave?
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Re: Clutch

Post by bmyrheim »

Jeg fikk også samme problemet når jeg monterte sammen alle smådelene i sommer. Clutchen tar for langt inne, det er nesten så clutchen henger litt på av og til. Har nyplana svinghjul (-0,5mm) og helt ny clutchplate. Tenkte også det har noe med justeringen av de tre skruene å gjøre ettersom jeg en gang har lest noe om dette i en bok for et annet kjøretøy. Man skulle ha et måleverktøy for å måle høyden på armene og justere til man hadde riktig høyde på alle tre armene. Men som MLI skriver så står det ikke noe i boka om dette, så hva er da riktig høyde? :) Hadde litt ekstra deler så eneste forandringen fra tidligere oppsett var at jeg byttet trykkplaten mot en som var mindre slitt.
Men vi finner vel ut av dette til slutt. :)
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: Clutch

Post by ebernt »

Sjekk at utløserlageret er riktig montert. (Og som MLI nevner: at det er riktig type og at du har riktig slavepumpe som går langt nok.)
Ref. tidligere tråd her: viewtopic.php?f=4&t=2096#p10532
Lykke til! Vi venter i spenning på fortsettelsen og forh. løsningen!
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Clutch

Post by Åge Salomon »

Æ kjøpt ny clutch inkl nytt utløserlager te min -66 MK1 av Jon Ole Hansen fer en del år sea. Jon Ole sa det var ein GT clutch,nå som sekkert e rætt. Den e litt tung å tramp på. Å tyde da på GT clutch.
Æ opplevd da å mått finne eit lenger stag utifrå slaven,da cluth`n ikke løyste ut nok,og vart så godt som umule å få den i gear.
Villa berre nevn mi opplevelse med ny clutch.
Mvh. Åge "Reodor". :D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Clutch

Post by MLI »

En ide kan kanskje være å lete opp verksted-manualer fra andre og litt eldre 50/60-talls biler som har samme type clutch, manualer for så gamle biler kan inneholde en prosedyre for hvordan de 3 "fingrene" på trykkplata skal justeres.
Flere gamle manualer er i dag skannet og tilgjengelige på internett.
Et kjapt søk på eBay viser at Ford Zephyr mk2 og mk3 og Vauxhall Victor FB har lignende type trykkplate (samme prinsipp) som på mk1 Cortina (og det har vel flere gamle traktorer også, kanskje høre med noen som driver med gamle traktorer?).
gbj
Posts: 60
Joined: 16.03.2010 22:13

Re: Clutch

Post by gbj »

Hei. Min gode venn Børje Skoog som jeg treffer på banene om sommeren, skriver at han tror problemet er vinkel på kopplingsarmen, og sier at en løsning kan være å prøve å vinkle den framåt gjennom at forlenge stødet bakom armen
gbj
Posts: 60
Joined: 16.03.2010 22:13

Re: Clutch

Post by gbj »

Hei. Så har jeg min mekaniker Bjørnar Eskedal, som er over middels lur, og kan leses av vedlagte artikkel der han skjøter på en sylinder på sin suzuki. Han vil lage en ny hylse som trust lageret sitter på slik at trust lageret går lenger inn og armen får en annen vinkel. Jeg får tenke på alle kanskje gode forslag.
https://www.motorsykkelsiden.no/blog/er ... busa-motor
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Clutch

Post by Åge Salomon »

Søkki fer en gluping,han Bjørnar! ;) ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Clutch

Post by SveinF »

På min Anglia byttet jeg fra gammeldags clutch til moderne type clutch fra Escort. Disse er av slankere type og trenger en justering av clutch lager posisjonen. Kjøpte dette settet med forlenger og ny type lager fra 105speed i UK
clutch.jpg
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Clutch

Post by MLI »

5-sylindret Hayabusa-motor, du verden, det skal utvilsomt en dyktig kar til for å gjennomføre noe slikt!

For noen år siden ble det lagd en 3-liters "Hayabusa V8", der toppene og diverse deler fra 2 stk Hayabusa-motorer ble satt på en nyprodusert V8-blokk og veiv, se https://engineswapdepot.com/?p=19675

Fin lyd i den Hayabusa V8-eren, se https://www.youtube.com/watch?time_cont ... lKJd0m7lao
Post Reply