E for Estate?

Annonseplass for Cortina/Anglia/Ford/bil-relaterte ting.
Post Reply
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

E for Estate?

Post by ygz »

Eller executive? Vanskelig dette: ;)
https://www.blocket.se/goteborg/Ford_co ... ?ca=10&w=3
3390830327.jpeg
3390830327.jpeg (5.18 KiB) Viewed 2868 times
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: E for Estate?

Post by MLI »

Fin bil, men den hadde vært enda finere med 2 dører mindre :)
Jampern
Posts: 221
Joined: 03.06.2010 14:04
Location: Horten

Re: E for Estate?

Post by Jampern »

Det er vel ikke laget mange 2-dørs E? Har ikke sett noen, men de sier det eksisterer.
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: E for Estate?

Post by ygz »

Praktisk talt alle er venstrestyrte. Sjelden i UK, ikke så sjelden hos oss. 2749 todørs 1600E ble bygd, ifølge Robson 1982. :ugeek:
Så en slik på Lillehammer i 1988, så noen ble solgt i Norge også. Har vært et par til salgs hos söta bror de siste åra, og jeg tror Bertil har en fransk utgave med hvitt interiør stua bort et sted...
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: E for Estate?

Post by ygz »

MLI wrote:Fin bil, men den hadde vært enda finere med 2 dører mindre :)
Eventuelt med ei dør mer! ;)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
cortinamk165
Posts: 55
Joined: 14.10.2011 20:53
Location: KRISTIANSAND

Re: E for Estate?

Post by cortinamk165 »

Denne står oppgitt med 81 hk, noen som vet om svenskene fikk GT motorene med mindre hk enn resten av kloden ? Den står med 60 kw DIN hos svenske vegvesen også (transportstyrelsen), så det står ikke feil i annonsen, evnt er data hentet fra regnr automatisk.
I garasjen :
65 Cortina 1500 de luxe (2000- DD)
77 Escort 1600 Sport Automat (1993-DD)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: E for Estate?

Post by MLI »

cortinamk165 wrote:Denne står oppgitt med 81 hk, noen som vet om svenskene fikk GT motorene med mindre hk enn resten av kloden ? Den står med 60 kw DIN hos svenske vegvesen også (transportstyrelsen), så det står ikke feil i annonsen, evnt er data hentet fra regnr automatisk.
81 hk DIN kan sikkert stemme for en 1968-70 1600GT, da den har den gamle toppen med et lite kammer og 38mm innsugsventiler, og Weber 32DFM forgasser.
Mens 1971- nyere type 711M 1600 GT har flat top med større 39,6 mm ventiler og litt større Weber 32/36 DGV forgasser, vanligvis oppgitt til 84 hk DIN.
cortinamk165
Posts: 55
Joined: 14.10.2011 20:53
Location: KRISTIANSAND

Re: E for Estate?

Post by cortinamk165 »

Jeg har en 69 instruksjonsbok , og der står det 93 hk for GT og 75 for vanlig 1600. Har derfor alltid trodd det var 93 hk på GT.
I garasjen :
65 Cortina 1500 de luxe (2000- DD)
77 Escort 1600 Sport Automat (1993-DD)
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: E for Estate?

Post by ygz »

Kommer ikke dette bare av at SAE og DIN ble brukt litt om hverandre back in the day?
Det og kanskje litt menneskelig (hukommelses)svikt? :geek:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: E for Estate?

Post by MLI »

ygz wrote:Kommer ikke dette bare av at SAE og DIN ble brukt litt om hverandre back in the day?
Det og kanskje litt menneskelig (hukommelses)svikt? :geek:
Stemmer det Yngvar, England og USA målte den gang effekt etter SAE-standard (Society of Automotive Engineers), mens Europa målte effekt etter DIN-standard (Deutsches Institut für Normung).

SAE-effekt er oppgitt med amerikanske/engelske mål, mens DIN-effekt er oppgitt med metriske mål, derfor blir det litt forskjell.
Mener også å ha lest en gang at SAE-effekt ble målt uten hjelpeutstyr montert (servopumpe, dynamo, etc), mens DIN-effekt er målt med hjelpeutstyr montert.

Se https://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower" onclick="window.open(this.href);return false;.

1 hk DIN = 735.5 Watt
1 hk SAE = 745.7 Watt

Omregningsfaktorer:
1 hk ( SAE ) = 0.92 hk ( DIN )
1 kw( SAE ) = 1.25 hk ( DIN )
1 kw( DIN ) = 1.36 hk ( DIN )

Så 93 hk SAE skulle da bli 85,56 hk, og trekker man da fra litt for tap ved å drive rundt hjelpeutstyr, er man antagelig nede på 81 hk DIN, som mk2 1600GT er oppgitt til i Sverige.

Så SAE-hk er litt vel optimistiske!
Post Reply