Page 1 of 1

63 cortina ‘med briller’ på Finn

Posted: 10.10.2017 13:44
by ygz
Dra til Klepp og få deg en jobb – og briller på kjøpet :mrgreen: :
l_692756066.jpg
Man bør ha litt tjukkere stabstag om man skal kjøre sånn!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106081773

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Posted: 10.10.2017 18:25
by Åge Salomon
Kansji dæffer at eine brillglaset e knust,pga. at han har kjørd fer hardt i svengan...... :lol:

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Posted: 11.10.2017 17:00
by MLI
Denne bilen selges av en av de som har vært med lengst i Cortina Klubb Norge, Arild Engelsvold, en av de som stiftet klubben i 1991.

Bildet er fra kjøring på gokart-banen på Reve.

Og å kjøre mk1 Cortina 1200 er vel omtrent som å kjøre mk2 Cortina 1300, man slipper ikke gassen før man absolutt må :)

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Posted: 12.10.2017 18:54
by Åge Salomon
Ha-ha. På 90tallet va æ på nippet te å kjøp ein Cortina med 1200motor.
Men vart fort æ droppa nå kjøp.....
Du verden fer en laaaaat motor! Trampa gasspedal,men det sjedd ingenteng. :lol:

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Posted: 13.10.2017 9:15
by SveinF
1000ccm - 1200ccm og 1340ccm motorene som kom tidlig i Anglia - Cortina og Consul var med trelagret veiv. Erfaringen har vel vist at de trengte omsorg og forsiktig behandling undervegs. Min originale 1000ccm malte som en katt og er i god stand selv etter 65.000km. Historien er at den ble kjørt av samme (voksne)mann, aldri vinterkjørt og den har nok hatt alle servicer.

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Posted: 13.10.2017 12:16
by ygz
1198cc-motoren har kortere slaglengde enn 1498cc utgaven, så man må bøye seg dypere ned i motorrommet for å finne den. Under gode lysforhold kan den skimtes under luftfilterhuset. En kompis som hadde 997-motor i Angliaen sin pleide å klage over at han måtte lokke den fram og fange den før han kunne ta bilen på service. :mrgreen:

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Posted: 13.10.2017 13:32
by SveinF
Vel. Nå er det bel slik at på de ytre dimensjonene skiller det vel ca 1/2" på blokkhøyden pluss litt større bunnpanne.


Noen tar godt i når ting skal beskrives

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Posted: 13.10.2017 14:34
by MLI
Når vi først er inne på disse 3-lagrede motorene:
Det er forsåvidt ingenting i veien med en 3-lagret veiv, det har både Mini Morris, tidlig MGB og mange 70/80-talls Ford Fiestaer (1000/1100 Valencia-motoren).
Og akkurat Anglia 997ccm var en revolusjon da den kom i 1959, den var "overkvadratisk", det vil si at boringen var større enn slaglengden (gir en mere turtallsvillig motor, før 1959 var mange motorer motsatt, slaglengden var gjerne større enn boringen).

Nesten med en gang Anglia 105E kom ut så begynte folk å trimme denne 997ccm motoren, og med en masse spesialdeler dro man den opp i 10000 omdreininger i racing
(men da var det ikke så mange originaldeler igjen inni der).

De senere 1200 og 1340-motorene har en litt lengre slaglengde, så godt mulig at motorkarakteristikken da blir litt mer "usunn" ved høyere turtall.

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Posted: 14.10.2017 16:22
by ygz
Har hørt en del historier om traumatiske motorhavarier av 1198cc-motorene, men 1340cc-motoren skal visstnok ha vært verstingen.
Om jeg ikke husker feil anbefaler Tuning 4-Cylinder Fords å bytte til 1498cc heller enn å prøve å trimme den.

Her er noen lenker til 997 kent-motoren. Det meste er kjent stoff, men arti lell:
http://www.motorsportmagazine.com/archi ... -ford-705e
https://thegaragista.com/2013/06/23/the ... ince-1959/
http://www.anglia-models.co.uk/history-engine01.htm