63 cortina ‘med briller’ på Finn

Annonseplass for Cortina/Anglia/Ford/bil-relaterte ting.
Post Reply
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

63 cortina ‘med briller’ på Finn

Post by ygz »

Dra til Klepp og få deg en jobb – og briller på kjøpet :mrgreen: :
l_692756066.jpg
Man bør ha litt tjukkere stabstag om man skal kjøre sånn!

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=106081773
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Post by Åge Salomon »

Kansji dæffer at eine brillglaset e knust,pga. at han har kjørd fer hardt i svengan...... :lol:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Post by MLI »

Denne bilen selges av en av de som har vært med lengst i Cortina Klubb Norge, Arild Engelsvold, en av de som stiftet klubben i 1991.

Bildet er fra kjøring på gokart-banen på Reve.

Og å kjøre mk1 Cortina 1200 er vel omtrent som å kjøre mk2 Cortina 1300, man slipper ikke gassen før man absolutt må :)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Post by Åge Salomon »

Ha-ha. På 90tallet va æ på nippet te å kjøp ein Cortina med 1200motor.
Men vart fort æ droppa nå kjøp.....
Du verden fer en laaaaat motor! Trampa gasspedal,men det sjedd ingenteng. :lol:
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Post by SveinF »

1000ccm - 1200ccm og 1340ccm motorene som kom tidlig i Anglia - Cortina og Consul var med trelagret veiv. Erfaringen har vel vist at de trengte omsorg og forsiktig behandling undervegs. Min originale 1000ccm malte som en katt og er i god stand selv etter 65.000km. Historien er at den ble kjørt av samme (voksne)mann, aldri vinterkjørt og den har nok hatt alle servicer.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Post by ygz »

1198cc-motoren har kortere slaglengde enn 1498cc utgaven, så man må bøye seg dypere ned i motorrommet for å finne den. Under gode lysforhold kan den skimtes under luftfilterhuset. En kompis som hadde 997-motor i Angliaen sin pleide å klage over at han måtte lokke den fram og fange den før han kunne ta bilen på service. :mrgreen:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Post by SveinF »

Vel. Nå er det bel slik at på de ytre dimensjonene skiller det vel ca 1/2" på blokkhøyden pluss litt større bunnpanne.


Noen tar godt i når ting skal beskrives
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Post by MLI »

Når vi først er inne på disse 3-lagrede motorene:
Det er forsåvidt ingenting i veien med en 3-lagret veiv, det har både Mini Morris, tidlig MGB og mange 70/80-talls Ford Fiestaer (1000/1100 Valencia-motoren).
Og akkurat Anglia 997ccm var en revolusjon da den kom i 1959, den var "overkvadratisk", det vil si at boringen var større enn slaglengden (gir en mere turtallsvillig motor, før 1959 var mange motorer motsatt, slaglengden var gjerne større enn boringen).

Nesten med en gang Anglia 105E kom ut så begynte folk å trimme denne 997ccm motoren, og med en masse spesialdeler dro man den opp i 10000 omdreininger i racing
(men da var det ikke så mange originaldeler igjen inni der).

De senere 1200 og 1340-motorene har en litt lengre slaglengde, så godt mulig at motorkarakteristikken da blir litt mer "usunn" ved høyere turtall.
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: 63 cortina ‘med briller’ på Finn

Post by ygz »

Har hørt en del historier om traumatiske motorhavarier av 1198cc-motorene, men 1340cc-motoren skal visstnok ha vært verstingen.
Om jeg ikke husker feil anbefaler Tuning 4-Cylinder Fords å bytte til 1498cc heller enn å prøve å trimme den.

Her er noen lenker til 997 kent-motoren. Det meste er kjent stoff, men arti lell:
http://www.motorsportmagazine.com/archi ... -ford-705e
https://thegaragista.com/2013/06/23/the ... ince-1959/
http://www.anglia-models.co.uk/history-engine01.htm
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Post Reply