Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Har et 66 mod. Anglia karrosseri som er godkjent med 1500 motor, skivebremser og tannstangstyring som vurderes solgt. Godkjent ombygd i 1989, daværende eier var Trond Schea. Karosseriet trenger mye jobb. Mangler allt av motor, drivverk, forstilling osv.
For mer info ring meg på 91834802
Jakob
For mer info ring meg på 91834802
Jakob
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Skal lure på om godkjenningen er basert på samme spec og utstyr som for Twin Cam Angliaen som ble godkjent på denne tiden
Denne hadde etter sigende Escort forstilling, Twin Cam motor og ble godkjent etter test hos Statens Teknologiske Institutt.
Denne bilen eksisterer fortsatt, men var ikke på vegen sist jeg snakket med eier.
Denne hadde etter sigende Escort forstilling, Twin Cam motor og ble godkjent etter test hos Statens Teknologiske Institutt.
Denne bilen eksisterer fortsatt, men var ikke på vegen sist jeg snakket med eier.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Har vært Escort forstilling på denne også...
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Hei. På slutten av 60 tallet kjørte Erik Skagnes fra Sande som bodde 1 meter fra E18 Rud trevarefabrikk Ford Anglia med Twin Cam motor. Han ble etter Oslo Tekniske Skole, teknisk sjef hos Auto Salg senere Bergheim i Drammen. Han var, og er sikkert en meget hyggelig kar. Jeg var flere ganger innom i Sande for gode tip og læring. Han var vedensberømt i Vestfold og Buskerud med sin bil. Om bilen eksisterer vet jeg ikke. Det skal ikke forundremeg om han jobber hos Bergheim fremdeles. Jeg husker ikke sikkert om han brukte legger og skivebremser som jeg gjorde den gangen, på en av mine Angliaer, fra Consul 315. De passer rett på, kun flytte undre bærearm hullet på travers 25 MM. Ring Bergheim og spør.
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Consul 315 og cortina mk2 ben er mye brukt til anglia. MEN med originale styrearmer får de svingradius som en supertanker. Kortere armer anbefales.
Oppskriften med å borre om travers er også kjent, men anbefales ikke. Bruk heller cortina mk2 armer eller armer fra milton i uk. Da beholder en riktig geometri.
Oppskriften med å borre om travers er også kjent, men anbefales ikke. Bruk heller cortina mk2 armer eller armer fra milton i uk. Da beholder en riktig geometri.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Hei Jakob. Jeg husker og har et bilde fra Lyngåsbanen der vi kjørte en fartsetappe, og Ann Hall kjørte med en svensk registrert Anglia. Den hørte jeg senere at Trond Schea hadde overtatt eller kjørte med. Det var flere fartsetapper, blandt annet ved Vikesunsbakken, Egemoen flyplass, og noen i omådet ved Tyrifjorden. Angliaen gikk godt, men ikke bedre enn at forstillingsdeler fra Consul 315 holdt. Rundt svingene kom hun også. Bilen ble sikkert ikke brukt på trange parkeringer ved misjonshuset, eller som handlebil ved OBS.
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Hadde vært moro å sett bilder Det er nok ikke denne bilen. Den er solgt ny i Norge.
-
- Posts: 96
- Joined: 23.12.2009 10:55
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
- det ligger en halvtimes film i NRK's arkiver som heter "Husker dere Rally Viking", som handler om 50-60 åra, men også med mye film fra Monty Carlan sin revival utgave på 90-tallet. Der er film av bl.a. Ann Hall i den svenske Angliaen. Ser litt rar ut i "geometrien" spør du meg......( Angliaen...- ikke Ann Hall... )
DH
DH
- Cortinaterje
- Posts: 2642
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Helt topp Dag-Henning.
Her er link: 1950-60-årenes biler og rallykjørere møtes på veien igjen i et nostalgisk billøp. Ved Jon Herwig Carlsen og Terje Indstøy.
Her er link: 1950-60-årenes biler og rallykjørere møtes på veien igjen i et nostalgisk billøp. Ved Jon Herwig Carlsen og Terje Indstøy.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Stemmer nok at det er den bilen...
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Det kan se ut for at bilen har en annen stabilisator fremme som likner Escort. Når var filmen lagd?
Kjekk film.
Kjekk film.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
- Cortinaterje
- Posts: 2642
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
1987.SveinF wrote:Det kan se ut for at bilen har en annen stabilisator fremme som likner Escort. Når var filmen lagd?
Kjekk film.
Programmet ble sendt 19.sep.1987
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Hei. Det var en engelskmann med Erik Carlson og Ann Hall som jeg snakket med. Han prøvde å holde orden på de to Lotusene, noe som ikke var så lett. Angliaen tror jeg han sa det var Escort både foran og bak. Dette kommer bedre fram av bilder jeg har og skal legge inn muligens til helgen. Akslingen er bredere og derfor ser bilen ut til å forskreve seg med smale felger, både foran og bak.
Last edited by gbj on 16.11.2017 14:29, edited 1 time in total.
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Artig filmsnutt, det der!
Jo, den røde svenske Angliaen ser noe brei ut i hjulføringen.
Og de 2 Lotusene med engelske regnumre, KPU383C og NVW239 er begge "berømte" biler.
KPU383C er en gammel Ford Works rallybil bygget på Ford Boreham og kjørt av bl.a. Roger Clark.
Bilen ble restaurert av John Wood, som var co-driver for Trond Schea på Rally Viking i 1987, se http://www.lotuscortinainfo.com/?page_id=2187" onclick="window.open(this.href);return false;
NVW239C er også en gammel Ford Works rallybil, som Bengt Søderstrøm og Gunnar Palm vant det britiske RAC-rallyet med i 1966.
Og det var også Bengt Søderstrøm som kjørte den bilen på Rally Viking i 1987.
Lurer på om ikke det var arrangøren av Rally Viking, Monty Karlan, som eide NVW239C den gang, idag tror jeg bilen er i Japan.
For spesielt interesserte:
Litt historie/bakgrunn på andre "berømte" Ford "fabrikks" racing/rally Cortinaer/reg nr kan leses på http://tentenths.com/forum/showthread.php?t=90358" onclick="window.open(this.href);return false;
Jo, den røde svenske Angliaen ser noe brei ut i hjulføringen.
Og de 2 Lotusene med engelske regnumre, KPU383C og NVW239 er begge "berømte" biler.
KPU383C er en gammel Ford Works rallybil bygget på Ford Boreham og kjørt av bl.a. Roger Clark.
Bilen ble restaurert av John Wood, som var co-driver for Trond Schea på Rally Viking i 1987, se http://www.lotuscortinainfo.com/?page_id=2187" onclick="window.open(this.href);return false;
NVW239C er også en gammel Ford Works rallybil, som Bengt Søderstrøm og Gunnar Palm vant det britiske RAC-rallyet med i 1966.
Og det var også Bengt Søderstrøm som kjørte den bilen på Rally Viking i 1987.
Lurer på om ikke det var arrangøren av Rally Viking, Monty Karlan, som eide NVW239C den gang, idag tror jeg bilen er i Japan.
For spesielt interesserte:
Litt historie/bakgrunn på andre "berømte" Ford "fabrikks" racing/rally Cortinaer/reg nr kan leses på http://tentenths.com/forum/showthread.php?t=90358" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by MLI on 16.11.2017 12:53, edited 1 time in total.
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Hei
Sender noen bilder fra Rally Viking 1987.
[/attachment] [attachment=0]Rally viking 1987 2min.jpg
Sender noen bilder fra Rally Viking 1987.
[/attachment] [attachment=0]Rally viking 1987 2min.jpg
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Takk for bilder! Ikke umulig at det har vært ohc motor, er justert litt på torpedovegg, og Escort gearkassetunnell... har hvertfall vært Escort forstilling.
Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++
Herlige bilder, - TAKKER!gbj wrote:Hei
Sender noen bilder fra Rally Viking 1987.
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966