Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Annonseplass for Cortina/Anglia/Ford/bil-relaterte ting.
Post Reply
1600E
Posts: 97
Joined: 24.11.2009 11:11

Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by 1600E »

Har et 66 mod. Anglia karrosseri som er godkjent med 1500 motor, skivebremser og tannstangstyring som vurderes solgt. Godkjent ombygd i 1989, daværende eier var Trond Schea. Karosseriet trenger mye jobb. Mangler allt av motor, drivverk, forstilling osv.

For mer info ring meg på 91834802
Jakob
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by SveinF »

Skal lure på om godkjenningen er basert på samme spec og utstyr som for Twin Cam Angliaen som ble godkjent på denne tiden

Denne hadde etter sigende Escort forstilling, Twin Cam motor og ble godkjent etter test hos Statens Teknologiske Institutt.
Denne bilen eksisterer fortsatt, men var ikke på vegen sist jeg snakket med eier.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
1600E
Posts: 97
Joined: 24.11.2009 11:11

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by 1600E »

Har vært Escort forstilling på denne også...
gbj
Posts: 60
Joined: 16.03.2010 22:13

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by gbj »

Hei. På slutten av 60 tallet kjørte Erik Skagnes fra Sande som bodde 1 meter fra E18 Rud trevarefabrikk Ford Anglia med Twin Cam motor. Han ble etter Oslo Tekniske Skole, teknisk sjef hos Auto Salg senere Bergheim i Drammen. Han var, og er sikkert en meget hyggelig kar. Jeg var flere ganger innom i Sande for gode tip og læring. Han var vedensberømt i Vestfold og Buskerud med sin bil. Om bilen eksisterer vet jeg ikke. Det skal ikke forundremeg om han jobber hos Bergheim fremdeles. Jeg husker ikke sikkert om han brukte legger og skivebremser som jeg gjorde den gangen, på en av mine Angliaer, fra Consul 315. De passer rett på, kun flytte undre bærearm hullet på travers 25 MM. Ring Bergheim og spør.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by SveinF »

Consul 315 og cortina mk2 ben er mye brukt til anglia. MEN med originale styrearmer får de svingradius som en supertanker. Kortere armer anbefales.
Oppskriften med å borre om travers er også kjent, men anbefales ikke. Bruk heller cortina mk2 armer eller armer fra milton i uk. Da beholder en riktig geometri.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
gbj
Posts: 60
Joined: 16.03.2010 22:13

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by gbj »

Hei Jakob. Jeg husker og har et bilde fra Lyngåsbanen der vi kjørte en fartsetappe, og Ann Hall kjørte med en svensk registrert Anglia. Den hørte jeg senere at Trond Schea hadde overtatt eller kjørte med. Det var flere fartsetapper, blandt annet ved Vikesunsbakken, Egemoen flyplass, og noen i omådet ved Tyrifjorden. Angliaen gikk godt, men ikke bedre enn at forstillingsdeler fra Consul 315 holdt. Rundt svingene kom hun også. Bilen ble sikkert ikke brukt på trange parkeringer ved misjonshuset, eller som handlebil ved OBS.
1600E
Posts: 97
Joined: 24.11.2009 11:11

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by 1600E »

Hadde vært moro å sett bilder :) Det er nok ikke denne bilen. Den er solgt ny i Norge.
Dag-Henning
Posts: 96
Joined: 23.12.2009 10:55

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by Dag-Henning »

- det ligger en halvtimes film i NRK's arkiver som heter "Husker dere Rally Viking", som handler om 50-60 åra, men også med mye film fra Monty Carlan sin revival utgave på 90-tallet. Der er film av bl.a. Ann Hall i den svenske Angliaen. Ser litt rar ut i "geometrien" spør du meg......( Angliaen...- ikke Ann Hall... :D :-))

DH
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by Cortinaterje »

ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
1600E
Posts: 97
Joined: 24.11.2009 11:11

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by 1600E »

Stemmer nok at det er den bilen... :D
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by SveinF »

Det kan se ut for at bilen har en annen stabilisator fremme som likner Escort. Når var filmen lagd?

Kjekk film. :D
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by Cortinaterje »

SveinF wrote:Det kan se ut for at bilen har en annen stabilisator fremme som likner Escort. Når var filmen lagd?

Kjekk film. :D
1987.
Programmet ble sendt 19.sep.1987
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
gbj
Posts: 60
Joined: 16.03.2010 22:13

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by gbj »

Hei. Det var en engelskmann med Erik Carlson og Ann Hall som jeg snakket med. Han prøvde å holde orden på de to Lotusene, noe som ikke var så lett. Angliaen tror jeg han sa det var Escort både foran og bak. Dette kommer bedre fram av bilder jeg har og skal legge inn muligens til helgen. Akslingen er bredere og derfor ser bilen ut til å forskreve seg med smale felger, både foran og bak.
Last edited by gbj on 16.11.2017 14:29, edited 1 time in total.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by MLI »

Artig filmsnutt, det der!
Jo, den røde svenske Angliaen ser noe brei ut i hjulføringen.
Og de 2 Lotusene med engelske regnumre, KPU383C og NVW239 er begge "berømte" biler.

KPU383C er en gammel Ford Works rallybil bygget på Ford Boreham og kjørt av bl.a. Roger Clark.
Bilen ble restaurert av John Wood, som var co-driver for Trond Schea på Rally Viking i 1987, se http://www.lotuscortinainfo.com/?page_id=2187" onclick="window.open(this.href);return false;

NVW239C er også en gammel Ford Works rallybil, som Bengt Søderstrøm og Gunnar Palm vant det britiske RAC-rallyet med i 1966.
Og det var også Bengt Søderstrøm som kjørte den bilen på Rally Viking i 1987.
Lurer på om ikke det var arrangøren av Rally Viking, Monty Karlan, som eide NVW239C den gang, idag tror jeg bilen er i Japan.

For spesielt interesserte:
Litt historie/bakgrunn på andre "berømte" Ford "fabrikks" racing/rally Cortinaer/reg nr kan leses på http://tentenths.com/forum/showthread.php?t=90358" onclick="window.open(this.href);return false;
Last edited by MLI on 16.11.2017 12:53, edited 1 time in total.
gbj
Posts: 60
Joined: 16.03.2010 22:13

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by gbj »

Hei
Sender noen bilder fra Rally Viking 1987.

[/attachment]
Først er Erik Carlson og nr 2 er Sunbeam (Fadum) som i 2017 var med i Vassumløpet. Ann Hall med sin Anglia står i 3. startposisjon.
Først er Erik Carlson og nr 2 er Sunbeam (Fadum) som i 2017 var med i Vassumløpet. Ann Hall med sin Anglia står i 3. startposisjon.
Ann Hall klar med sin Anglia som jeg tror hadde Escort for- og bakstilling, tror bilen hadde OHC motor?
Ann Hall klar med sin Anglia som jeg tror hadde Escort for- og bakstilling, tror bilen hadde OHC motor?
Her står Trond Schea bilen med en skremt 2.fører og eier og snakker med Bengt Söderström.
Her står Trond Schea bilen med en skremt 2.fører og eier og snakker med Bengt Söderström.
[attachment=0]Rally viking 1987 2min.jpg
Attachments
Ford Anglia 1200 Super som kjørte godt og kom til mål.
Ford Anglia 1200 Super som kjørte godt og kom til mål.
1600E
Posts: 97
Joined: 24.11.2009 11:11

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by 1600E »

Takk for bilder! Ikke umulig at det har vært ohc motor, er justert litt på torpedovegg, og Escort gearkassetunnell... har hvertfall vært Escort forstilling.
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: Anglia karrosseri godkjent med 1500++

Post by ebernt »

gbj wrote:Hei
Sender noen bilder fra Rally Viking 1987.
Herlige bilder, - TAKKER! :)
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
Post Reply