Sjeldnere enn lotus!
Sjeldnere enn lotus!
Flott utgave av basismodellen Cortina standard 1966 til salgs i Finland. Ikke mange av disse, så kjøp og løp!
https://www.tori.fi/etela-pohjanmaa/For ... ?ca=18&w=3
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Sjeldnere enn lotus!
Ja,fer denn utgaven tå grill har æ antagele sjett berre en par gong før.
Så denn der e sjeld`n ja.
Så denn der e sjeld`n ja.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Sjeldnere enn lotus!
Standard med Lotus fälgar, jo jag tackar jag...
Re: Sjeldnere enn lotus!
Fantastisk fin bil. Er man nagleteller og detaljhekta så går det sikkert å røske av ekstralysene og bytte felger
Kan ikke huske å ha sett en slik i Norge, ble de solgt her?
Kan ikke huske å ha sett en slik i Norge, ble de solgt her?
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: Sjeldnere enn lotus!
Dom finns inte i Sverige iallafall.
Dom kallas fleet i England, leste nånstans att det skulle vara hyrbilar, företags bilar mm, inte att dom i första hand skulle säljas till allmänheten. Vet inte hur det gick med det, men det land där dom berkar vara vanligast är Tjeckien.
Dom kallas fleet i England, leste nånstans att det skulle vara hyrbilar, företags bilar mm, inte att dom i första hand skulle säljas till allmänheten. Vet inte hur det gick med det, men det land där dom berkar vara vanligast är Tjeckien.
Re: Sjeldnere enn lotus!
Ingen padding på dashbordet her og ingen låselist på bakre sideruter. Tror de tidlige modellene hadde lakkerte lykteringer istedet for blanke. Da ser de enda mer herlig spartanske ut. Denne ser ut som den har noen deluxe-detaljer, som panseremblemet (de tidlige fleet-modellene hadde et enklere emblem uten plastinnlegg og krom-ramme).
Tror fleet-modellen i England ble levert uten stabilisatorstag foran (har sett noen fryktelige bilder av hvordan det tar seg ut under frisk kjøring!), men i Norden fikk vi heavy-duty-karrosserier og stabstag som standard. Hadde vært artig å vite om denne har stabstag eller ei.
Billigutgaven av Anglia varebil hadde også støtfangere uten krom og solskjerm bare på førersiden. Ikke noe ekstra tull der i gården!
Tror fleet-modellen i England ble levert uten stabilisatorstag foran (har sett noen fryktelige bilder av hvordan det tar seg ut under frisk kjøring!), men i Norden fikk vi heavy-duty-karrosserier og stabstag som standard. Hadde vært artig å vite om denne har stabstag eller ei.
Billigutgaven av Anglia varebil hadde også støtfangere uten krom og solskjerm bare på førersiden. Ikke noe ekstra tull der i gården!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Sjeldnere enn lotus!
For Van'en var det vel enda verre, de fjernet mye rart og forenklet speedometer og en måtte vel trekke i en hendel for å starte bilen. Hanskeromsluke var det ikke samt dørpaneler var papp. Ingen startnøkkel heller der igårdenygz wrote:Ingen padding på dashbordet her og ingen låselist på bakre sideruter. Tror de tidlige modellene hadde lakkerte lykteringer istedet for blanke. Da ser de enda mer herlig spartanske ut. Denne ser ut som den har noen deluxe-detaljer, som panseremblemet (de tidlige fleet-modellene hadde et enklere emblem uten plastinnlegg og krom-ramme).
Tror fleet-modellen i England ble levert uten stabilisatorstag foran (har sett noen fryktelige bilder av hvordan det tar seg ut under frisk kjøring!), men i Norden fikk vi heavy-duty-karrosserier og stabstag som standard. Hadde vært artig å vite om denne har stabstag eller ei.
Billigutgaven av Anglia varebil hadde også støtfangere uten krom og solskjerm bare på førersiden. Ikke noe ekstra tull der i gården!
This version did away with the Main Beam and Oil warning lights and had the Generator warning light in the area where the temperature gauge would normally be located. The indicating needle was also modified and the Fuel Gauge was printed in a single colour.
Bilde fra http://www.anglia-models.co.uk/" onclick="window.open(this.href);return false;
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: Sjeldnere enn lotus!
Fin bil, denne har antagelig blitt "blinget opp" i senere tid, med blankt Cortina-merke og blanke lykteringer.
"Fleet" (flåte) modellen var vel beregnet på de firmaene i UK som hadde store "flåter" med selgerbiler, de ville da gjerne ha så rimelige biler som mulig
(en hundrings spart pr bil ble penger det også i 1966, hvis man hadde 1000 selgerbiler i firmaet).
Rart at ikke Jason hos Koskin Import i Finland allerede har snappet opp denne bilen (han har solgt/eksportert mange fine Escorter og Cortinaer til bl.a. UK).
"Fleet" (flåte) modellen var vel beregnet på de firmaene i UK som hadde store "flåter" med selgerbiler, de ville da gjerne ha så rimelige biler som mulig
(en hundrings spart pr bil ble penger det også i 1966, hvis man hadde 1000 selgerbiler i firmaet).
Rart at ikke Jason hos Koskin Import i Finland allerede har snappet opp denne bilen (han har solgt/eksportert mange fine Escorter og Cortinaer til bl.a. UK).
Re: Sjeldnere enn lotus!
Det er en mk2 "Fleet"/Standard til salgs nå, også i Finland, se https://www.ebay.co.uk/itm/163120381395" onclick="window.open(this.href);return false;
Skikkelig "sparebluss" modell, med kun 1 solskjerm, ikke noe hanskerom, og svarte "ukrommede" ringer rundt instrumentene.
Kanskje like greit at disse "skrapte" billig-modellene ikke ble importert til Norge i sin tid...
Skikkelig "sparebluss" modell, med kun 1 solskjerm, ikke noe hanskerom, og svarte "ukrommede" ringer rundt instrumentene.
Kanskje like greit at disse "skrapte" billig-modellene ikke ble importert til Norge i sin tid...
Re: Sjeldnere enn lotus!
De två jeg har haft blev heldigvis sendt til Norge...MLI wrote: Kanskje like greit at disse "skrapte" billig-modellene ikke ble importert til Norge i sin tid...