En frisk og grønn en fra Kvinesdal:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=122367423
1952 Anglia
1952 Anglia
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: 1952 Anglia
I England har de et kallenavn på en slik 50-talls Anglia/Popular: Sit-up-and-beg.
Jeg har aldri skjønt hvorfor, men en kar på nettet lanserer en teori (se https://www.postwarclassic.com/sit-up-and-beg):
"Was it because of the driver sitting position behind the steering wheel with his hands mimicking a dog sitting up and begging for a cookie?"
Noen som vet hvorfor disse bilene fikk dette kallenavnet borte i England?
Sakset fra Wikipedia om etterfølgeren Ford Popular (spareutgave av samme bil, uten kromlister på panseret, med malte støtfangere etc):
"The Ford Popular, often called the Ford Pop, is a car from Ford UK that was built in England between 1953 and 1962. When launched, it was Britain's lowest priced car". (en 100E var visstnok £100 dyrere).
og:
"Electrics were 6 volts, a provided starting handle often necessary. Rod operated drum brakes, synchromesh only on 2nd and top gear. The boot accessed with a coach key, no heater or demister, semaphore indicators, pull-wire starter, manual choke. No water pump, engine cooling by thermosyphon – this was very basic motoring".
Jeg har aldri skjønt hvorfor, men en kar på nettet lanserer en teori (se https://www.postwarclassic.com/sit-up-and-beg):
"Was it because of the driver sitting position behind the steering wheel with his hands mimicking a dog sitting up and begging for a cookie?"
Noen som vet hvorfor disse bilene fikk dette kallenavnet borte i England?
Sakset fra Wikipedia om etterfølgeren Ford Popular (spareutgave av samme bil, uten kromlister på panseret, med malte støtfangere etc):
"The Ford Popular, often called the Ford Pop, is a car from Ford UK that was built in England between 1953 and 1962. When launched, it was Britain's lowest priced car". (en 100E var visstnok £100 dyrere).
og:
"Electrics were 6 volts, a provided starting handle often necessary. Rod operated drum brakes, synchromesh only on 2nd and top gear. The boot accessed with a coach key, no heater or demister, semaphore indicators, pull-wire starter, manual choke. No water pump, engine cooling by thermosyphon – this was very basic motoring".
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: 1952 Anglia
Men e de ikke bensinmotor i den tru? My som tyde på at den e modifisert te "Duracell`moped",da det ligg ein kabeltrommel ved sida av......
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: 1952 Anglia
Har alltid trodd at sit-up-and-beg har med utseendet på bilen å gjøre. Den ser jo litt ut som en liten hvalp som sitter storøyd på bakbeina og venter på en godbit.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)