Jeg kunne ha vært en Allegro-eier

Last opp egne bilder, videoer og legg inn linker til dine favoritter på YouTube etc.
Post Reply
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Jeg kunne ha vært en Allegro-eier

Post by MLI »

Så en Austin Allegro på finn.no i dag, og da kom gamle minner tilbake, se https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=112687233" onclick="window.open(this.href);return false;
Da jeg skulle kjøpe min første bil i 1987, skulle foreldrene til en kjenning selge sin gamle Allegro billig, akkurat samme farge som den på finn, med det samme "firkantede" rattet.
Det hadde vært innbrudd i bilen, men de klarte nå å få den igang etterpå.

En kamerat bodde den gang helt på toppen av Litlaskar i Haugesund, med byens bratteste bakke.
Vi tok en prøvetur med den, og uansett hvor mye turtall vi hadde i bunn av bakken, så klarte ikke Allegroen å komme opp bakken (sikkert pga både feil tenning, gamle plugger, tett luftfilter, etc).
Så det ble (heldigvis) ikke noen handel :) .

Det ble istedet kjøp av en 67 1500cc mk2 Cortina (en dødsbobil, kjøpt fra en kollega av min far, for 3000kr).
Den vinteren var det kaldt å kjøre rundt på moped i Haugesund, det var vel ca 12 minus (oi,oi :) ), men vi fikk da gang på Cortinaen (kjølevæsken på radiatoren var på vei til å bli slush).
En uke senere tok det fyr i en annen Cortina som stod på den samme parkeringen, den brannen tok med seg 7 andre biler som stod rundt den Cortinaen.

Slike ting husker man, 30 år senere, men det som skjedde sist uke er litt lengre ute i tåka (slik er det å være medlem i korttidsminne-klubben) :) .
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Jeg kunne ha vært en Allegro-eier

Post by SveinF »

Godt valg Magnus, Allegro må være noe av det minst pene som ble laget av BL i denne perioden
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Jeg kunne ha vært en Allegro-eier

Post by Åge Salomon »

Du gjorde et korrekt valg den gongen Magnus. :D ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Jan-Ivar
Posts: 153
Joined: 07.10.2015 9:31

Re: Jeg kunne ha vært en Allegro-eier

Post by Jan-Ivar »

Allegroen var ikke så elendig som noen ville ha det til! (Når man ser bort fra at bakruta spratt ut ved opp-jekking av bilen på en side bak.. :mrgreen: )
Den så heller ikke så ille ut i forhold til andre biler på den tiden.
Ettertraktet bil i dag.. :D
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Jeg kunne ha vært en Allegro-eier

Post by Åge Salomon »

Det er uansjett en bil fra ei "svunnen tid",å har sin plass i veteranbilmiljøet. :)
Ein Fiat 600 feks., e jo heller ingen "blomster"..... Likvel så har den sjarm. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply