Industrihistorie

Last opp egne bilder, videoer og legg inn linker til dine favoritter på YouTube etc.
Post Reply
tronde
Posts: 62
Joined: 12.08.2014 23:30

Industrihistorie

Post by tronde »

Jeg synes industrihistorie er interessant, og det gjør kanskje noen andre også?

Her er et par filmer fra 30-årene. Arbeidsmiljø og HMS er fortsatt fremmedord, men det er imponerende hvor mye teknikk de hadde fått til på den tiden.



Den første er fra Citroëns Citroëns Quai de Javel fabrikk i 1934/35 hvor de bygger Traction Avant. Dette var en gang Europas mest moderne bilfabrikk.

I motsetning til Fords Dagenham tror jeg ikke at de hadde egen masovn, men hadde Ford egen platepresse? De kjøpte vel plater fra noen andre til Cortina og Anglia? Uansett ble det aller meste gjort innomhus hos begge.

Ca. 40 min. lang.
https://youtu.be/DhyvYN42j3o?t=9


* * *

Den andre er fra Singers symaskinfabrikk (symaskiner er også leamikk) i Clydebank i Skottland 1934. Dette var verdens største symaskinfabrikk.

De dyttet ut over en mill maksiner i gode år (1,3 mill i 1913) med opptil 16000 ansatte. Her er det vertikal integrasjon i stor skala. Manglet stort sett bare egen kabel- og papirfabrikk...

Ca. 70 min. lang.
https://youtu.be/bIMxwy8CLkw

I motsetnng til 85 år gamle biler er fortsatt haugevis av disse maskinene i full drift.


Fyll gjerne på med flere filmer.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Industrihistorie

Post by MLI »

Snedig den Citroen-filmen fra 1934/35.
De fikk til ting før også, det tok bare litt mer tid (og arbeid).
Ikke mye bruk av verneutstyr å se heller, der karene står i støv- og gnistføyka.

Svære skillebrytere og høyspentutstyr.
Diger "flygende" magnet og skrapjern?
Digre hammere (fikk man fingrene inni der, ble man noen fingre kortere...).

Støping av stempler.
Veiv, stempler, råder, svinghjul og clutch settes ned i blokka sammen/samtidig.
Og toppventilert motor må da ha vært svært så moderne i 1935? (Volvo's toppventilerte B4B kom i 1944).

Digre platepresser, der hele siden på bilen presses ut i 1 stykke (som på VW boble).

Kjekt å se.
Post Reply