65 GT i garagen.
65 GT i garagen.
Bilen ble kjøpt i desember 09. Har begynt å samle deler og å få i stand understell. Tenkt å få den på veien i sommer og får ta rust og lakkering til neste vinter.
Last edited by s-ludvig on 20.04.2010 20:22, edited 1 time in total.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
Det ser ut til at rust begrenser seg til forskjerm, bakkant av kanaler, høyre hjulbue og underkant av bakskjerm.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
Bremser bak ser ut til å holde til sommeren, foran blr det oppgradering til P16 caliper og ventilerte skiver.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
Da har dempere og foringer blitt kjøpt inn.
Gamle foringer skal ut. Var det noen som sa det var lett????
Pussing og sliping før lakkering.s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
Mellom alll jobbing med understell må det gjøres noe annet. OMP retrostoler ble montert inn. Dette var de med mest gunstig pris her på berget.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
Fjærbeina foran har blitt sveiset tidligere. her må det gjøres en jobb før nye justerbare dempere blir satt inn.
Kanskje noen som vet om noen som har verktøy til å få reparert gjengepartiet øverst på fjærbeina???? Eller om det finnes noen proffe til dette???
Kanskje noen som vet om noen som har verktøy til å få reparert gjengepartiet øverst på fjærbeina???? Eller om det finnes noen proffe til dette???
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
Dette ser jo riktig lekkert ut! Blir bra bil av det der!
Får håpe du slipper ubehagelige overraskelser når rustjobben begynner. Stå på!
Får håpe du slipper ubehagelige overraskelser når rustjobben begynner. Stå på!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: 64 GT i garagen.
Hei S Ludvig.
Artig å sjå at du e igang me restaur. av din Mk1.
Såg du har kjøpt nye støtdempere bak. Er det gassdempere?
Å kor har du kjøpt dæm (firma ?) å pris?
Hilsen Cortinakaill`n på Røra.
Artig å sjå at du e igang me restaur. av din Mk1.
Såg du har kjøpt nye støtdempere bak. Er det gassdempere?
Å kor har du kjøpt dæm (firma ?) å pris?
Hilsen Cortinakaill`n på Røra.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
- pappa torsk
- Posts: 178
- Joined: 05.12.2009 17:39
- Location: Sarpsborg
Re: 64 GT i garagen.
fint å ryddig prosjekt det der ser det ut til.likte stolene veldig godt,skal ha no liknende i min,har blitt påkjørt bakfra i 65 cortina en gang,etter det er jeg skeptisk til lavryggstoler kan du si!! du får "peis på" så du har han på veien til sommern!
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
63 Cortina 4 dr saloon
Re: 64 GT i garagen.
s-ludvig wrote:Fjærbeina foran har blitt sveiset tidligere. her må det gjøres en jobb før nye justerbare dempere blir satt inn.
Kanskje noen som vet om noen som har verktøy til å få reparert gjengepartiet øverst på fjærbeina???? Eller om det finnes noen proffe til dette???
Jeg klarte ikke å finne gjengetapp for tilsvarende gjenger på mine MK2 ben. Brukte Dremel og en gammel demper mutter til å bearbeide gjengene, ble bra til slutt.
En med tilgang til dreiebenk bør vel kunne hjelpe med å rense gjengene.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: 64 GT i garagen.
Dempere er kjøpt hos Gasolin (tror det var rundt 1400 jeg betalte)
Får håpe det ikke blir noen overaskelser ang rust, men man vet aldri.
Venter på litt deler så da blir det vel garage helg og en tur på teknisk museum søndag for å treffe andre.
Får håpe det ikke blir noen overaskelser ang rust, men man vet aldri.
Venter på litt deler så da blir det vel garage helg og en tur på teknisk museum søndag for å treffe andre.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
Sliter med å finne foringer til lenkearm på bakstilling (den største). Kanskje noen har tips der?????
Det ble litt jobbing i dag og det blir demontert mer enn først tenkt. Det er nok like greit for da blir det totalrenovering av forstilling.
Straks klar til lakkering av fjærbein og dempere er klare til å settes inn. Skrudde også frahverandre bærekuler.
Her så det ut til å bare være å sette sammen med fett igjen. Venter på ventilerte skiver og P16 calipere med spacere for å få plass til skiva. I morra blir det en tur på Teknisk museum for å hilse på folket for første gang. Skjønner også at jeg har skapt litt undring vedrørende årstall på bilen. Bilen er registrert første gang 1964, men blir tydelig vis å regne for 1965 model. Regner med at det er andre på forumet som vet dette bedre enn meg.
Da ses vi søndag???
Det ble litt jobbing i dag og det blir demontert mer enn først tenkt. Det er nok like greit for da blir det totalrenovering av forstilling.
Straks klar til lakkering av fjærbein og dempere er klare til å settes inn. Skrudde også frahverandre bærekuler.
Her så det ut til å bare være å sette sammen med fett igjen. Venter på ventilerte skiver og P16 calipere med spacere for å få plass til skiva. I morra blir det en tur på Teknisk museum for å hilse på folket for første gang. Skjønner også at jeg har skapt litt undring vedrørende årstall på bilen. Bilen er registrert første gang 1964, men blir tydelig vis å regne for 1965 model. Regner med at det er andre på forumet som vet dette bedre enn meg.
Da ses vi søndag???
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
- mj-motorsport
- Posts: 54
- Joined: 21.11.2009 0:57
- Location: Selbu
- Contact:
Re: 64 GT i garagen.
Hvor kjøpte du stolene??
65 - cortina 1200deluxe
66 - cortina 1500deluxe stv
68 - escort 1100deluxe
76 - escort 1300
80 - fiesta 1,1
00 - focus 1,6
66 - cortina 1500deluxe stv
68 - escort 1100deluxe
76 - escort 1300
80 - fiesta 1,1
00 - focus 1,6
Re: 64 GT i garagen.
Hei S ludvig du trenger ikke lure 65 karosseriet er ett hevy duty karosseri det er det beste du kan bygge på det har avstivniger i indreskjermene+ventilasjonsruter på for dørene+.så det er kremen av kremen.
Mvh A lia.
Mvh A lia.
Re: 64 GT i garagen.
Stolene er kjøpt hos Kollevold. Grei pris også.
Her er linken: http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... 67&gid=662" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er linken: http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... 67&gid=662" onclick="window.open(this.href);return false;
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
Ble godt mottatt av ivrige Cortinafolk på teknisk museum . Dro derifra for å hente deler hos Atle. Skulle til Sandnes på kurs i 1 uke og ble invitert av formann Magnus til å treffe han. Det var veldig hyggelig, fikk en rundtur med han i Sandnes og sett bilene hans. Pådro meg prolaps i nakken så delene har fått ligge i fred . Formen har blitt bedre, så nå bærer det hjem fra hytta for å begynne så smått i garagen igjen.
FORTSATT GOD PÅSKE TIL CORTINAFOLKET.
FORTSATT GOD PÅSKE TIL CORTINAFOLKET.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
God bedring,så lenge det er liv er det håp vet du,morro å følge med på bilen din Og fortsatt god påske.
Re: 64 GT i garagen.
Hei A Lia.a lia wrote:Hei S ludvig du trenger ikke lure 65 karosseriet er ett hevy duty karosseri det er det beste du kan bygge på det har avstivniger i indreskjermene+ventilasjonsruter på for dørene+.så det er kremen av kremen.
Mvh A lia.
Har du titta i motorrommet på en 62 mod. Skikkelige avstivninger fra innerskjerm/støtdempertårn til torpedovegg og åpningsbare ventilasjonsruter i dørene og åpningsbare sidevinduer bak så jeg tror ikke 62 modellen er noe dårligere nei pluss at den er vel noe sjeldnere å se langs veien.
Kunne ikke dy meg for å arrestere deg.
Tar jeg feil så så legger jeg meg flat.
Mvh bayliner.
Last edited by bayliner on 03.04.2010 23:09, edited 2 times in total.
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
Re: 64 GT i garagen.
s-ludvig wrote:Fjærbeina foran har blitt sveiset tidligere. her må det gjøres en jobb før nye justerbare dempere blir satt inn.
Kanskje noen som vet om noen som har verktøy til å få reparert gjengepartiet øverst på fjærbeina???? Eller om det finnes noen proffe til dette???
Hei! bruk en gjengefil eller en 5/16" UNF gjengetapp til å rense opp gjengene. bruk den til å skrape gjengene rene.
Re: 64 GT i garagen.
Hei Bayliner du trenger ikke legge meg i jærn for den del for i fra første utgave av Mk1og første utgave av 1965 karroseri var det hevy duty karroseri så du trenger ikke føle deg tråkka på.Men tok ikke desverre med helt fra fødselen av bare og beklage det.Det jeg ville fram til er att det er lettere og bygge noe med mere motor i disse bilene. Alt eldere enn 70. PS men skulle ikke denne debatten vert på din side hvorfor har den havnet her?
Mvh A Lia.
Mvh A Lia.