MK1. 1964. x-flow

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Litt usikker på prosessen, men det smøres vist på lim og strøs over med fine fiber. Finnes i flere farger.
På min pad ble det først reparert noen sprekker.
Leverte dette til Berntsen Bil og Composit på Roa. http://www.composit.no" onclick="window.open(this.href);return false;
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Åge Salomon »

Du e kjempeflenk Ludvig. :D
En ganske kreativ ide med den "flockinga". ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Da er det en stund siden jeg la ut noe her. Har startet opp motor og vært på rullende landevei for å justere motor.
image.jpg
Kjørt motor i ca 1 time og alt virket bra. Motor gikk fint uten ulyder.
Etter at vi hadde justert ferdig og var klar for å måle effekt sjedde det som ikke skulle skje.
Bilen stod og gikk på tomgang og ulyden kom uten forvarsel :evil: :twisted:

Har skrudd av toppen, da det viste seg at en ventil stod åpen. Innsugsventil på sylinder 4 har skjært seg i styringen. Støtstangen har bøyd seg og ventilen har vært i stempelet, men det ser ikke ut til å være skade på stempel.
image.jpg
Da blir det å bytte styring og ventil.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Jon Kristian »

Har en ventil satt/skjært seg i styringen, så foreslår jeg at du tar ut alle ventilene for sjekk og måling av klaring. Hvis alle er satt opp med samme klaring, så kan det skje med de andre og.......
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by MLI »

Oida :(
Muligens litt trange styringer?
Kanskje litt rart at det skjedde på innsug og ikke på eksos, eksosventilen skulle jo være varmere.
Enig med Jon K, jeg ville sjekket alle ventilene.
Det kan simpelthen ikke måles for mye/for mange ganger når man bygger motor...

For klaring mellom ventil og styring, se
https://www.pegasusautoracing.com/pdfs/ ... hSpecs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Her anbefales det 0.0015"-0.002" på innsugsventil, og
0.002"-0.0025" på eksosventil.

Bare en tanke:
Har du nok klaring mellom ventiler og stempel?
(1 klatt plastalin på topp av stempel, på med toppen etc, drei så rundt motor et par ganger, ta av toppen, og du vil se på den "komprimerte"/sammentrykkede plastalinen hvor mye klaring du har).

Og enda en tanke:
Hvis det er frest ut ekstra rom i topp på stempel, for klaring mellom ventil og stempel, er det frest ut nok, både nedover og i diameter?
(pleier å stå i skrivet som følger med kammen hvor mye klaring du bør ha)

Og hvor var du hen på rullende landevei?
(ikke at de har noe skyld i dette, men kjekt å vite)
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Har vært og levert topp hos Berntsen bil. Samme mann som flocket dashbordet. Vi tok ut ventiler og de 3 andre innsugsventilene var på vei til å skjære seg de også. Eksos ventiler vara bra. Det satt stålstyringer i toppen. Dette er en Burton topp som var kjøpt i 2011. Toppen har ikke vært brukt før.

Da er det bestilt nye innsugsventiler, nye bronsestyringer til alle ventiler. Så blir det nye pakninger og nytt forsøk på oppstart. Må også bytte støtstang som var blitt bøyd. Alle klaringer til stempel o.s.v skal være greit i.flg han som monterte sammen motor. Dette var en motor jeg kom over som var ferdig satt sammen. Fikk også med alle regninger. Bunn på motor er preppet og sammenskrudd på Sarpsborg Motorverksted.

Bilen ble kjørt rulle hos Per Gulbrandsen. Var der hele tiden og fulgte med på hva som ble gjort. Har bare hørt positivt om han.

Feilen ligger nok i trange styringer. Regner med at dette blir bra nå :)
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by MLI »

Rart Burton har satt inn styringer av stål så sent som i 2011?
Men, men, blir sikkert bra nå.
Før i tiden var det ikke uvanlig å sette inn 42mm innsugsventiler fra 2.0 OHC i trimmede crossflow-topper, men: Skaftet på en OHC-ventil er 8mm, mens skaftet på en crossflow-ventil er 7.9mm...
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Da ble det fart i motoren igjen. Nye bronsje styringer og nye innsugventiler. Skrudde bil til kl. 01.00 på natt til lørdag for å kunne kjøre litt på Gardermoen med Ford Cluben. Fikk kjørt to korte turer på banen før Autslalom skulle starte og så skjedde det som ikke skulle skje. Bensinpumpa streika så da blei jeg tilskuer resten av dagen. Får bruke uka til å få gjort den mere ferdig til Cortina treffet.
Vi ses der karer med friskt mot :D :D :D
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Hallo der ute.
Nå har det gått litt tid siden sist det var liv i denne tråden. Blei fart på kjerra etter hvert og har kjørt litt SS2 med ford clubben på Gardermoen. Detta funka ikke så verst, men noen justeringer må gjøres. Satte inn fjærer foran på 145 lbs, men det er for slapt. Har bestilt 190 lbs så får håpe det blir greit. Det skjer ting i en motor når ventiler skjærer seg :evil: Oppdaget at det ble ventiltikk etter hvert og da på de ventilene som hadde skjært seg. Presset på kammfølger ned på kammen ble stort, så mye at oljen ikke klarte å smøre nok. Dette resulterte i at kammen har blitt slitt og må byttes.

Har også hatt EU på bilen. Alt gikk igjennom bortsett fra 2 feil på bremser bak. Dette er en feil som relaterer seg til pumpene. Bestiller nye så da regner jeg med at det er i orden.

Hadde tenkt å bruke bilen til og fra jobb, men det ble innkjøp av en 2005 Fiesta til det isteden. Får bruke bilen når det er tørre fine vinterveier.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by MLI »

Godt du fikk snurr på den til slutt!
Når det gjelder slitasje på kamfølger&kam:
I flere år nå har det dessverre vært på markedet nye kamfølgere til crossflow som har dårlig kvalitet/dårlig herding.
Spesielt dersom disse brukes sammen med "nymotens" kammer med høyt løft og (forholdsvis) kort durasjon (og tilhørende altfor kraftige doble ventilfjærer), f.eks Kent Cams 234&244, så kan det bli uforholdsmessig mye slitasje på kam og kamfølgere i løpet av kort tid.
Dessverre er det vanskelig å finne kamfølgere av skikkelig god gammeldags kvalitet i dag (ryktene sier at de du finner hos Burton ikke alltid er av topp kvalitet, spør Jon Ole om det :) ).

Har også sett at enkelte motorbyggere anbefaler å kjøre inn f.eks en 244 kam med kun de ytre ventilfjærene (og litt lavere turtall), da dette gir mindre belastning på kamfølgerene, for så å sette på doble (både indre og ytre) fjærer når tingene er kjørt inn/har fått gått seg til.
(eventuelt bruke noen andre passende enkle fjærer ved innkjøring, og senere bytte til doble fjærer).
Skjønner ikke hvorfor Kent Cams skal ha så kraftige fjærer, spesielt på 234, den burde egentlig kunne gå med enkle fjærer?
TSL
Posts: 126
Joined: 24.06.2013 10:25
Location: Arendal

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by TSL »

går det framover her gammel`n :P :P :P
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Åge Salomon »

Ikke gjer narr av S- Ludvig,fer han e flenk. ;) Han e heller itt så gammel. :o
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
Eilif
Posts: 860
Joined: 16.11.2009 19:28
Location: Halden

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Eilif »

Husk det Thomas at hvis gammel'n ikke er så gammel så er jo du bare ungdommen! Knapt tørr bak øra....

Eilif :D
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Cortinaterje »

Ble premiert på siste treff denne ;)
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Åge Salomon »

Ja den fikk premie da. Å det va velfortjent. Fer bla den motorbygginga e veldig gjennomført. Flott e det! ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
TSL
Posts: 126
Joined: 24.06.2013 10:25
Location: Arendal

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by TSL »

Åge Salomon wrote:Ikke gjer narr av S- Ludvig,fer han e flenk. ;) Han e heller itt så gammel. :o
gjør da ikke narr av gammlingen. men han er gammlingen :D selv om han ikke er så gammal.

tog du an????
Eilif wrote:Husk det Thomas at hvis gammel'n ikke er så gammel så er jo du bare ungdommen! Knapt tørr bak øra....

Eilif :D
der sier du noe. bare og fortsette og føle seg som ungdom her :D
Cortinaterje wrote:Ble premiert på siste treff denne ;)
blei 2premie i modifisert. syns denne cortinan hans er knall grom. og liker fargen veldig godt.
den motorn ja.... den er grom. går godt den. og låta på fult pådrag er etter min smak bare helt mmmmmmmm
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Åge Salomon »

Sei det "VROOMM" da? :lol: Tøft! ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by s-ludvig »

Da er det på sin plass med litt oppdateringer igjen. Motor har blitt demontert etter at det ble oppdaget at kammen og kammfølgere var blitt slitt som følge av tidligere ventilproblemer.
Slitt kam og kamfølgere
Slitt kam og kamfølgere
:evil:
Nytt ble montert og det ble lagd skvalpeblekk for ikke å miste oljetrykk i bilslalom og nye Vibra Tech motorfester :D
Skvalpeblekk
Skvalpeblekk
Motorfeste
Motorfeste
Ikke verdens vakreste sveis kanskje,men relativt usynlig når det er montert.

Da er motor varmkjørt og justert etter alle kunstens regler, så da satser vi på at det varer lenger nå.
Motor
Motor
Da venter jeg bare på deler fra England for å få orden på bremser bak. Ble en 2er feil på EU der, ellers var alt i orden. :P
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
TSL
Posts: 126
Joined: 24.06.2013 10:25
Location: Arendal

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by TSL »

der var alt på plass igjen ja :D
tror det skal bli greit med det svalpeblekket der.
snart klart for kjøring da :D :D skal bli gøy med sommer og autoslalom igjen.
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: MK1. 1964. x-flow

Post by Åge Salomon »

Kjempebra! :D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply