Ford anglia 1959 mod og kobling til ny dag radio

Her kan alle med Angliainteresse boltre seg!
Post Reply
Helgewilly.1948
Posts: 10
Joined: 13.04.2017 12:16

Ford anglia 1959 mod og kobling til ny dag radio

Post by Helgewilly.1948 »

hei på dere. har en Ford anglia 1959 mod som jeg skal ha på utstilling i Fredrikstad den 22 og 23 april. I den for bindelse tenkte jeg og montere en ny dag og FN radio. hva må man gjøre for og få til dette.Når srømen og batteri er koblet med + på jord. Er det noen som kan hjelpe meg med opplysninger hva en kan gjøre Hilsen helge
1600E
Posts: 97
Joined: 24.11.2009 11:11

Re: Ford anglia 1959 mod og kobling til ny dag radio

Post by 1600E »

Det greieste er nok å snu batteriet så du får minus til jord. :)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Ford anglia 1959 mod og kobling til ny dag radio

Post by Åge Salomon »

Hvis du absolutt ikke vil pole om strømmen, så får du kjøpt evnt. på Biltema en sånn monteringskassett for radio. Den kan du montere feks. under dashbordet. Den er laga av plastikk,og du får da et skille mellom stålet i dashbordet som har + strøm og radio.
Her har du sånn monteringskassett: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilst ... 000033416/" onclick="window.open(this.href);return false;
Men og pole om strømmen og montere vekselstrømdynamo,er rimele enkelt.Da fjerner du bare den såkalte "vippa",og kobler ny dynamo på eksisterende ledningsnett.(husker ikke nå i farta fargene/koblinga.Men det kan kan jeg finne utav. Det finnes også et kobl.skjema for dette her på Cort.forumet.) Da kan du også hvis du ønsker,montere vekselstrømdynamo. Den originale Lucas dynamoen,leverer ikke all verden med ampere....På Cortina,DL; 22ampere,GT; 23ampere. Kjenner ikke Anglia`n så godt,men regner med at dynamoen der også,ikke leverer noe meire ihvertfall..... Fordelen er bla. da; bedre styrke på hovedlys og som du ønsker nå,montere moderne radio uten å ta hensyn til "original vrangpola strøm". ;) Ein helt ny vekselstrømdynamo, type Lucas,får du kjøpt hos Økonomideler.no Den koster heller ikke "skjorta". Kan også hende at Atle Ramberg,klubbens delemann,skaffer deg ein dynamo til ein grei pris ;) Jeg kjøpte ein dynamo på bilopphuggeri og monterte i min Cortina MK1, Ford Fiesta dynamo for 500kr. Den satte jeg inn litt større regulator,som gjir 15volt ladestrøm.Den har funka utmerket i fleire år no. ;) I tillegg kan du legge opp ein 5kvadrats ledning fra + på dynamo,til + på batteriet. Da får du skikkele bra strømførsel fra dynamo, i forhold til ekstisterende "sytråd". :mrgreen:
Mvh. Åge "Reodor".
:D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Ford anglia 1959 mod og kobling til ny dag radio

Post by SveinF »

Dersom bilen er original uten nymotens ekstrautstyr anbefales det sterkt å snu batteriet. Beskrivelse finner du på forumet.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Helgewilly.1948
Posts: 10
Joined: 13.04.2017 12:16

Re: Ford anglia 1959 mod og kobling til ny dag radio

Post by Helgewilly.1948 »

Takk for greie svar ang og evt snu batteri .
Kan nevne at Anglia en er helt original og ikke rørt
Det betyr slik jeg forstår det, at skal jeg snu batteriet så må jeg bytte dynamo og ny vippe ?? Kan ikke bare snu batteriet ?
hilsen Helgewilly.1948
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Ford anglia 1959 mod og kobling til ny dag radio

Post by FoMoCo »

.
Kan nevne at Anglia en er helt original og ikke rørt
Det betyr slik jeg forstår det, at skal jeg snu batteriet så må jeg bytte dynamo og ny vippe ?? Kan ikke bare snu batteriet ?
hilsen Helgewilly.1948

reply til Helgewilly.1948;
Du må eventuelt ompolarisere dynamoen .
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Ford anglia 1959 mod og kobling til ny dag radio

Post by SveinF »

Om du ikke har montert noe elektronisk ekstrautstyr er det faktisk "nesten" bare å snu batteriet.
Løsne coil og vri denne 180 grader i holder og bytt plass for de to tynne ledningene.
Snu batteriet koble minus til jord. Ta en ledning fra plusspolen og berør feltpluggen på dynamo et par ganger. Felt pluggen er den minste pluggen bak på dynamoen

Koble på plusspolen og start opp

Det viktigste er å være sikker på at det ikke er montert uoriginalt elektronisk utstyr.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Ford anglia 1959 mod og kobling til ny dag radio

Post by SveinF »

Dette har vært diskutert tidligere

viewtopic.php?f=4&t=2533&p=12723&hilit= ... ord#p12723
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Post Reply