Postordre-motoren fra Billigo

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

I flere år nå så har jeg samlet deler for å bygge en "fast road" crossflow-motor, trimmet for kjøring på landevei/lengre turer (max dreiemoment på fornuftige turtall), og ikke for bane (max hk ved max turtall).
Etter 11 timers kjøring hjem fra treff sist helg, opp lange og slake bakker i Telemark med en "gørrlat" 1300-motor, så er det vel bare å sette i gang med motorbygging igjen (men ny motor kommer ikke oppi bilen før tidligst neste år en gang).

Alt av trimmetips i bøker, blader og på nett ligger lagret bak i hjernen, sammen med mye annen unyttig informasjon :) .
Holbay/Ford Boreham's 1840cc crossflow-motor med Holbay H120-kam, brukt i London-Mexico Rally i 1970, var en inspirasjon, Holbay/Lotus&Caterham 7/Vulcan Engines' 1700cc crossflow med 234 kam og 130hk var en annen inspirasjon.

Men så dukker det opp "billige" kjøp på eBay, som ikke alltid blir så billige/gode i praksis, og kjøp som ikke alltid passer så bra med formål/teori heller...

Foreløpig (med stort forbehold om at noen mer fristende og (u)passende deler dukker opp), så ser spec på motor omtrent slik ut:
-Ny Crossflow AX-blokk fra Sør-Afrika, kjøpt ny på Ford av Per Vefall i Skien en gang på 80/90-tallet, havnet hos meg via http://www.finn.no" onclick="window.open(this.href);return false;
-Pent brukte kortere (og lettere) 85mm-stempler fra Jon Ole H. (kun gått noen timer i benk), vil gi et volum på ca 1760cc.
-Lengre 5.23" GAF-stålråder, "BDA"-type fra Farndon, via eBay
-Kent 234 kam (eventuelt Holbay H120?) fra Burton
-Portet topp med 41.3 mm og 34.5mm ventiler (omtrent samme spec som i Vulcan's 130hk 1700-motor), via eBay
-1600-veiv fra en motor jeg hadde under benken, med "kniv-kuttede" skinker/motvekter, lettet og balansert hos CTM ute i Dagenham (ca 1 kg lettere nå, standard veiv er ca 10kg)
-Lettet svinghjul fra en Caterham 1700, via eBay
-2xWeber 40DCOE med 33mm halsringer, via eBay, på et innsug portet av en svenske, via http://www.Blocket.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Dette kan jo ikke bli noen suksess, med litt jalla-deler herfra og derfra :) , men vi prøver, det kan jo bare bli (enda en) dyrekjøpt erfaring/fiasko :)
Last edited by MLI on 28.06.2017 18:41, edited 3 times in total.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Så kan vi jo om ikke annet få repetert noen gamle trimmingstips.
Som for eksempel at det "ikke lønner seg" med et ventilløft som er høyere enn 1/4 av diameteren på innsugsventilen.

Det kan vises med formeler for areal at arealet/overflaten av "gardinen" rundt ventilen, ved 1/4 løft, blir det samme som arealet av "tallerkenen" på ventilen (se figur under). I praksis trenger man et ventilløft som er enda litt høyere, da skaftet på ventilen også "stjeler" litt flow.

Image
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by Bertil »

Och för stt ställa till det för dig ytterligare så kan du ju googla "dynamic compression" så slipper du sova i natt... :lol:
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Bertil wrote:Och för stt ställa till det för dig ytterligare så kan du ju googla "dynamic compression" så slipper du sova i natt... :lol:
Dynamisk kompresjonsforhold (DCR) har jeg allerede tenkt på, ifølge kilder på nettet kan det gjerne være rundt 8.5:1.
Når jeg dytter inn "mine" motordata, et statisk kompresjonsforhold på 10.5:1 og data på Kent 234-kammen i DCR-kalkulatoren på http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php" onclick="window.open(this.href);return false;,
så kommer den opp med en DCR på 8.46:1 (det skulle vel være nærme nok :) ).

Har også lest om DCR og "rod/stroke ratio" (rådeforhold) på http://www.elgincams.com/campaper.html" onclick="window.open(this.href);return false; (glimrende side).
Rådeforholdet har innvirkning på hvor mye blanding som suges inn, og en lengre råde gjør at stempelet blir bittelitt lengre på topp før det snur (kan få inn bittelitt mer), samtidig som en lengre råde gir litt gunstigere vinkler iforhold til veiva, og mulighet for å bruke et kortere og lettere stempel.
Lengre råder kan visstnok gjøre at max moment kommer på et litt høyere turtall, vi får se hvordan det går.

Standard 1600 xflow har rådelengde 4.93" og slaglengde 3.056", det gir et rådeforhold på 4.93/3.056 = 1.6 (ikke så verst til å være en standardmotor)
Med litt lengre rådelengde på 5.23" og slaglengde 3.056", blir det et rådeforhold på 5.23/3.056 = 1.71 (litt bedre)
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by SveinF »

Ikke rart det tar tid å bli ferdig :roll:
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by Bertil »

Det är många finesser på ett spett!
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by ygz »

Fryktelig mye mas å få dette til da?
Er mer frista til å lage frankensteinmonster. Gi meg en mazda mx5 twincam 1.8 i helaluminium med innsprøytning og ditto 5-trinns kasse.
130 gamp, masse trøkk og ikke mere mekk. Ikke mere messingdeler i bensinsystem som skades av etanol heller.
Skifte olje, fylle bensin, kjøre og ha moro. Kun pause hver 70.000 km for å skifte registerreim. Vrom! :mrgreen:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by Bertil »

ygz wrote:Fryktelig mye mas å få dette til da?
Er mer frista til å lage frankensteinmonster. Gi meg en mazda mx5 twincam 1.8 i helaluminium med innsprøytning og ditto 5-trinns kasse.
130 gamp, masse trøkk og ikke mere mekk. Ikke mere messingdeler i bensinsystem som skades av etanol heller.
Skifte olje, fylle bensin, kjøre og ha moro. Kun pause hver 70.000 km for å skifte registerreim. Vrom! :mrgreen:
Hmmm, har dom mixa noe skummelt i drikkevannet i Tromsø? :shock:
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by ygz »

Neida, ikke noe galt med tromsøvannet. Har vært på ferie i franske vinmarker. ;)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by atle »

Folkens ! Jeg har ikke lest EN ENESTE EN av de ovennevnte teorier, men har brukt deler som verden har brukt før i tilsvarende motor, og det har iallefall fungert ok i en viss Escort :) Så kan det jo hende det hadde fungert ENNÅ bedre hvis jeg hadde lest teoriene, OG blitt ferdig med motor i samme tiår :) Og så et spørsmål til Magnus her : Trur du det blir noe praktisk, økonomisk, og behagelig skyss mellom Vest-og Østlandet med en fullrace-crossflow ?? Har så vidt sett deg på en racebane, men det er jaggu lenge siden ;) Til opplysning, så tar jeg komp.test, sylinderlekkasjetest, og sjekker / justerer ventiler etter HVER racehelg. Hvor lang kjøring er det pr racehelg spurte du om ? Ca 1 TIME :D
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

atle wrote:Og så et spørsmål til Magnus her : Trur du det blir noe praktisk, økonomisk, og behagelig skyss mellom Vest-og Østlandet med en fullrace-crossflow ??
Kanskje du må pusse brillene litt Atle :)
Posten min starter slik i første linje:
"I flere år nå så har jeg samlet deler for å bygge en "fast road" crossflow-motor, trimmet for kjøring på landevei/lengre turer (max dreiemoment på fornuftige turtall), og ikke for bane (max hk ved max turtall)."
Min kropp har ikke noe på bane å gjøre, med en reaksjonstid på lengre enn et år :)

Kent 234 kam er et (godt) stykke fra full race, den "stopper" vel på ca 5500 omdreininger.
Synd at Vulcan Eng. ikke har tatt med dreiemomentkurven for sin 1700cc med 234 kam på figuren under her, det hadde vært mer interessant enn hk-kurven.

Image
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by atle »

Så det du mener, er at en overhalt, borret 1600 GT hadde vært perfekt for deg, med pensjonist-turtall :D Du kunne altså spart ca 100000,. og fått en perfekt motor til ditt formål. Alle race-delene man hiver inn i en motor er jo for at det skal gi mindre friksjon, og tåle høyt turtall. Korte, små stempler med tynne ringer, fint for race, men dårlig livslengde. Alle std delene inni en motor tåler det du skal bruke den til, og MYE mer og :)
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Ifølge en gammel bilmekaniker med 40+ år erfaring i Haugesund, var det ikke helt uvanlig å ta opp en Kent-motor i en (pensjonist-kjørt) mk2 Escort 1300/1600 på 70- og 80-tallet, pga knekte stempelringer, så Henry Ford treffer ikke hver gang han heller :)
(711M motoren har faktisk tynnere stempelringer enn på 68-70 Xflow og pre-xflow)
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by atle »

Det er helt vanlig, ja, men da har de gjerne gått 100000 km eller så. Er skeptisk til sylindervegger og stempelskjørt etter 100 K...
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by Bertil »

MLI wrote: (711M motoren har faktisk tynnere stempelringer enn på 68-70 Xflow og pre-xflow)
Har kun sett tynnere på 1300 stemplene ikke på 1600...

Uansett vad du gör så ikke glem balansering av motordeler, ta med mellomaxel også ner du endå er på tur. De er ikke bra fra fabrik. Blir som en ny bil å kjöra!
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Bertil wrote:Uansett vad du gör så ikke glem balansering av motordeler, ta med mellomaxel også ner du endå er på tur. De er ikke bra fra fabrik. Blir som en ny bil å kjöra!
Joda, enig i det. De roterende deler for denne 1760cc motoren er balansert av Erik Bjørvik Balansering & Technic (http://www.ebbt.no" onclick="window.open(this.href);return false;), samme mann som balanserte det roterende i min Lotus Twin Cam.
Og mellomakselen på min lyseblå mk2 er allerede balansert, jeg fikk lagd en ny mellomaksling til den bilen i England i 2013.

Jeg var på tur over til England med bilen, og merket mer og mer til vibrasjoner fra mellomakslingen på vei ned gjennom Danmark.
Fikk god hjelp av Anglia-mann Svein Fedog (takk for hjelpen, Svein :) ), han kontaktet Neil McCarty hos 105speed.com, som fikk lagd en ny mellomaksling til meg (å få lagd en ny mellomaksling i England koster ca £150-200, det er mindre enn det koster å få balansert en gammel mellomaksling i Norge...).

Mellomakslingen på mk2 Cortina er lagd i 2 deler, med et påvulket gummi-mellomlegg mellom ytre og indre rør (det gir litt demping ved kraftoverføring).
Nå som disse bilene er 50+ år gamle, kan denne gummien sprekke opp og forvitre litt, dette kan også gi vibrasjoner, og det er derfor litt "bingo-lotto" å balansere disse mellomakslingene.
Derfor var tanken å heller få lagd en ny vanlig mellomaksling, uten gummigreier.

Det ble mindre vibrasjoner med ny mellomaksling, men det ble ikke 100%, pga slitte lagre og sliten bakre foring i girkassen.
Last edited by MLI on 19.07.2017 18:34, edited 2 times in total.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Litt bilder av ymse deler til denne motoren:

Veiva kommer fra en tidligere fabrikkoverhalt 1600 kent jeg hadde liggende under benken, så den klarte seg med kun polering av tappene.
Tok den med i kofferten over til motorverkstedet CTM i Dagenham, der den ble lettet og balansert (skinkene ble knivkuttet og slipt, vekta gikk ned fra 10kg til 9kg)

Standard veiv øverst, lettet veiv nederst

Image

Kortere stempler og lengre 5.23" råde

Image
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Topplokket ble kjøpt brukt på eBay, det er portet av Vulcan Engineering en gang i tiden.
Det har nok vært godt brukt også.
Det var satt inn ventilstyringer i stål, de var blitt ovale, og noen hadde satt inn tynne kobberhylser (K-line) inne i ventilstyringene (en amerikansk teknikk for å redde slitte ventilstyringer).
Ved demontering av ventilene fulgte K-line-hylsa med ut (den skal vanligvis ha presspasning...).
Så hadde toppen også 2 hull for kjølevannet inn fra termostaten (kun 1 hull skal være der, det andre hullet er muligens pga en støpefeil).
Dette "ekstra" hullet ble "tettet" av toppakningen, så ikke noe problem i utgangspunktet.
Men siden jeg er en "Unlucky Luke" som alltid har uflaks, så borret vi opp hullet, gjenget og satte inn en plug (takk til Jon Ole H. for hjelp med dette).

De eksisterende gamle slitte ventilstyringene hadde akkurat samme ytterdiameter som de nye styringene jeg hadde kjøpt, dermed var de nye styringene ubrukelige. Hullene til styringene ble borret opp, og det ble satt inn styringer fra Jaguar XK-motor, disse hadde større ytterdiameter.
Så ble ventilsetene slipt med flere vinkler (bedre flow).
Maskinering av toppen er gjort av Sarpsborg Motorverksted.

Image

Image

Det "ekstra" hullet inn fra termostathuset (det er jo engelsk, og da er det alltid noen overraskelser ;) ).
Image

Image

Innsugssiden med større kanaler. De 2 ekstra hullene ytterst er for pinnebolter for sentrering av innsuget i forhold til kanalene.
Image

Image
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by MLI »

Eksossiden

Image

Større og "slankere" ventiler fra REC, gir forhåpentligvis bedre flow på lave ventilløft da baksiden av ventiltallerkenen er slankere.
Innsugsventilen har også såkalt "waisted stem", d.v.s. ventilstammen er dreid ned litt nederst, også pga flow.

Image

Image
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Postordre-motoren fra Billigo

Post by atle »

Dette ser jo flott ut :) Syns å ødelegge det hele med en nesten std. kam... Kunne jo blitt gøy :D
Post Reply