Rustfjerning med elektrolyse.

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
Post Reply
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Rustfjerning med elektrolyse.

Post by bmyrheim »

ebernt wrote:
bmyrheim wrote:Elektrolyse med krystallsoda og batterilader er veldig effektivt for å fjerne rust.
1 døgn i elektrolysebad, etterfulgt av lett skrubbing med stålbørste/stiv nylonbørste.
TØFT! :o Har du litt detaljer rundt dette? Lag gjerne en egen tråd!
Regner med du fester en elektrode til den rustne delen og at du har en elektrode i "sodaen"/eventuelt på karet hvis dette er ledende. (må da isolere den rustne delen selvfølgelig..) Polaritet? Mengde krystallsoda/vann? Dette var interessant! ;)
Image Image

Siden ebernt etterlyser mer info om dette så skal jeg prøve å informere litt og ta med egne erfaringer. Det er riktig som du nevner, en ledning til delen som skal "avrustes" og den andre til en "Anode/offermetall"som ligger ned i badet. Husk her at anode betyr positiv som i elektronikken, det er altså svært viktig at positiv skal til offermetallet. Offermetallet kan her være jern, stål, støpejern og også grafitt skal være bra. Rustfritt anbefales ikke da badet kan bli giftig og/eller utvikle skadelig gass. Offermetallet må være nogenlunde renset for løs rust og korrosjon, det må også renses/børstes litt under prosessen. Det ser du ved at strømmen på ampermeteret går ned når det blir skittent. Tilkoblingsledningen til offermetallet må være jern, så du ikke tilfører andre metaller i badet. Også at den er tykk nok, for den spises også opp i prosessen. Jeg har brukt jernbindertråd, men den forsvant på et døgn, etter det brukte jeg par striper med patentbånd, og det holder ganske bra. Som anode/offermetall har jeg brukt litt forskjellig, en gammel jernspade uten skaft, gammel ovnsdør mv. Gamle bremseskiver/ tromler fungerer visst også bra.

Metoden virker særdeles godt å avruste støpejern, men virker veldig bra på vanlig jern/stål. For meg virker det som prosessen foregår under rusten der den sitter fast i friskt stål og får den til å slippe løs i flak. Det som ikke forsvinner blir svart, og dette er magnetitt, en form for stabil rust. Uansett er det viktig å få tørket og oljet/primet metallet raskt etterpå for å unngå ny flash rust.

Blanding av krystallsoda er ikke kritisk, jeg har brukt ca en flaske Stabil krystallsoda til ca 100 liter vann. Synes noen amerikanske folk har nevnt et par spiseskjeer til en gallon, eller var det en halv kopp. Det er egentlig nok at du får en tilfredstillende strømgjennomgang. En flaske koster ca 40 kr så dette er billig i forhold til kommersielle produkter. Det kan også benyttes bakepulver(Natrium Bicarbonat) eller kaustisk soda, med dette påvirker resultatet på forskjellige måter og du har ved bruk av kaustisk soda et etsende elektrolysebad. :shock: De som har drevet med dette har funnet ut at Arm&Hammer washing soda er best, den norske ekvivalenten er da krystallsoda (Natrium Carbonat) Du kan rote rundt i dette uten å risikere etseskader. Husk bare å koble fra batteriladeren først. Selv om det bare er 12v kjennes dette godt i elektrisk ledende vann.. :o Ask me how I know.. :D

Det forsvinner ikke noe metall av delen annet enn rust, så det er ingen fare med å la det ligge for lenge i badet.

Det finnes ellers mye info om dette både på YouTube og websider på nettet.

Lykke til!
Last edited by bmyrheim on 27.08.2017 8:15, edited 2 times in total.
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Re: Rustfjerning med elektrolyse.

Post by bmyrheim »

Kan også være verdt å nevne at prosessen er mest effektiv der det er "line of sight" altså på siden der delen og anoden er mot hverandre, på baksiden vil du få skygger hvor prosessen ikke er så effektiv. Derfor brukes det ofte flere sammenkoblede anoder rundt i karet på alle sider av delen. Du kan faktisk også avruste en bensintank ved å henge opp en anode inne i tanken og fylle den med elektrolyttløsningen, må selvølgelig passe på at anoden ikke henger borti tanken på noen sider.
Last edited by bmyrheim on 27.08.2017 8:16, edited 1 time in total.
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Rusfjerning med elektrolyse.

Post by ygz »

Stilig! På en lørdagskveld høres ‘rusfjerning’ litt kontraproduktivt ut. Rustfjerning er en helt annen sak ;)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Re: Rusfjerning med elektrolyse.

Post by bmyrheim »

:D Jaja, gikk vel litt fort i svingene tenker jeg, og de som skulle lese korrektur var ikke til stede.
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: Rustfjerning med elektrolyse.

Post by ebernt »

Takker for info! Dette må testes ut i småskala etterhvert. Morro med litt lab i "bua". :)
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
tronde
Posts: 62
Joined: 12.08.2014 23:30

Re: Rustfjerning med elektrolyse.

Post by tronde »

Jeg kikket litt på dette for et års tid siden, og det funker for rustfjerning.

Med elektrolyse vil man ende opp med mulighet for hydrogensprøhet i stålet. Jeg fant ingen definitiv verdi for når det blir kritisk, men man bør tenke over den saken før man går løs på ting som helst bør henge sammen, hjuloppheng og hengerfester f.eks.

Lav strømstyrke er bedre enn høy for å unngå sprøhet, og desto hardere stål, desto større sjanse for sprøhet. Hydrogensprøhet kan reverseres ved å putte avrustet gjenstand i stekeovnen på ca. 200 grader i en del timer med en gang den tas ut av elektrolysebadet. Jeg er ikke metallurg, så man bør lese seg opp hvis det har betydning.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Rustfjerning med elektrolyse.

Post by MLI »

Her har vi en kar som bruker elektrolyse-prinsippet for å fjerne rust og grums inne i bensintanken
(bilde "lånt" fra forumet på http://www.sportsbillosjen.com" onclick="window.open(this.href);return false;)

Image
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Re: Rustfjerning med elektrolyse.

Post by bmyrheim »

Ja burde bli bra det der. En runde stroppa fast i sementblanderen fylt med singel etterpå så burde den bli som ny innvendig. :D

Jeg hadde hele cortinablokka oppe i stampen i noen dager. Prosessen løsner også delvis gammel maling, spesielt hvis det er rust bak malingen. Snudde litt på den av og til, men for å unngå potensiell skade på kamaksellagrene passet jeg på at de ikke på noe tidspunkt var nede i badet mens strømmen var på.
Tørket den godt og varmet opp med propanbrenner for å få vannet til å fordampe så fort som mulig, før jeg til slutt malte den med svart fortynnet arcanol.

Når vi snakker bensintank, er det slik å forstå at bensintankene passer om hverandre på mk1 og mk2? Altså at de passer inn i brønnen og har festeskruene på samme plass?
Ser på bilder at de har litt forskjellig profilering på toppen, og mk2 tanken har en liten ekstra "bulk" i et av de nedre hjørnene foran.

Må se det litt an hva jeg gjør med tanken, er mye rust innvendig, utvendig og i flensen. Til og med et lite rusthull på toppen. :shock: I tillegg til at toppen var flatklemt og maltraktert av tunge ting som har ligget oppå. Blåste den opp med trykkluft, ble litt bedre, men likte ikke rusten noe særlig. Mistenker at den er svært tynn på enkelte plasser.
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Rustfjerning med elektrolyse.

Post by MLI »

bmyrheim wrote:Når vi snakker bensintank, er det slik å forstå at bensintankene passer om hverandre på mk1 og mk2? Altså at de passer inn i brønnen og har festeskruene på samme plass?
Ja, en mk2 tank kan brukes også på en mk1, men stussen for påfyllingsslangen har litt større diameter og en litt annen knekk/vinkel enn på mk1, så den er ikke 100% "bolt on".
bmyrheim
Posts: 58
Joined: 16.08.2017 10:57
Location: Nordreisa N-Troms

Re: Rustfjerning med elektrolyse.

Post by bmyrheim »

Tenkte meg nesten at det var litt flere forskjeller ja, men takk for svaret Magnus. :)
- Bjarne Myrheim

Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: Rustfjerning med elektrolyse.

Post by Cortinaterje »

Snublet på youtube i denne og da kom jeg til å tenke på denne tråden om elektrolysefjerning av rust.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
tronde
Posts: 62
Joined: 12.08.2014 23:30

Re: Rustfjerning med elektrolyse.

Post by tronde »

Jeg brukte elektrolyse på et par bremseskjold med mye gravrust i fjor. Rusta ble borte, ja, men det var en helsikes drittjobb å få bort alt det svarte magnetittstøvet som fylte alle porene. "Metallrent" stemmer når det ikke er gravrust, og med gravrust blir det fort utviklet et vokabular som ikke egner seg for sarte sjeler.

Uansett så funker elektrolyse, men ha hydrogensprøhet i bakhodet. Den er ikke til å spøke med på kritiske ting.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Rustfjerning med elektrolyse.

Post by SveinF »

Strip All har blitt testet i Flekkefjord. Med litt varme fungerer det veldig bra. Natta over i et slikt bad og en kan spyle av rusten. Koster litt og mettes etterhvert.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Post Reply