3D-printing av utgåtte bildeler

Her kan alle med Angliainteresse boltre seg!
Post Reply
tronde
Posts: 62
Joined: 12.08.2014 23:30

3D-printing av utgåtte bildeler

Post by tronde »

Spennende ting begynner å dukke opp nå.
Tronrud Engineering er ikke helt uventet involvert.

Dette er fra en artikkel i Teknisk Ukeblad 4/2017.
_213925.jpg



Noen tyskere har også våknet opp.

Dette er fra svenske Trailer 9/2017
mercedes-3d-print.jpg


Dette er jo noe som ikke er låst til Anglia, men siden jeg hører hjemme der, poster jeg det her. Det kunne kanskje vært en ide å ha en generell teknisk avdeling på forumet som dekker alt som ikke er modellspesifikt?
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: 3D-printing av utgåtte bildeler

Post by MLI »

Snedig med ny teknikk.
Men 3D-printing av deler i metall er antagelig ikke for hvermansen, mener jeg leste et sted at en slik 3D-printer for metall koster ca 2,5 millioner :)
tronde
Posts: 62
Joined: 12.08.2014 23:30

Re: 3D-printing av utgåtte bildeler

Post by tronde »

MLI wrote:Snedig med ny teknikk.
Men 3D-printing av deler i metall er antagelig ikke for hvermansen, mener jeg leste et sted at en slik 3D-printer for metall koster ca 2,5 millioner :)
Nei, det tar nok litt tid før metallprining havner på kjøkkenbenken. Men - jeg synes egentlig ikke 6500 for den viste delen er helt gal heller, hvis det stemmer at scanning av original er inkludert. Da bør det bli en del billigere å lage mange. Tronrud er jo involvert i selve printerteknologien, og det står printere som bygger ting i titan i Norge nå, noe av det godkjent som strukturelle deler i Boeing fly.

Bare det at man kan scanne en del og få en 3D-modell til vettuge priser er et stort fremskritt. Da kan man enten frese delen ut, eller lage engangs støpeformer i f.eks. polystyren og støpe nytt i småskala. Dette vet jeg blir gjort i England for andre ting enn biler.
Post Reply