Utveksling i bakaksel

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
1600E
Posts: 97
Joined: 24.11.2009 11:11

Utveksling i bakaksel

Post by 1600E »

Hei
Hvordan sjekker man hva slags utveksling det er i en bakaksling?
må man demontere og telle tenner?

Og hvis man ikke greier å holde igjen det ene hjulet når man roterer det andre er det sperre/brems?
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Utveksling i bakaksel

Post by FoMoCo »

Det skal henge en metall plate "huske lapp" ved feste boltene til huset til pingjongen .
Ellers er det enklest å telle antall tenner på pinion/crownhjulet .det går jo ann å få en viss peiling også med
å slippe demontere ,med å snurre å telle antall runder på inngående og utgående med klokka montert ,
mangler denne lappen på klokka kan man nesten være sikker på den er skiftet å da er det jo likegodt å
demontere å sjekke den uansett. Klokka finnes i den sterkere Heavyduty og den noe svakere
non Heavy duty utgave som ofte sviktet ,se etter om der står hd på lappen.
eks 3,777;1 har 9 tenner mot 34 tenner
her er en liste over mulige forskjellige klokker - pinion/crownwheel


utveksling antall tenner
4.7: 1 ? Used on old 107E. ?? Getting scarce.
4.444: 1 9/40 Getting scarce. Used on Anglia vans and 1200 Cortina Estate. Good choice for rally Cortina!
4.125 ;1 8/33 Used as standard on MK1 1200 Cortina, and MK2 1300 Cortina.
3.9: 1 10/39 Standard on MK1, 1500 including estate, G.T. and Lotus.
3.777 : 1 9/34 Used on MK2 Lotus Cortina.
3.889 : 1 9/35 Used on MK2 Escorts
3.545 : 1 11/39 Used on MK2 Escorts



Ellers kan du bruke denne tabellen ved en test ute på veien (må ha turteller)
beklager i miles, ikke km.

http://freespace.virgin.net/tommy.sandham/rpm_mph.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply