Fikk start på gammelbilen

Her kan alle med Cortinainteresse boltre seg!
Post Reply
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Fikk start på gammelbilen

Post by MLI »

Jeg har en grønn 67 mk2 1300 som nå har stått lagret "urørt" de siste 5 år.
Måtte flytte litt på den bilen her om dagen, og måtte derfor få den i gang.
Opp med panseret for å ta en titt, det var helt tomt i glasset på bensinpumpa.
Faktisk var det fremdeles strøm på Biltema-batteriet, så dro den rundt på starteren for å få bensin til pumpa.
Prøvde også med litt startgass, men det skjedde ikke noe.

Neste dag fylte jeg 10 liter 95 på tanken, og nye runder på starteren.
Til slutt var det tomt for strøm, så koblet til laderen.
Så av med fordelerlokket og skrapte av de 4 kontaktene med kniven, og filte stiftene litt
(allerede da jeg kjøpte bilen i 2001 lå det en liten "neglefil" i hanskerommet, så her bare fortsatte jeg tradisjonen :) ).

Neste dagen var det tid for "Jon Ole"-trikset:
Av med tanklokket, en fille rundt åpningen, og inn med trykkluftpistolen, se der ja, nå kom det endelig bensin fram til bensinpumpa.
Og etter en dags lading var batteriet nå fulladet.
Tenkte det var greit å være 2 mann under oppstarten, så fikk med meg Kjell Kallekodt (og godt var det).
Etter et par runder til med startgass og en masse kinning, begynte det endelig å skje noe frami der, den startet ihvertfall (på en måte).
Det hørtes ikke mye sunt ut (en skikkelig lekkasje ved eksosmanifolden), og plutselig brøler Kjell stopp, fra under panseret.

Det kom en veritabel geysir med bensin ut "overflodshullet" på toppen av forgasseren, jammen godt ingen av oss røyker :)
Da var det fram med gummiklubba, for å gi flottørkammeret noen gode kakk.
Så et nytt startforsøk, og va-va-voom, nå hørtes maskinisten mye bedre ut i målet, suksess!

Ikke verst, etter 5+ års stillstand.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by SveinF »

Var det Jon Ole metoden som holdt på å skape problemer eller var det gammel moro som førte til nesten-HMS hendelsen
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by MLI »

SveinF wrote:Var det Jon Ole metoden som holdt på å skape problemer eller var det gammel moro som førte til nesten-HMS hendelsen
Nei, tror ikke det, trykkluften vi brukte bak i tanken bidro til å få fram bensin til/i pumpa.
Ved det senere startforsøket, kom det bensin ut overflowen, sannsynligvis pga hengende flottør og/eller hengende flottørventil.
Regner med at det skyldes kondens/vann i bensinen i flottørkammeret over tid, som så har laget litt irring/rust på flottørventilen, slik at den hang litt.
Det ble grei gange på motoren rett etterpå, så regner med at greiene virker nå.

Er vel bare slikt som skjer ved lagring/stillstand over tid, tenker jeg.

Hadde trøbbel med den forgasseren tidligere en gang også (en Zenith 33VN2 mk1 1500 forgasser), det var det samme da også, den rant over.
Men forrige gang skyldtes det hull i flottøren.

Alltid moro med gamle biler :)
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by ygz »

Godt jobba! :D
Men om du skal unngå mer framtidig forgassertrøbbel bør du slutte med 95-bensin.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by Åge Salomon »

Sånt nåkkå,e bestandig spennanes det. :) Arti Magnus,at "gammel`n" starta.
Old Ford`s never dies. ;)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by MLI »

ygz wrote:Godt jobba! :D
Men om du skal unngå mer framtidig forgassertrøbbel bør du slutte med 95-bensin.
Joda, enig i det, men siden det var en liten mulighet for at jeg kanskje måtte tømme tanken pga gammel bensin, så klunket jeg på noen liter 95.
Ellers har det vært rådebank i denne motoren i 14 år, så det er ikke så nøye med bensinen, men den går enda, og bilen har vært i både England, Danmark og Sverige (må slippe opp gassen litt iblant, når bankingen er som verst :) ).
Kjell Kallekodt fikk erfare det da vi var på tur i Danmark, i en lang og slak bakke på motorveien kom det en buss opp på siden som ville forbi.
Hva fa**?? Da ble pedalen trødd i gulvet og det ble skikkelig banking, men det får da være grenser!

Alikevel, den 67 1300 pre-crossflowen går fremdeles mye bedre enn min 69 1300 crossflow, og 67-utgaven er også mye bedre å kjøre enn 69-utgaven
(antagelig delvis fordi 67-en har Volvo 240 gassdempere foran og tight og fin styresnekke, mens 69-en har noen utslitte "sykkelpumper" og er litt slarken:) ).
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by Bertil »

Bruk av trykkluft i tanken anbefales ikke, hvis man bruker för mye kann man dels trycka sönder tanken, ledningen kan hoppa av eller spricka och då virker tanken som en spray boks og sprutar ut bensin tills trycket man skapat er på null. Jeg bruker kjäften, to tre pust så er det bensin i gasseren. Den har man ju alltid med seg også, ikke alltid man har kompressor i lomma.
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by atle »

Ikke kast 1300 pre-x-flow motoren da. Dette er korrekt homologert blokk hvis man skal kjøre Anglia i Historisk racing , klasse G, 66-71.
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by SveinF »

Har pent brukte Volvodempere billig til salgs om du vil oppgradere Magnus?
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by MLI »

atle wrote:Ikke kast 1300 pre-x-flow motoren da. Dette er korrekt homologert blokk hvis man skal kjøre Anglia i Historisk racing , klasse G, 66-71.
Neida, her kastes ingenting, og den 1300 pre-x-flow motoren går greit fremdeles.
Jeg kjøpte en gang en "downdraft" topp på Ekeberg, og lurte på å bygge en slik motor med 2x40 IDF til den bilen (Jon Ole hadde en fin stålveiv som kunne passet til det), men det ble ikke noe av, solgte den toppen til mr Broadspeed, Jon Magne.

Noen burde absolutt bygge en Broadspeed replica med 1300 downdraft-motor og en sånn 1:1 5-trinns modifisert girkasse som du har, til historisk racing her hjemme, det hadde vært morro (selv har jeg hverken ressurser eller kropp til noen slags form for racing, allllltfor treg i avtrekket til det :) ).
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by MLI »

SveinF wrote:Har pent brukte Volvodempere billig til salgs om du vil oppgradere Magnus?
Jo, takk for tilbudet Svein, men jeg har fremdeles liggende 2 nye Gabriel gassdempere til Volvo 240, som var påtenkt til mk2 V6-en jeg hadde.
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by atle »

Det går Escort med 1300 Downdraught i HR i Norge nå. Den brune Escorten til Joakim With har kjøpt motor av Torleif.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by MLI »

atle wrote:Det går Escort med 1300 Downdraught i HR i Norge nå. Den brune Escorten til Joakim With har kjøpt motor av Torleif.
Tøft, den må jeg ta en titt på!
Det er antagelig da den Downdraught-motoren som Torleif fikk bygget hos Autosprint (Geoff Dodd) i England, samme mann som bygde Lotus-toppen min.
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by atle »

Stemmer det. Og alt må gjøres om igjen, gjennomslag, for store sylindre. Er hos Svein K nå, for bytting av blokk og total gjennomgang. Gikk bra, og hadde god effekt (over 130 hk), men i løpet av et heat fylte den opp catch-tanken med olje, så det rant over.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by Bertil »

atle wrote:Ikke kast 1300 pre-x-flow motoren da. Dette er korrekt homologert blokk hvis man skal kjøre Anglia i Historisk racing , klasse G, 66-71.
Helt rett, men slaglengde som anges sammen med 2730E blokket er samme som för 1200 cc. Det er ett problem för det finns ikke femlagrad vevaxel med 1200 slaglengde. Så hur tenkte dom den gangen? Det blir ju att special tillverka en vevaxel.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by MLI »

Mens vi snakker om sjeldne motorer:
Folket har kanskje hørt om 1500-/Lotus-blokken 701M6015BA, som kom på Escort Twin Cam i 1970
(og som nå produseres på nytt igjen via Ford Racing i USA).

Men hva med 1200-blokken 701M6015AA, med 3-lagret veiv?
Hvorfor lagde Ford den i 1970, det var vel ingen ny Ford i 1970 som kom med 3-lagret 1200cc pre-crossflow motor?
(har sett en slik blokk/motor hos en Cortina-mann i Vestfold)
Den blokken kan jo muligens ha blitt laget med tanke på bruk innen racing?
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Fikk start på gammelbilen

Post by Bertil »

Detta med blokk og stöpenummer er ju helt vilt. Eller finns det en logik? 701 blokket t 1500 finns ju både som bytte motor samtidigt som det blev brukt til twin cam motorer. lotus Cortina mk2 hette ju 3020E och blokken i dom bilarna hade 3020E stämplat inn der det stog 681F... sen kom 701 blokket och då var twin cam ute ur bilden för Ford. Endast Lotus brukte ju tc motorn efter Lotus Cortina mk2 gikk it av produksjon.

Så vad med 701 1200 blokket? Enda plassen man kan finna ett sånt er i en Cortina mk1, har haft ett par stykken biler med sånne i samt 2 stk helt nye short blokk motorer. Har ingen för dagen når man trenger...

1500 femlagrad vevaxel 701M6015BA
1200 trelagrad vevaxel 701M6015 AA
Post Reply