Askebeger
Re: Askebeger
Artig spørmål. Askebegeret var det første jeg "overhalte" på min mk1 (i forbindelse med røykfrikonvertering )
Tror det er et låseklips i skinna på ene sida som må presses tilbake med et skrujern, så skal det bare være å trekke ut skuffen.
Tror det er et låseklips i skinna på ene sida som må presses tilbake med et skrujern, så skal det bare være å trekke ut skuffen.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Askebeger
Ok, ygz. Har prøvet akkurat det der. Må kanskje bruke litt mer kraft (og ta på brillene..) Fortsettelse følger..
Ellers håper jeg du komme hit på treff med Grønningen til neste år. Har forresten kommet i kontakt med en Cortina-eier i Indre Troms.
Han har også noen fine Jeep fra krigen. Skal se om jeg får besøket han i høst..
Ellers håper jeg du komme hit på treff med Grønningen til neste år. Har forresten kommet i kontakt med en Cortina-eier i Indre Troms.
Han har også noen fine Jeep fra krigen. Skal se om jeg får besøket han i høst..
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Askebeger
På min -66, trur æ at æ må løft opp det litt samtidig som æ drar. Trur de....
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Askebeger
Mener å huske løfting var en del av knepet, ja. Men kan ikke sjekke. Står noen målere der askebegeret engang var.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Askebeger
Du får ta med deg Arnfinn og komme på Autovis i Tromsø 25 august! Da blir det potensielt 4 mk1 Cortinas om den mystiske hvite GT-en også dukker opp.Ellers håper jeg du komme hit på treff med Grønningen til neste år. Har forresten kommet i kontakt med en Cortina-eier i Indre Troms.
Han har også noen fine Jeep fra krigen. Skal se om jeg får besøket han i høst..
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Askebeger
En cortinaregnbue på Autovis hadde vært stas! Hvordan gikk det med askebegeret, forresten?
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Askebeger
Ja, vi må prøve oss på en samling Cortina. Viktig, da miljøet er lite!
Askebegeret vil fremdeles ikke ut.
Askebegeret vil fremdeles ikke ut.
Re: Askebeger
Det var da svært så gjenstridig det askebegeret ditt skulle være.
Får si som de sier i det programmet på NRK TV: "Æ ville ha brukt sprengstoff"
Får si som de sier i det programmet på NRK TV: "Æ ville ha brukt sprengstoff"
Re: Askebeger
Hm. Om det var så vanskelig, burde jeg huske det bedre. Skal ikke være nødvendig med dynamitt, heller ikke rå makt, men litt rakling fra side til side og opp og ned med askebegeret trukket helt ut skulle normalt virke. Om det er noen låsefjær tror jeg den er langs skinna på høyre sida. Noen på forumet må vel ha litt ferskere minner om dette?
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Askebeger
Tja, Ygz..har prøvet. Det begynner å nærme seg slegge eller dynamitt!
Askebegeret og skinner ser helt ok ut, men vil ikke ut. Her må være en slags stopper som må utløses?
Er det noen som kan dra ut askebegeret og sjekke? Nå smeller det snart
Askebegeret og skinner ser helt ok ut, men vil ikke ut. Her må være en slags stopper som må utløses?
Er det noen som kan dra ut askebegeret og sjekke? Nå smeller det snart
Re: Askebeger
Siste rapport om askebegeret som ikke ville ut; i underkant av plastskinner på hver side er det en tapp. Trekk ut, press opp i bakkant og røsk!
Dermed kom jeg til vindusvisker bryteren som var mitt første valg på sjekk av pusser-stopp. Og riktig, ikke god nok kontakt. problemet løst
Dermed kom jeg til vindusvisker bryteren som var mitt første valg på sjekk av pusser-stopp. Og riktig, ikke god nok kontakt. problemet løst
Re: Askebeger
Gratulerer, Jan-Ivar! Dette har vært en klassisk cortina-reparasjon. Standard-narrativet går som følger:
1) Feilen er åpenbar og lar seg lett fikse, men
2) På veien møter man en hindring enten i form av:
2a) en tilsynelatende enkel operasjon som viser seg å være tidkrevende og vrien, og/eller
2b) en unnselig, men uunnværlig, liten komponent som brekker og som ikke uten videre lar seg skaffe.
3) På veien oppdager man en annen ting som trenger en liten justering, noe som innebærer:
3a) en tilsynelatende enkel operasjon som viser seg å være tidkrevende og vrien, og/eller
3b) en unnselig, men uunnværlig, liten komponent som brekker og som ikke uten videre lar seg skaffe.
4) Den andre lille justeringen avdekker en feil eller trussel som må rettes øyeblikkelig, men man møter på:
4a) en tilsynelatende enkel operasjon som viser seg å være tidkrevende og vrien, og/eller
4b) en unnselig, men uunnværlig, liten komponent som brekker og som ikke uten videre lar seg skaffe.
5... (etc, etc)
N) Alt fungerer endelig som det skal etter mange arbeidstimer og mye leiting etter og venting på deler.
Ved første oppstart oppstår feil nr. 2. Gå tilbake til 1).
Og sånn går no dagan. Samme mønster kan i prinsippet gjenta seg i det uendelige. Så lenge man aksepterer dette
som en livsstil og kan trives med det, har man det som trengs for å drive med gammelbil som hobby.
1) Feilen er åpenbar og lar seg lett fikse, men
2) På veien møter man en hindring enten i form av:
2a) en tilsynelatende enkel operasjon som viser seg å være tidkrevende og vrien, og/eller
2b) en unnselig, men uunnværlig, liten komponent som brekker og som ikke uten videre lar seg skaffe.
3) På veien oppdager man en annen ting som trenger en liten justering, noe som innebærer:
3a) en tilsynelatende enkel operasjon som viser seg å være tidkrevende og vrien, og/eller
3b) en unnselig, men uunnværlig, liten komponent som brekker og som ikke uten videre lar seg skaffe.
4) Den andre lille justeringen avdekker en feil eller trussel som må rettes øyeblikkelig, men man møter på:
4a) en tilsynelatende enkel operasjon som viser seg å være tidkrevende og vrien, og/eller
4b) en unnselig, men uunnværlig, liten komponent som brekker og som ikke uten videre lar seg skaffe.
5... (etc, etc)
N) Alt fungerer endelig som det skal etter mange arbeidstimer og mye leiting etter og venting på deler.
Ved første oppstart oppstår feil nr. 2. Gå tilbake til 1).
Og sånn går no dagan. Samme mønster kan i prinsippet gjenta seg i det uendelige. Så lenge man aksepterer dette
som en livsstil og kan trives med det, har man det som trengs for å drive med gammelbil som hobby.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Askebeger
Artig resonnement, ygz!
Uansett så opplever jeg gang på gang at alle ting på disse bilene er reparer-bart for en glad amatør..
Mine andre 2 biler er overhode ikke reparer-bar for en amatørmekaniker (Jeep og X-trail)
Det går på klosser, olje og pusserblad. Og så er det verksted med plug-inn og betal!
Jeg er mer bekymret for lite aktivitet på forumet, og at det skal dø ut.
Mange er inne og leser, men noen få skriver..
Uansett så opplever jeg gang på gang at alle ting på disse bilene er reparer-bart for en glad amatør..
Mine andre 2 biler er overhode ikke reparer-bar for en amatørmekaniker (Jeep og X-trail)
Det går på klosser, olje og pusserblad. Og så er det verksted med plug-inn og betal!
Jeg er mer bekymret for lite aktivitet på forumet, og at det skal dø ut.
Mange er inne og leser, men noen få skriver..
- Åge Salomon
- Posts: 3259
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Askebeger
Det e mang gong ganske enkelt når det bærer til stykket.
Vart en runde med reparasjon på Mk1`ern min å igår å idag. Åpna garageporten igår,å kjent det lokta bensin. Berre Cortina`n der inni. Gjekk litt lenger in,å bensinlokta vart berre sterkar..... Joda,der sjer æ de sju. Bensin frå tanken på Cortina`n hadd spredd sæ utover ca 2-3kvdr.mtr. Kika under den,å såg at bensindråppån va ganske tett.....! Trilla den fram litt,å under med jekken å et par bukka. Den lille slangen i form av overgang mellom plastslangen fram te motor å stålnippel`n va de kraftig lekkasje på. Litt over halv tank med bensin,å fann fram 3stk 10ltrs tomme plastkanna,30cm lang passele slange,å fjerna den gamle overgangs`stubben,litt bensin søl,å tredd inpå slangen æ ha budd te,å tappa av ca 20ltr bensin. Da kom det ikke meir. Fikk besøk,å bilen vart stående til idag. Kjørd på Verdal`n å TESS,å fekk tak i rætt dimensjon slange`snabb,heim ijen å tredd inpå slange å klemmer. Fylt på bensin æ tappa tå. Ingen lekkasja! Under med jekken,fjerna bukkan,å sleppte den ned på gølvet. Inn i bilen å "fila" litt startar(ikke så mye) å starta. Puttra å gjekk fint,å fremdeles ingen lekkasje. Den slange`snabben har antagele sitti på sea bilen va ny i -66..... Så no klara den tydlevis ikke å hold tett lenger. Va ei solid langsgående sprekk i den. No står den i garagen å kose sæ,å håpe på ein kjøretur,da han veit at han treng ikke bleie lenger. Knægg!
Vart en runde med reparasjon på Mk1`ern min å igår å idag. Åpna garageporten igår,å kjent det lokta bensin. Berre Cortina`n der inni. Gjekk litt lenger in,å bensinlokta vart berre sterkar..... Joda,der sjer æ de sju. Bensin frå tanken på Cortina`n hadd spredd sæ utover ca 2-3kvdr.mtr. Kika under den,å såg at bensindråppån va ganske tett.....! Trilla den fram litt,å under med jekken å et par bukka. Den lille slangen i form av overgang mellom plastslangen fram te motor å stålnippel`n va de kraftig lekkasje på. Litt over halv tank med bensin,å fann fram 3stk 10ltrs tomme plastkanna,30cm lang passele slange,å fjerna den gamle overgangs`stubben,litt bensin søl,å tredd inpå slangen æ ha budd te,å tappa av ca 20ltr bensin. Da kom det ikke meir. Fikk besøk,å bilen vart stående til idag. Kjørd på Verdal`n å TESS,å fekk tak i rætt dimensjon slange`snabb,heim ijen å tredd inpå slange å klemmer. Fylt på bensin æ tappa tå. Ingen lekkasja! Under med jekken,fjerna bukkan,å sleppte den ned på gølvet. Inn i bilen å "fila" litt startar(ikke så mye) å starta. Puttra å gjekk fint,å fremdeles ingen lekkasje. Den slange`snabben har antagele sitti på sea bilen va ny i -66..... Så no klara den tydlevis ikke å hold tett lenger. Va ei solid langsgående sprekk i den. No står den i garagen å kose sæ,å håpe på ein kjøretur,da han veit at han treng ikke bleie lenger. Knægg!
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80