Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Her kan alle med Angliainteresse boltre seg!
Post Reply
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by MLI »

Synes jo Jon Magne bør legge ut et "skrytebilde" her av sin nyinnkjøpte Anglia 997cc "Broadspeed type" downdraft topp, det er jo ikke akkurat hverdagskost :)

Så kan jeg bidra med litt info om de manglende ventilene:
Se http://www.gsvalves.co.uk/assets/recmas ... alogue.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;, side 9 under "Cosworth":
Delenummer REC 281, innsug, 36.8mm, med tynnere 9/32" diameter skaft
Delenummer REC 282, eksos, 31.7mm, med tynnere 9/32" diameter skaft

Og innsugene som fulgte med passer som sagt til Weber 40 IDF forgassere.
Og de "tynnere" tennpluggene er ifølge Jon Ole fra en motorsykkel-motor(?!).

Ideen var vel at blandingen skulle få en kortere/kjappere/mer gunstig vei ned i forbrenningskammeret:
Image

Og for de som har mye gryn i madrassen, så kan bl.a. Historic Racing i England lage slike topper fremdeles, koster "kun" £2495, se
http://www.historicracing.org.uk/parts/ ... _spec.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Image
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by MLI »

Og slik ser en slik motor ut (nybygd 997cc gruppe 5 motor, satt sammen av Joe Allenby-Byrne hos Throbnozzle Racing)

Image
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by SveinF »

Gromt oppsett

Hva med høyden under panseret med 2 IDF'er?
Er det plass?
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by Bertil »

Hmmm... litt intressant att se att dom pluggat vevhusventilationen...

Sen er ju rullvippor veldigt historiskt också...
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by Åge Salomon »

Må huss på å dra til midtre boltan på vipparman...... :)
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by MLI »

Det går visstnok fortere på 2 hjul i svingene (Broadspeed gruppe 5 Anglia, Thruxton)

Image
Last edited by MLI on 10.07.2018 20:07, edited 1 time in total.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by MLI »

Denne har vel Jon Magne på skrivebordet :)

Image
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by Bertil »

Jag lurer på vad slags reglemente man gikk efter för Broadspeed bilarna. Inte mycket av det som finns på de bilarna finns i klassningshandlingarna.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by MLI »

I 1966 gikk Broadspeed Anglia-ene i British Racing & Sports Car Club's BSCC-løp, British Saloon Car Championship, som det året gikk etter reglene for FIA Gruppe 5 biler.
Reglene for Gruppe 5 biler tillot store endringer på motor, gir, bremser og understell.
Fra 1961-1965 gikk BSCC etter reglene for FIA Gruppe 2 biler, som var strengere og ikke tillot så store endringer som i Gruppe 5.

Derfor kunne Broadspeed i inntil 1000cc-klassen stille med downdraft top, 2x40 IDF, og Watt-link etc på bakakselen
(og det er derfor Team Lotus sine mk1 Lotus Cortina-er i samme løpsserie kunne stille med lange alu lenkarmer, en veldig kort travers og helt andre fjærbein foran, samt Lotus TC-motor med innsprut, se bilder på http://www.lotuscortinainfo.com/?page_id=3805" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.lotuscortinainfo.com/?page_id=101" onclick="window.open(this.href);return false;).

Se også http://touringcarracing.net/Pages/BSCC.html" onclick="window.open(this.href);return false;
og
http://touringcarracing.net/Pages/1966%20BSCC.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Fra
Image

Image

Image
Last edited by MLI on 17.07.2018 19:46, edited 6 times in total.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by MLI »

Og brødrene John og Mike Young, som drev Ford-trimmeren/ombyggeren Superspeed Conversions Ltd på 60/70 og 80-tallet (ute i Ilford, der også Burton holder til)
kjørte i 1966 i 1001cc-1300cc-klassen i BSCC med sine Anglia 1300-er

Image
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by Bertil »

verkar som att jag får läsa på om grp 5 reglementet. Generellt verkar det som att Anglia hade gjort sitt på banorna efter 1966, hittar ju inget alls nånstans, vare sig i eller utanför England.
Har fått uppgifter från annat håll att två Anglior gick i en internationell tävling i Finland med 1500 motor 1964. Kan det bevisas utom tvivel så ska det vara fullt möjligt att köra 1500 motor. Men då hamnar man i en större klass, dvs över 1300 cc.

Vad hade vi gjort utan inernet snoken Magnus, han hittar ju sånt som man inte trodde fanns! :D
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by MLI »

Det ser ut som det ble lagt til litt "ekstra gromme deler" i 1966 i FIA-homologeringen for Anglia 1200.
Se f.eks side 12 på https://historicdb.fia.com/sites/defaul ... roup_t.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; :

Under "Anglia 1200 Super Group II" er 1966-67 mk2 Cortina pre-crossflow 1300-blokken 2730E6015 nevnt som "Alternative Engine block and crankshaft, fitted as optional to the Anglia 1200 Super from October 1st 1966".
(5-lagret blokk med 2730E-6303A veiv).
Men:
Det betyr nok ikke at 2730E6015-blokk/motor faktisk ble montert i enkelte standard Ford Anglia 1200 på samlebåndet hos Ford høsten 1966/67,
det betyr antagelig bare at Ford den gang i 1966 klarte å overbevise (lure?) FIA til å tro at 1297cc 2730E6015-blokk/motoren kunne fås/bestilles i en standard Ford Anglia 1200 personbil/gatebil :)

På side 8 er det nevnt "alternative" drevsett til girkassen, med 2.5:1 på første gir (altså girkasse fra tidlig mk1 Lotus Cortina), og på side 11 er det nevnt clutchhus i aluminium.
Dette var vel heller ikke noe man normalt kunne spesifisere som ekstrautstyr når man kjøpte en ny Anglia 1200 standard gatebil hos forhandler på 60-tallet.

Og morsomt å se at Anglia 1200-motoren er homologert med kam, innsug, forgasser og grenrør fra Cortina mk1 1500GT. Skivebremsene/fjærbeina det er bilde av på side 2 kom muligens også fra Cortina mk1 1500GT?
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by Åge Salomon »

Aldeleles enig Bertil. Æ sjønne ikke kor han finn alt. :o
Du e fenomenal Magnus. :D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by SveinF »

Spørs om ikke Ford har kikket på Allard Allardette papirene, bremseoppsettet for skivene ligner mistenkelig på dette.

Disk diameter på 233mm ligner ikke så mye på hva Ford leverte, de var vel rund 240-244mm
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by ygz »

Broadspeed har drevet med litt av hvert. Har noen sett denne varianten før?
broadspeed.jpg
https://woodham-mortimer.com/Cars/For-S ... d526a380ce" onclick="window.open(this.href);return false;

interessant innsugspatent her også:
22d2ae65-5cf7-4c15-afe7-3b763cb45bcf.jpg
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
Åge Salomon
Posts: 3259
Joined: 21.11.2009 16:52
Location: 7670 Inderøy

Re: Anglia 997cc Broadspeed downdraft topp

Post by Åge Salomon »

Hmm...... Tøft! ;) :D
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Post Reply