Oppgradere bremser MK1

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Oppgradere bremser MK1

Post by Bjarte »

Hei.
Ønsker bedre bremser til vei, bilslalom og eventuelt banedag-kjøring. Ser i forumet at det foreslås Capri 2,8 ventilerte skiver og GT-kalipre (P16?) pluss spacersett til MK2.

Men jeg har en standard MK1, 1500, 66-modell med skiver. Passer Capri-skivene og GT-kalipre pluss spacersett på standard MK1? Hvis ikke hva må byttes/endres?

Hva med mastersylinder, bør den byttes? Har Girling 5/8 i dag.

Eller er det noen som har noen andre forslag til bedre bremser?

Mvh
Bjarte
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Oppgradere bremser MK1

Post by MLI »

Først og fremst, har ikke prøvd dette selv enda, men har alle delene som trengs (skal på min mk2 Cortina en gang i framtiden).

Joda, Capri 2.8i skiver og M16-calipere med spacer-kit burde virke greit på en mk1.
M16 caliperen (lik P16-caliper, men med metriske festehull + metriske gjenger til koblingen for bremserøret) har litt større klosser enn på standard Cortina mk1, og ventilerte skiver kan jo være kjekt å ha på bane og i autoslalom.
2.8i-skivene har samme diameter som skivene på 1966 mk1 Cortina GT, men de er jo ventilerte i tillegg.

Du vil også trenge hjulnav fra en 1966 mk1 Cortina GT/1967-70 mk2 Cortina/Capri (de er ca 1/4" breiere), samt festebolter for Capri 2.8i-calipere (de har M12 "kropp" og 7/16" gjenger, og er litt lengre).
Og så må du vel også lage deg 2 stk nye korte bremserør, med metriske nipler i ene enden.

Og, siden stemplene i en M16-caliper er 54mm, så skal du flytte på litt mere væske (standard mk1 caliper har 48mm stempler), så sikkert lurt å gå opp til en standard mk2 Cortina 1-krets hovedsylinder med 0.7" bore.

Ellers har Burton nå 4-stemplede calipere med samme fester som Girling M16/P16, se
https://www.burtonpower.com/hispec-ultr ... te4-v.html
For å bruke disse sammen med Capri 2.8i-skiver, vil du antagelig også trenge de lengre Capri 2.8i festeboltene, samt spacerene mellom festeboltene og caliperene (for å sentralisere caliperen over den breiere ventilerte skiva).
Se f.eks https://www.ebay.co.uk/itm/Caliper-Bolt ... 0416674116
(spør Burton om det)

Lykke til!
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Re: Oppgradere bremser MK1

Post by Bjarte »

Takker. Da har jeg litt å pusle med.

Bjarte
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Oppgradere bremser MK1

Post by SveinF »

Vær obs på at mange av disse ettermarkeds kaliperne ikke nødvendigvis passer bak org stålfelger

På mk2 ben måtte jeg massere det ene kaliperfestet og fjerne bakplata ved bruk av M16 og ventilerte skiver. Mulig at liknende "mods" må til på MK1 også
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Re: Oppgradere bremser MK1

Post by Bjarte »

Har endelig fått satt i gang prosjektet. Men, ser ut som kalippeten skulle vært ca 5 mm lengre bakover siden kalipperen kommer bort i hubben. Men å ta bort 5 mm materiale på festeøret på kalipperen har jeg ikke lyst til da det ikke blir mye materiale igjen på festeøret.

Klossene "bommer" også med ca 5 mm og går ca 5 mm for langt inn "forbi" skiva. Dermed blir det også ca 5mm av den ytterste delen av skiva som ikke klossene presser på. Det gir vel ikke optimal bremseeffekt heller.

Jeg har mk1 1500 deluxe fjærbein på bilen. Er festet til kalipperne flyttet bakover på fjærbrina til GT slik at P16/M16 ikke skraper borti hubben?

Har: GRP4 Fabrications std alloy hub, Ford Escort Mk1/Mk2 RS, Capri (not 3.0) - exact replica MP1000.

Jeg har prøvd med både ventilerte skiver fra Capri og massive fra Escort, (med spacer i kalipperen for å få plasstil den ventilerte), men får samme problemet. Prøvde også med Cortina mk1 hubben. Samme problemet der.

Noen forslag? Annet fjærbein der festene til kalipper er flyttet? Annen kalipper ? Annen hub?
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Re: Oppgradere bremser MK1

Post by Bjarte »

Hovedproblemet er altså at hubben skraper i kalipperen.
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Oppgradere bremser MK1

Post by MLI »

Hvilke bremser bruker du her? (hvilken type caliper)

Hvis du bruker M16-caliper som er breddet/spacet ut for ventilert skive fra Capri 2.8i, så er det vanlig å legge 2 stk 5mm tykke skiver mellom caliper og fjærbein, for å få sentrert/plassert caliper riktig over skiven.
Disse spacerene/skivene selges gjerne i sett sammen med de lengre festeboltene fra 2.8i Capri, disse har 7/16" gjenger og M12 "kropp" (spesial-bolter).
Se f.eks bilde på https://www.ebay.co.uk/itm/Caliper-Bolt ... 0416674116 (den annonsen på eBay ser litt rar ut, ser ut som noe har skjedd med prisen der?)

Jeg har ikke montert slike bremser på min mk2 Cortina enda, men jeg kjenner folk som har montert slike bremser på mk2 Cortina fjærbein, og de burde også passe på mk1 Cortina fjærbein, sammen med det ca 1/4" breiere/tykkere navnet fra 1966 mk1 Cortina GT/Corsair/mk2 Cortina (nav fra standard/deluxe 1965-66 Cortina mk1 er smalere/tynnere).
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Re: Oppgradere bremser MK1

Post by Bjarte »

Hei. Har M16 kalipper med spacer for ventilert skive. Ventilerte skiver fra Capri 2.8i. Har også spacer for feste av kalipper for sentrering på skiva.

Navet er en Alu-utgave som ellers skal være "lik" RS Escort/Capri. Så synes det er litt rart at nav og kalipper skraper hverandre, se bilder.

Men har Cortina GT og Cortina mk2 dypere nav enn Escort?
Attachments
20201026_195416.jpg
20201026_195426.jpg
20201026_195609.jpg
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: Oppgradere bremser MK1

Post by SveinF »

Litt vanskelig å se, men er skiva i senter av caliper?
Mulig problemet ditt er navet som nok ikke stemmer 100% med originalen i smidd stål, tror flensen med hjulbolter er tynnere originalt
De fleste av disse aluminiumsnavene legger på opp mot 10mm pga at de er alu ikke stål og trenger mere gods for å opprettholde styrken. Mulig dette gjør utslag her. Har aldri brukt slike selv da vekt ikke har vært så viktig for meg.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Re: Oppgradere bremser MK1

Post by Bjarte »

Skiva/kalipper er bra sentrert.

Så da blir vel løsningen et annet hjulnav som et dypere eller har en annen flens, gjerne i stål. Vekt betyr ikke noe.
Fant bare alu-utgaver på nettet. Derfor ble det alu-utgaven.

Noen som har et par liggende de vil selge, eller vet om noen som har?
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Oppgradere bremser MK1

Post by MLI »

Ja, enig i det, grunnen til at det subber her er den tykkere flensen på alu-navet.
1966 mk1 Cortina GT/Corsair/mk2 Cortina + Escort RS/Capri har alle samme nav, med samme dybde.
1966 mk1 Cortina GT/Corsair/mk2 Cortina har hjulbolter i tommedimensjon, mens Escort RS/Capri har metriske hjulbolter
(hjulboltene går om hverandre).
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: Oppgradere bremser MK1

Post by MLI »

Bjarte wrote: 27.10.2020 9:00 Skiva/kalipper er bra sentrert.

Så da blir vel løsningen et annet hjulnav som et dypere eller har en annen flens, gjerne i stål. Vekt betyr ikke noe.
Fant bare alu-utgaver på nettet. Derfor ble det alu-utgaven.

Noen som har et par liggende de vil selge, eller vet om noen som har?
Hør med Torleif Kile i Horten, Atle Ramberg i Hobøl, eller Leif Gunnar Skailand på Skailand v/Flekkefjord.
Bjarte
Posts: 33
Joined: 13.07.2015 10:51

Re: Oppgradere bremser MK1

Post by Bjarte »

Takk :D
Post Reply