Alvorlig tikking i motor

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
Charlie Croker
Posts: 32
Joined: 30.06.2011 23:59
Location: Arendal (Aust-Agder)

Alvorlig tikking i motor

Post by Charlie Croker »

Hei alle sammen. Trenger et råd eller to her....

Jeg har en mk1 1500 deluxe, med en alvorlig tikking i motor. Når motoren går på tomgang helt uten belastning, så er tikkelyden fraværende. Ved det minste trykk på gasspedalen begynner den å tikke. Jeg oppdaget at det var en sprekk i den ene festebraketten til vippeakselen. Dette er nå byttet og ventiler justert. Dette hadde omtrent ingen effekt. Jeg har også hatt ute alle støtstengene for å se om en av dem kanskje var skjeiv. Dette er også ok. Men tikkingen fortsetter...

Min plan nå er å plukke ut kam og kamfølgere, men hva slags skavanker/feil skal jeg egentlig se etter her?
Kenneth Attila Bende

- 1965 Ford Cortina 1500 -
- 1969 Austin Mini 1000 -
- 1995 Audi A6 2.8 Quattro -
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Alvorlig tikking i motor

Post by FoMoCo »

På selve vippearmene de som overfører løftet fra støtstengende til ventilen og presser ned denne blir der ofte med tiden , et dypt slitasje spor .., som gjerne virker som en liten hump når selve ventilen trykkes ned .. og da får man det lille hørbare ubehagelige "klikket " når disse punktene treffer hverandre under selve løftet.det får man ikke bort med bare å justere ventilen klaringen .Det du faktisk kan gjøre med forsiktighet ,det er å slipe bort dette "slitasje krateret " på selve vippearm berørings flaten da du faktisk kunne få bort dette lille "klikket " du hører..
Men selve tikkingen får du bare redusert hvis du justerer klaringen riktig , noe du vil også ha vanskeligheter med å greie å justere ritig så lenge du har et slikt dypt "krater " like ved der du måler ventil klaringen med føler bladet ,så dette vanlige problemet med å justere riktig klaring på slitt vippearm vil dermed bli eliminert når du fjerner denne slitasje(krateret) i vipperamen .
I noen tilfeller kan faktisk også selve ventilen være noe slitt skjev slitt i enden .. og da må ,bør helst denne slipes i en egnet ventil slipemaskin ..
Charlie Croker
Posts: 32
Joined: 30.06.2011 23:59
Location: Arendal (Aust-Agder)

Re: Alvorlig tikking i motor

Post by Charlie Croker »

Takk for nyttig info. Dette har ikke jeg tenkt på i det hele tatt. Det kan jo uten tvil være nyttig og undersøke dette før jeg begynner å plukke ut både kam og kamfølgere ;) Skal se på det i kveld.
Kenneth Attila Bende

- 1965 Ford Cortina 1500 -
- 1969 Austin Mini 1000 -
- 1995 Audi A6 2.8 Quattro -
Charlie Croker
Posts: 32
Joined: 30.06.2011 23:59
Location: Arendal (Aust-Agder)

Re: Alvorlig tikking i motor

Post by Charlie Croker »

Jeg kikket på vippearmene, og det stemmer som du sa Fomoco at det er litt slitasje der. Dette ser ut som noe av problemet, men det er ikke nok. Ulyden i motoren er så omfattende at det er helt nødt til å være noe mer. Jeg mistenker at det er kam eller eventuelt kamfølgere som er slitt. Men hvis dette stemmer, vil jeg kunne se liknende slitasje der? Eller skal jeg se etter andre type skavanker?
Kenneth Attila Bende

- 1965 Ford Cortina 1500 -
- 1969 Austin Mini 1000 -
- 1995 Audi A6 2.8 Quattro -
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: Alvorlig tikking i motor

Post by FoMoCo »

Ja vanlig at kammen er deformert på pæra ,og at selve løfterne dine også er ganske slitte, de kan faktisk bli så slitte at de knekker av små biter på selv hodet på løfteren og løfteren som i utgangspunktet har litt formet slipt konveks / flat , er ofte blitt helt konkav og fått skålformet annleggsflate mot kammen ..
meningen i utgangs punktet er at løfteren skal rotere sammen med løfter stengene å på denn måten utligne selve slitasjen slik at denne blir gjevn fordelt over hele løfter mekanismens levetid.Når delene blir så slitt at roteringen opphører da går det veldig fort nedover med både kammen og løfteren..
Eneste løsning å optimalisere hele løfter mekanismen blir å montere inn nye deler , ny kam og løftere ,men hvis du også tar jobben å sliper bort ganske forsiktig krateret i vippearmen , slik at du beholder en liten radius på denne + herdingen som org så vil du kunne merke hvor stille ventil mekanismen vil kunne bli.. måten man lett ser at man har å gjøre med veldig slitt kam og løftere er at den ikke lenger løfter så høyt som den skal i antall mm lenger. Du kan montere inn et slik måleur med magnet feste å slik se om du får antall mm i løft som det står i manualen. evnt sammenligner du alle 4 på innsug og alle 4 på eksos resp med hverandre ,vil du også kunne se hvilken av disse som er problemet ,husk bare ørlite manglende løft er nok til å seriøst få redusert motor effekten .
Du vil merke det å innstille ventilklaringen er ganske håpløst .., da slitte deler medfører varierende løft / klaringer under drift -- så hvis du innstiller korrekt klaring i det ene øyeblikket til riktig klaring , i det andre øyeblikk , vipps .. så er der ikke klaring og du får gjerne en ventil som mangler den tilstrekkelige ventilklaring , med medfølgende lett hørbare puff i eksosen , som gjerne opptrer når en ventil lekker . . Løsning;- nye deler er som regel eneste utvei her. eneste grunnen til klaringen man bruker er jo utvidelsen (varmeutvidelsen) fra kald til varm motor endrer den seg med bare opptil noen få tiendeler.
enkelte motorer ,bla v8 har slike hydraulske ventil løftere ,som ved hjelp av en egen tilførsel av olje ,har olje trykk i løfteren med det holder klaringen riktig hele tiden automatisk .
Charlie Croker
Posts: 32
Joined: 30.06.2011 23:59
Location: Arendal (Aust-Agder)

Re: Alvorlig tikking i motor

Post by Charlie Croker »

Flott forklart. Jeg vil gjøre som du sa og sjekke hvor mye kammen faktisk løfter, og så regner jeg med at jeg etterpå plukker ut både kam og kamfølgere. Mens jeg venter på deler har jeg jo god tid til å ordne vippearmene du snakket om.

Takk for god hjelp :)
Kenneth Attila Bende

- 1965 Ford Cortina 1500 -
- 1969 Austin Mini 1000 -
- 1995 Audi A6 2.8 Quattro -
Post Reply