NÅ ER DET NÅKKK!!!

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Har hatt ute girkassa og bytta clutch. Utløserlageret var i elendig forfatning.
Regna med at all risting nå skulle være eliminert, men NEI :x :x :x

Ny motor
Ny clutch og utløserlager
Alle bolter sitter som de skal i motorfester og travers og girkassefester
Girkassefeste nytt 2009. Motorfester nye 2005.
Begge kryssene er nye/ingen slakk i mellomaksel
Bakaksel overhalt, dessuten kommer vibrasjonene fra framre del av bilen.
Den rister som et hællvette på det letteste gasspådrag fra og med ca 20 km/t

Årsoppgjør 2011: 30 timer+ blodslit i garasjen og 20K investert. 2 kjørte kilometer.
Det blir cortinabål i fjæra snart. Nå har jeg fått nok!!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by FoMoCo »

Om du kan beskrive om du merker noe før du setter deg inn i bilen å kjører , kommer ristingen kun ved kjøring , er det mye som sier at du må sjekke først drivlinjen fra motor og ut til hjulene så ta hjulene , så ta forstillingen om den er riktig , noe den sikkert er , skal endel til før den gir slike utslag som slik du beskriver vibrasjonene.

Hvis du føler vibrasjoner som kommer fra ca 20kmt og det kommer fra fronten på bilen som du sier , har du sjekket hjulene foran
opplevde en felg som som var utrolig vridd som kringle .. når man skal lokalisere slike ting som du nevner med div risting ,da er det viktig å begynne i en ende , og ikke prøve mange forskellige ting ut samtidig . Ofte kan kombinasjoner av Veldlig ubalanse i hjul sammen med eks stor slakk i lagre ,evnt i forstillingen sammen gjøre at man ikke merker noe særlig til risting før man er oppe i bestemte hastigheter etc .. så hvis du ikke ordner biffen med å stramme opp ,sjekke ut om noe i forstillingen ikke er helt opptimalt , evnt kan man begynne med jekke opp bakenden/hjula på bilen og kjøre den i ulike gir / ulike hastigheter , du vil merke om noe begynner å ville gi klare utslag , tydelig tegn til ville kaste / gi utslag , eller man kan oppleve annen ubalanse når noe kommer i slik svingning . det er flere typer ubalanse det er snakk om og noen ubalanse er mye vanskeligere å finne ut av enn andre,eks typen når flere relativt små vibr kilder opptrer samtidig , da forsterkes gjerne det hele ,og det du gjerne merker lite til ved en hastighet , kan bli veldig risting i andre hastigheter, også disse når de opptrer samtidig ,men ikke altid hver for seg . også se etter om det er noe som har tendenser til å gi veldig utslag i bestemte hastigheter, og når merker du dette best ?, når vibrasjonene begynner ville opptre er det div slakk som gjør noe som har allerede begynnt å svinge får lov til å bli sterkere ,du kan ha endel vibber , selv før du selv legger merke til dette ,men når du merker noe til det, er det fordi det er nådd et bestemt nivå med veldig kraftig utslag .. gjerne øker dette proposjonalt med økt hastighet . har du sjekket forstillingen din på div slakk ? ,hjul spissing er ok ? , hjullagre mm ok ? eller er rett å slett et hjul eller to ute av balanse ,prøvd å snu hjulet litt rundt på navet ? .bytte om hjula ,montere framhjula bak eks .kan du jo også prøve. ,en ting til , du bør i det hele tatt hate slakk .. når du har mye slakk et sted ,da er det mye lettere å får slike sterkere vibrasjoner også .høres ut som du har noe som er kraftig ute å kjøre hos deg .. så en erfaren bilmekaniker av den " gamle skolen " ville nok kunne greie finne ut av dette slik du beskriver milk shakingen din vil det muligens til og med kunne slå ut på bremse testeren..<+ :shock:

Du skriver : nye kryss i mellomakselen ,har du sjekket om denne aksel er i balanse hos deg ? har hørt om tillfeller der kryssene er " direkte blitt " feilmonterte " mao noe har skjedd under monteringen ,noe som gjør de er vel trange / litt stive og trege og lugger .. !? mellomakselen : et tips.. ; kjenn etter om kryssene blir raskt veldig varme etter du har kjørt deg en god tur ... de skal ikke bli særlig varme ,fordi da har du et problem .. og også økt tjangs for slike vibrasjoner . mekaniske komponenter må gå lett rundt, mao være i noenlunne i balanse og være velsmurt .. går de riktig varme , får også fettet i disse universal kryss problemer.. med fett som rett å slett renner bort , og du får arbeid med å skifte kryss etter kort tid .
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Takk for grundig analyse!

Forstilling utelukket. Hjul utelukket. Når bilen triller (uten gasspådrag) er alt rolig og silkemykt. Kun ved gasspådrag rister det. Progressivt, dvs jo mere pådrag jo mere risting. Kan ikke tro anna enn at det er de nesten nye motorfestene, evt også det splitter nye girkassefestet som er defekt. Kunne ikke se noe galt på dem da jeg monterte dem, men hva ellers kan det være?

Når jeg sier at vibrasjonene kommer forfra mener jeg forfra i drivverket (området motor-clutch). Har vanskelig for å tro at det kan ha med girkassen å gjøre. Spigot-lageret i motoren er nytt og av riktig størrelse også. Begge kryssene er nye og ristingen kommer ikke fra bakaksel/mellomaksel.

Jeg trodde defekte motorfester ga tydeligst symptomer når bilen går på tomgang men det spørs kanskje på hva som er galt med dem.

For ordens skyld: ristinga oppstod brått. motorbytte og clutchbytte har gjort saken noe bedre (er blitt kvitt metalliske kvaliteter i vibrasjonene som skyldtes utslitte thrustlagre og utslitt utløserlager).

Håper dette kan bidra til nye teorier. All hjelp mottas med største takknemlighet.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by SveinF »

Jeg har et helt nytt girkassefeste som jeg mener er for 2000e boks, tror det skal passe til din kasse også. Kan sendes onsdag neste uke om du vil teste.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Supert! Jeg har ei 2000E-kasse på bilen, så festet bør passe. Sender deg en epost m adresse etc. Hjertens takk!! :)
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Charlie Croker
Posts: 32
Joined: 30.06.2011 23:59
Location: Arendal (Aust-Agder)

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by Charlie Croker »

De gangene jeg har hatt slike vibrasjoner som jeg tror du beskriver, har det gjerne skyltes feil på hjuloppheng eller drivverk og ikke motor eller girkasse.

Men hva slags lyder gir dette? Har du noen dunkelyder i bilen når dette skjer, eller er det bare viberasjon? Dersom du har dunkelyder i bilen når dette skjer er det åpenbart noe en eller annen plass som er utslitt, svært slarkete eller er helt løst på bilen din. Jeg tror kanskje jeg ville gått systematisk igjennom alle slags foringer som er i bevegelse når bilen er jekket opp og hjulene er i bevegelse. Prøv dette på alle fire hjul og se nøye på alt som beveger på seg. Er det noe som beveger seg usymetrisk? Husk å sette bilen i gir når du tester dette, slik at du får det mest mulig likt kjøring på vei.

Dersom du ikke har dunkelyd, men bare viberasjon tenker egentlig jeg mere at noe er i ubalanse enn att noe er slitt. Kanskje noe er montert litt galt?

Du nevnte kun ved gasspådrag. Ved gasspådrag vill alltid motor og eventuellt girkasse vri seg litt. Dette enten motorfester er nye eller gamle. Men kan det være at enten motor eller girkasse kommer borti noe? Se etter synlige skrap i allt som er nært opptill både motor og gir. Kan noe være bøyd?

Jeg ville tenkt nøye igjennom disse tingene før jeg begynte å bytte deler jeg allerede har byttet.

Fatt mot! Du finner ALLTID ut av det til slutt :)
Kenneth Attila Bende

- 1965 Ford Cortina 1500 -
- 1969 Austin Mini 1000 -
- 1995 Audi A6 2.8 Quattro -
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by FoMoCo »

Ja føler med deg i denne stund .. :P


Klart noe er årsaken til ristingen din som kommer som du sier ved lette gasspådrag etc kan du ha skrudd fast godt motorfestene ,prøv å se om noe har løsnet da ved de tre motorfestene to på motor og en bak pågirkasse traversen. når noe er løst på et sted som er så viktig en jobb gjør å holde det hele stabilt. sett alt er godt fastskrudd o g du har noe som er litt i ubalanse vil du som regel ikke oppleve så mye til skaking som du sier du gjør i ditt tilfelle. Husket bla bmw brukte små støtdemepere fra travers motor og til festebrakett på motor blokka for å eliminere risting .. og det er drefor jeg sier man må hate all slakk fordi det bare
gjør problemer i lengden .. du finner garantert ut av det , kilden til ristingen er jo motor - drivverk ,men så er det jo noe som lar dette utfolde seg å da er det bare å gjøre forskejllige forsøk basert på prøve å feile metoden,ikke noe fasit svar å gi på en slik problematikk som du beskriver på din bil .
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by SveinF »

Sjekker klumpen når jeg kommer hjem, matcher det sender jeg omgående.
Har en Anglia 1200 kasse med 2000e bakpart liggende, byttet bakpart på 2000e kassen for at det skulle passe bedre i Angliaen.
Last edited by SveinF on 10.08.2011 16:18, edited 1 time in total.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by FoMoCo »

Godt mulig du kan ha et veldig bløtt bakre motor feste som sagt så finner du nok ut av det !
Anglia brukte en olje styringsdemper på styrestaget ,hvis denne er ganske dårlig vil den lett fungere motsatt
av tiltenkt , som rene sykkelpumpen og gjør gjerne da heller motsatt jobb og begynner noe evnt å riste vil demperen
i ren refleks fortsette og gjerne gjøre det verre . lurer på om anglia hadde et problem de luket bort med å montere
inn en slik demper på styringen .. ? Opel commodore hadde ikke den også en slik demper montert ?
MLI
Posts: 3295
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by MLI »

Hmm, kan vibrasjoner fra din gamle clutch (og/eller girkasse+mellomaksling) også ha bidratt til slarken i trustelageret på din gamle motor?
Andre ting som også kan tenkes å virke inn:
-Ubalanse i mellomakslingen (oppstår gjerne da vibrasjoner enten når du går av eller på gassen), trikset i gamle dager var da å sette på et par slangeklemmer i forkant eller bakkant av mellomakslingen, og dreie disse rundt litt etter litt, for å se om det gjør noen forskjell. Kan du se om det mangler noen "lodd" på mellomakslingen? (ser du noen merker etter tidligere lodd som nå er blitt borte?).
-Slark i inngående eller utgående aksling på girkassen? I enden på det bakre huset på girkassen sitter det et lager (en hylse) som kan bli slitt i ekstreme tilfeller, slik at yoken i forkant på mellomakslingen får for mye "rom" å bevege seg på.
-Hvilken type kryss brukte du på mellomakslingen? Kryss fra Volvo 240 passer, men segerringene er litegranne for tykke, de bør slipes av litt, slik at ikke det blir for mye press på koppene/lagrene i kryssene. Hadde de nye kryssene lange smørenipler? Isåfall kan det være en ide å bytte disse ut med kortere smørenipler etter smøring (mindre mulighet for ubalanse).
-Ellers hender det at clutchens trykkplate kan være i ubalanse, men vanligvis er disse balansert på fabrikk ved hjelp av ekstra "knotter"/vekter rundt omkretsen på trykkplaten (svinghjulet kan også være i ubalanse, men Ford's svinghjul er vanligvis godt balansert fra fabrikk). Regner med at boltene mellom svinhjul og veiv er faste?
-Se om du kan få lånt en annen mellomaksling, bare for å se om det gjør noen som helst forskjell?
-Hvis bilen har stått lenge, kan dekkene bli "firkantede", noen dekkmerker tåler mindre enn andre før dette skjer.

Dessverre er vibrasjoner i drivverk av og til vanskelige å spore, da vibrasjonene kan forplante seg videre i drivverket, og dermed oppleves som at de kommer fra helt andre steder.
Hvis du har mulighet til det, ta gjerne med bilen inn på et verksted, få den heist opp på en løftebukk med sjåfør inni, start opp, sett den i gir og få så noen til å ta en god titt på drivverk/alt som går rundt, for å se om de kan se noen ubalanse i hjul, mellomaksling, etc.

Det beste er av og til å bare lukke døra til garasjen, og så gjøre helt andre ting i noen dager :)
User avatar
pappa torsk
Posts: 178
Joined: 05.12.2009 17:39
Location: Sarpsborg

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by pappa torsk »

slenger på en liten erfaring/tips, bolter fra travers og inn i motorfestet,er slik vi fant ut ei metallplate etc inni gummin der,for lang bolt = kontakt med plate og risting during etc.. kjenner til typen frustrasjon kan du si!!!! Men,du fikser dette,ta noen dager pause og gro litt motivasjon,blir garantert suverent te slutt!! :) å dæven så gøy det blir da!! :D
Torgeir Svendsen,en ekte Lofottorsk!
63 Cortina 4 dr saloon
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Hjertelig takk for alle tips! :)

Det er altså ingen skrangling eller banking, men ristinga er så voldsom at jeg ikke tør kjøre bilen.
Bilen er som noen av dere vet totaloverhalt. Alt av foringer, endeledd, etc er nytt og bilen gikk feilfritt i 12000 km etter totalrestaurering. Problemet oppstod umiddelbart etter at bilen var inne på eu-kontroll der mekanikerne åpenbart har hatt seg et lite "joyride" med den.

Jeg har påvist skade i thrustlagrene og utløserlageret på clutchen. Har bytta motor, men satte inn de "gamle" motorfestene (nye 2005). Som kjent er ikke disse de mest holdbare, dessuten var dette et sett med regummierte fester. Girkassefestet ble bytta under totalrestaureringa. Det kan likevel tenkes at det kan ha kommet løs eller har hatt en svakhet.

Jeg har hatt ubalanse i mellomaksel tidligere, men dette kjennes annerledes. Litt vel merkelig om mellomakselen plutselig skulle bli ubalansert uten at kryssene er skadet. Alle bolter i alle fester sitter som de skal. Etter å ha gått gjennom alle tips og forslag er jeg blitt mere sikker i min sak: dette må være et motorfesteproblem. Venter nå på nye fester i posten, så får vi se.. Kanskje rekker jeg å kjøre en liten tur før vinteren er her :?
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
FoMoCo
Posts: 793
Joined: 23.12.2009 19:37
Location: Norway

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by FoMoCo »

Du kan vel ikke ha mistet noen balanse vekter .. ? finnes jo gjerne balansering av mellom-aksel ,ofte med div avlange plater ,da ser du gjerne mørkere flekk,er der de har vært festet..
Ellers så kan jo evnt noen store 50-70g vekter ha falt av felgene ? mange muligheter .. også en mulighet noen har køddet med deg å hengt på noen ekstra vekter ... he he ;)
slå av motoren i en bratt bakke å lytt om du klarer å lokalisere hvor ,og evnt om du klarer høre noe unormale lyder sammen med ristingen... når du bremser vanlig og kraftig kjenner du noen forskjell ?
har bare et råd til deg og det er å få div balansert og se etter om noe kan ha blitt bøyd , eller har andre tegn på deformasjoner.
Har hørt om at folk har fått en forferdelig risting ,tro det eller ei ): av noe så enkelt som utslitte bremser... hmm hører litt rart ut er jeg enig i men tror ikke du er typen til å kjøre med utslitte bremseklosser.. he he
Du får nå gå over bilen enda en gang og sjekke om alt er godt tilskrudd .
User avatar
ebernt
Posts: 2319
Joined: 16.11.2009 18:07
Location: Oslo

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ebernt »

Hei Ygz!
Har du kommet frem til noen konklusjon på risteproblematikken? :geek:
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Godt spørsmål. Joda. Girkassefestet er bytta. Det ble litt bedre. Nå er det åpenbart at det er høyre motorfeste som er opphav til problemet. Hadde det svintravelt siste ukene, så satte jobben bort til verksted. De var åpenbart ikke kvalifisert til å bygge Lego Duplo-sett - påstod at motorfestene fra den engelske klubben var 'gale'. Festene passer fortreffelig på gammelblokka, så hvordan de kom til den konklusjonen er meg ei gåte. Så får man gjøre det sjøl da. Lurer på hva de lærer mekanikere nu om dagen :shock:
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Da var motorfestene skifta. Litt plundrete med Nick Kents rustfrie manifold montert, men det gikk da til slutt. Verkstedet hadde rett i at passformen på ett av festene var litt vel omtrentlig, men ingenting ei tvinge og et par velretta hammerslag ikke kunne rette opp i.

Så alt ser såre vel ut: girkassefeste og motorfester skifta. Motoren står riktig godt fast. Alt vel så langt.

Så prøveturen. All risting når man tar løs er eliminert. Men når jeg kommer opp i 35-40 km/t på andre gir rister det som besatt. Og gire opp i tredje gjør ikke saken bedre. Jeg skjønner ingenting. :shock:

La oss ta en Poirot:

1) Vi forutsetter at feilen har vært den samme hele tida.
-Vi kan utelukke motor, girkasse og clutch med fester.
-Alle bolter er gått etter både i fram- og bakvogn.
-Mellomaksel er gullende rein og ingen har sveisa på halvkiloslodd på den mens jeg har hatt ryggen til.
-Hjulene har fått nye dekk og er oppbalansert siden problemet startet. Dessuten vllle de ha vibrert hele tida, avhengig av hastighet, ikke bare ved gasspådrag.
-Kryssene er fortsatt flunkende nye og det er ingen slakk i mellomaksel.

2) Vi forutsetter at feilen på grunn av et perverst sammentreff IKKE er den samme som den opprinnelige, men gir seg lignende utslag.
-Mellomaksel kan snus 180 grader for å sjekke.
-Tenningsinnstillinga er fortsatt litt røff, så den kan med fordel finjusteres. Motorvibrasjoner kunne komme av dårlig justert tenning.
-Jakten på løse bolter kan gjentas for 53. gang for sikkerhets skyld.

Konklusjon:
I tilfelle 1 - fatter INGENTING!
I tilfelle 2 - har vanskelig for å tro det, men kan alltids prøve. Det er tross alt ikke store jobber det er snakk om.

Gir ikke disse siste og desperate forsøkene noen resultater blir bilen lagt i 'møllpose' og ikke tatt fram igjen før våren 2013.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
User avatar
lotusmk2
Posts: 87
Joined: 21.11.2009 10:48

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by lotusmk2 »

Hvordan er den i fri gear med forsiktig økning av turtall da, dvs bilen står stille.
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2642
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by Cortinaterje »

lotusmk2 wrote:Hvordan er den i fri gear med forsiktig økning av turtall da, dvs bilen står stille.
Klokt spm fra lotusmk2 der.

neste er......... hva skjer når du tauer den?
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
User avatar
ygz
Posts: 1664
Joined: 21.11.2009 18:30
Location: Tromsø

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by ygz »

Går fint på tomgang/ved rusing. Har taua og det gikk også bra. Mulig det er litt risting når jeg motorbremser i nedoverbakke også, men det er når jeg kjører m gasspådrag at det er desidert og uten sammenligning verst. Etter montering av nye motorfester er motoren godt 'fastspent' når jeg gønner den. Høres helt grei ut motormessig.
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Jon Kristian
Posts: 369
Joined: 01.01.2011 18:44

Re: NÅ ER DET NÅKKK!!!

Post by Jon Kristian »

Tja,hva skal man si om dette..... Høres ut som et kryss eller to står 180 gr feil. Du fortalte at dette oppstod etter eu kontrollen og mistanke om "joyride" av en mekaniker. Min bror hadde et lignende problem på en Taunus for mange år siden. Der var det blitt feil vinkel mellom bakaksel og mellomaksel. Kan det tenkes at bakakselen kan ha "vridd" seg i innfestninga med bladfjærene? Eller holdebolten for fjærbladene er knekt og akslingen forskjøvet? Har lest gjonnom alt her,og dette er muligens ikke sjekket :idea:
Post Reply