2000E igjen

Her finnes ikke dumme spørsmål! Det er alltid flere som lurer på det samme.
Post Reply
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

2000E igjen

Post by s-ludvig »

Hei folkens.
Da er jeg igang igjen. Har kjøpt to girkasser fra en eller annen Lotus sportsbil. Er 3rail kasser.
Hvordan var det vi kunne se forskjeller på drev for så å bestemme om det er vanlig utveksling eller 2000E ????

Ja jeg har lett på forum og den store weven :mrgreen:
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
Cortinaterje
Posts: 2712
Joined: 16.11.2009 20:17
Location: Krsand

Re: 2000E igjen

Post by Cortinaterje »

Forskjellen ligger i 2dre gearet.

2000E kasse trenger 2 motoromdreininger for å gi 1 omdreining på mellomakselen.
"Bread&Butter" kassene trenger 2,4 motoromdreininger for å gi 1 omdreining på mellomakselen.

;) sånn ca

Edit:
Er du veeeldig nøye på det er det kasse nr2 og 3 ovenfra på sistesida her: viewtopic.php?f=14&t=2211" onclick="window.open(this.href);return false;
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 2000E igjen

Post by s-ludvig »

Takk Terje.
Er nok bare vanlig utveksling. Den ene kassa hadde et annerledes hus og ryggelysbryter på huset, men er sikkert levert en dulion varianter av hus som er litt forskjellig støpt.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: 2000E igjen

Post by SveinF »

2000e kassen refererer vel til Corsair 2000e, disse ble vel brukt i både Cortina GT, 1600E og Lotus. Også brukt i Mexico og andre AVO utgaver av Escort som jeg ikke har tracking på.
Utvekslinger på rundt 2.5:1 var vel spesial greier kun levert en kort periode hos Ford for Cortina Lotus (sikkert også som spesialbestilling).

For Cortina Escort utgavene: Sett kassen i 1 ste gir, lag en "viser" av maskeringstape på inngående og utgående aksel og snurr rundt. Om utvekslingen er tett på nær 3 omdreininger har du en standard 2000e. Er du godt over 3 omdreininger er det standard vare. Har du 2.5 omdreininger har du en Close ratio kasse

Utveksling sees her for noen kasser som sammenligning
Image
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 2000E igjen

Post by s-ludvig »

2000E
2000E
fullsizeoutput_afc.jpeg (38.14 KiB) Viewed 10022 times
Til høyre på bilde oppe er det en ryggelys bryter.
Under til høyre for tappeplugg er det en kulp som ikke er på andre girkasse hus.
Det er også noen nummer på huset som ikke er på andre. Utveksling tyder på 2000E.

Noen som har peiling på disse variantene på huset?
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
User avatar
SveinF
Posts: 1047
Joined: 21.11.2009 10:34
Location: Flekkefjord

Re: 2000E igjen

Post by SveinF »

Vær forsiktig med ryggelysbryteren den er ikke lett å erstatte om den ødelegges.

Mine mange forskjellige manualer viser ikke din versjon av hus, men det sier vel ingenting. Ford endret på mye uten å endre annet enn et delenummeret i en liste.
Vær obs på at det kan være forskjeller internt mellom de nyeste utgavene og de gamle. Om du leser MLI sin oversettelse av Ken Bridges 2000e artikkel vil du se at et bakre lager holder er forskjellig samt speedo drevet.
Mulig det er andre forskjeller også som gjør at det ikke er så veldig lurt å bytte enkeltdeler mellom ny og gammel utgave av kassene
Last edited by SveinF on 08.01.2017 17:21, edited 1 time in total.
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: 2000E igjen

Post by Bertil »

Huset med kulpen har stöpenummer som begynner med 71, riktig? Det satt i Escort Mexico og muligens i de siste Corsair som blev producert. Sannsynligvis kommer den fra Mexico og har fått bakre delen utskifta.
I kulpen ligger en magnet, og det er rulle lager axial i ene enden på bottenstocken.
En ting som man må ha pejling på når man bruker denne typen kassa med tidlig bakdel er att läget på skiftstången inte stämmer mot kula og fjäder. Man får göra nytt läge för kulan ellers ligger inte växeln i når det känns som att spaken er i läge.

Jeg har en del bilder på dette men får ikke lasta dom opp av en eller annen grund... helvete! :evil:
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 2000E igjen

Post by s-ludvig »

Støpenummer begynner på 71 ja. Hvis jeg har fått riktige opplysninger så satt denne girkassa i en Lotus sportsbil av et slag. Det er også girforlenger slik som på Cortina Lotus og GT. Sitter en veldig kort girspak med Lotus merke på.

Hadde vært flott om du fikk til å laste bilder Bertil.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
atle
Posts: 265
Joined: 22.10.2014 15:43

Re: 2000E igjen

Post by atle »

Støpenummer 71 B indikerer at det huset er en mk 3 Cortinakasse.(Men satt også i Capri, Mexico, RS 1600, osv.) 71BG er starten på delenummerserien til Taunus/Cortina. 71BB var Cortina, 71BG var Taunus. Siste B'en i BB var 'Britain', siste G'en i BG betydde 'Germany'. Jeg ville ALDRI forsøkt å lese av støpenummer hva som var inni, må ALLTID merke opp å telle. Jeg merker opp og måler 1. gearet som forklart tidligere her. Vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt forsøkt lurt av en engelskmann som selger std kasse som 2000E !. Ved oppmerking/telling er den alltid std :(
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 2000E igjen

Post by s-ludvig »

Har telt flere ganger og det viser seg at det er en 2000e utveksling. Kjøpte 2 kasser av en fyr som ikke viste hva det var, bare at de hadde sittet i en lotus sportsbil. Den ene har standard giring og ser helt lik ut som den jeg har fra GTn.
Det er sikkert noe feil på denne 2000E girkassa for den var byttet ut med den andre. Ser fryktelig slitt ut på reversdrev.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: 2000E igjen

Post by Bertil »

Jeg er helt enig med Atle att 71 B indikerer Taunus eller Cortina, men det som er veldig rart er att denne typen kasse dvs three rail har aldrig suttet i di bilene. Det jag sett av kasser i Mk3 og Taunus er enten single rail eller typ E og di bruker ikke dette huset. Den ende bil jeg vet av som hade dette huset opp i 70 årene er Mexico.
Hvis denne kassa har suttet i en Lotus sportsbil så finns ikke mye å välja på, enten Seven eller Elan.
Det jeg anbefaler og gjöre er å ta av aluminum locket och kontrollera att alle gir er ordentligt i når uttaget i skift stangen er i läge för kulan.
Hvis noen har brukt en Mexico kassa og skiftat bakre del og sen satt kassa i en Lotus utan att modifisere skift stangen så kommer det ikke til å virke, da er det lett att kassa hamnar på bruktmarkede...
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: 2000E igjen

Post by MLI »

Dette med 2000E-kasser er et minefelt, det finnes visstnok 4 forskjellige utgaver bare av 3-rail 2000E-kassen.
Jeg har en fin artikkel om 3-rail 2000E-kassen fra et gammelt Classic Ford-blad, skal se om jeg kan få scannet den.
Og den seneste utgaven hadde som nevnt før her 71BG-nummer i støpenumrene.
Vil tro at det er fordi Cortina mk3 med rattgir brukte 3-rail-kassen :shock:

Den siste varianten har også et kraftigere bakre hus, det er litt mer "firkantet" (der det er litt rundere i formen på mk1 og mk2 Cortina).

Vil tro at den ene kassen med giroverføring som Svein kjøpte av han Lotus-karen muligens kommer fra en Lotus Seven (Seven hadde giroverføring, mens Lotus Elan hadde en kort utgave av den lange girspaken fra mk1 Cortina).
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 2000E igjen

Post by s-ludvig »

Utrolig hva folk vet. Det er bare gull å ha dette forumet.
Må vel prøve å få overhalt denne girkassa så jeg kan få den i GTn.
Skal studere etter forskjeller, ta litt bilder og legge ut. Alltid av interesse med info så flott hvis du får scannet Magnus ;)
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Bertil
Posts: 576
Joined: 24.11.2009 7:49

Re: 2000E igjen

Post by Bertil »

Fytti grisen, mk3 med rattgir, har aldrig sett eller hört om det förr... da har vi förklaringen til att huset har 71B nommer.
Hvis kassa har suttet i seven eller elan så må den ju sannsynligvis virke som den ska. Men sjekka att giren går i hvis du ska overhala.
User avatar
admin
Forumadministrator
Posts: 954
Joined: 16.11.2009 17:18
Contact:

Re: 2000E igjen

Post by admin »

s-ludvig wrote:Utrolig hva folk vet. Det er bare gull å ha dette forumet.
:D
User avatar
admin
Forumadministrator
Posts: 954
Joined: 16.11.2009 17:18
Contact:

Re: 2000E igjen

Post by admin »

MLI wrote:Dette med 2000E-kasser er et minefelt, det finnes visstnok 4 forskjellige utgaver bare av 3-rail 2000E-kassen.
Jeg har en fin artikkel om 3-rail 2000E-kassen fra et gammelt Classic Ford-blad, skal se om jeg kan få scannet den.
Magnus har nå scannet og artikkelen finner du i klubbens "Tekniske Database."
Direkte link her!

Takk til MLI. :)
MLI
Posts: 3298
Joined: 16.11.2009 22:51

Re: 2000E igjen

Post by MLI »

Svein, jeg har sendt deg en PM angående motortrimming.
User avatar
s-ludvig
Posts: 363
Joined: 17.01.2010 21:20

Re: 2000E igjen

Post by s-ludvig »

Takk Magnus. Nyttig lesing.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Post Reply