Ny cortinaeier
Ny cortinaeier
Jeg er på tampen av året blitt en lykkelig eier av en MK2 67. Jeg ønsker kontakt med medlemmer som har oppskrift på montasje av zetec i cortina. Bilen min kan ses på http://www.kaem43.net , her finner du også masse modellbiler.
Cortina Mk2 1500 67
Cortina Mk2 1300 super 69
Citroen saxo vts 2000
Volvo V50 summum 2,0D 08
Vølkl tigershark slalomski
Cortina Mk2 1300 super 69
Citroen saxo vts 2000
Volvo V50 summum 2,0D 08
Vølkl tigershark slalomski
Re: Ny cortinaeier
Zetec i mk2 ja, har faktisk planer om det selv, har en fabrikkny 2 liter Zetec "silver top" og har kjøpt inn de fleste delene som trengs.
Dette kan gjøres billig eller dyrt...
Bunnpanne: Kapp litt av "sumpen" på en alu-bunnpanne til en 90-talls Escort med Zetec + kutt av/fres vekk "webbingen" bakerst, eller kjøp inn repro blekk bunnpanne fra Retro Ford/Dave Colledge i England.
Ser også at noen bruker (omsveist?) blekk bunnpanne fra Sierra 1800CVH, men de ble vel aldri solgt her på berget.
Innsprut/forgassere: Har sett noen bruke innsug/sprut fra 90-talls Escort med Zetec (lurer på om ikke det "bygger" mindre/tar mindre plass enn Mondeo-innsuget). Selv har jeg handlet settet med 2 doble Webere, innsug + ECU fra Webcon i England.
Ser også at noen bruker første delen av innsuget fra en Focus ST170-motor, sammen med mc-gassere.
På eBay finnes det en adapterplate fra Cortina/Escort/Capri GT innsug til Zetec (Weber 32/36DGV).
Tenning:
Bruke tenningsdelen av ECU fra tidlig Escort/Fiesta/Mondeo med Zetec (EDIS 4), lodde sammen en Megajolt/Megasquirt, eller kjøpe en ny ECU (Weber Alpha, Emerald, Haltech, etc).
Eksos:
Ashley i England lager grenrør for Zetec i Escort mk2, har kjøpt et slikt, regner med at det må sveises om en del for å passe i en (venstrerattet) Mk2 Cortina.
Motorfester:
Det kan se ut som Retro Ford's fester for Zetec i Escort mk2 muligens kan brukes, da i tilfelle sammen med travers fra 68-70 Mk2 Cortina (den er breiere mellom "labbene", så bedre plass til motorfestene).
Her har jeg helgardert, jeg har både RF's Escort-fester og RF's fester i universal kit ("bygg selv"-varianten).
Gir/clutch:
4-trinns Cortina/Escort-kasse med "hydraulisk" clutch:
1600/1800 svinghjul fra 90-talls Escort (lettere enn Mondeo), trykkplate fra samme bil, 20 spline 215mm lamell fra Capri 1600 OHC.
Carrier for utløserlager må da modifiseres (forlenges). Svinghjulslager fra Cortina/Taunus/Escort/Capri.
5-trinns type 9-kasse fra Sierra:
Bore nye festehull til trykkplata i svinghjulet, for å passe komplett clutch fra Sierra/2.0 OHC (m/23 spline 215mm lamell).
Til denne kombinasjonen finnes det også "hydraulisk" utløserlager å få kjøpt.
Dynamo:
Dynamofeste fra RF + dynamo fra Sierra 2.0i DOCH 8V (eller dynamo fra Taunus/Escort med nytt reimhjul for "flat" reim).
Har også lest at noen bruker (modifisert) dynamofeste fra tidlig 2.0 OHC.
Starter:
Til originalt Zetec svinghjul: Fra Sierra 2.0i DOCH 8V automatic.
Til spesiallaget svinghjul fra Burton/Raceline: Fra 70-talls Escort.
Water rail:
For å lettere komme til/få koblet opp øvre radiatorslange, er det en ide å kjøpe en Zetec waterrail fra enten RF/Burton eller Raceline.
Radiator:
Stuss ute nede sitter på "feil" side for Zetec, her er det muligheter for "kreativ" rørlegging.
Eller modifiser den du har ved å lage ny stuss nede på venstre side og blende igjen eksisterende stuss nede på høyre side.
Eller kjøp ny radiator til 90-talls VW Polo, den er liten og nett og har begge stussene på samme side (du vil da også trenge ekstra ekspansjons-/påfyllingstank).
Puhh, da er det bare å gå ut i garasjen og begynne!
Men: Det lønner seg å ta en prat med "tilsynet for høy moral" først...
Krefter:
2 liter standard Zetec med 32/36 DGV (eller standard Mondeo): ca 135hk
2 liter standard Zetec med 2x45 DCOE: ca 150hk
2 liter standard Zetec med Weber Alpha/Jenvey innsprut: ca 160hk
Med 2 trimmekammer og litt porting skulle ca 190-200hk være mulig.
Dette kan gjøres billig eller dyrt...
Bunnpanne: Kapp litt av "sumpen" på en alu-bunnpanne til en 90-talls Escort med Zetec + kutt av/fres vekk "webbingen" bakerst, eller kjøp inn repro blekk bunnpanne fra Retro Ford/Dave Colledge i England.
Ser også at noen bruker (omsveist?) blekk bunnpanne fra Sierra 1800CVH, men de ble vel aldri solgt her på berget.
Innsprut/forgassere: Har sett noen bruke innsug/sprut fra 90-talls Escort med Zetec (lurer på om ikke det "bygger" mindre/tar mindre plass enn Mondeo-innsuget). Selv har jeg handlet settet med 2 doble Webere, innsug + ECU fra Webcon i England.
Ser også at noen bruker første delen av innsuget fra en Focus ST170-motor, sammen med mc-gassere.
På eBay finnes det en adapterplate fra Cortina/Escort/Capri GT innsug til Zetec (Weber 32/36DGV).
Tenning:
Bruke tenningsdelen av ECU fra tidlig Escort/Fiesta/Mondeo med Zetec (EDIS 4), lodde sammen en Megajolt/Megasquirt, eller kjøpe en ny ECU (Weber Alpha, Emerald, Haltech, etc).
Eksos:
Ashley i England lager grenrør for Zetec i Escort mk2, har kjøpt et slikt, regner med at det må sveises om en del for å passe i en (venstrerattet) Mk2 Cortina.
Motorfester:
Det kan se ut som Retro Ford's fester for Zetec i Escort mk2 muligens kan brukes, da i tilfelle sammen med travers fra 68-70 Mk2 Cortina (den er breiere mellom "labbene", så bedre plass til motorfestene).
Her har jeg helgardert, jeg har både RF's Escort-fester og RF's fester i universal kit ("bygg selv"-varianten).
Gir/clutch:
4-trinns Cortina/Escort-kasse med "hydraulisk" clutch:
1600/1800 svinghjul fra 90-talls Escort (lettere enn Mondeo), trykkplate fra samme bil, 20 spline 215mm lamell fra Capri 1600 OHC.
Carrier for utløserlager må da modifiseres (forlenges). Svinghjulslager fra Cortina/Taunus/Escort/Capri.
5-trinns type 9-kasse fra Sierra:
Bore nye festehull til trykkplata i svinghjulet, for å passe komplett clutch fra Sierra/2.0 OHC (m/23 spline 215mm lamell).
Til denne kombinasjonen finnes det også "hydraulisk" utløserlager å få kjøpt.
Dynamo:
Dynamofeste fra RF + dynamo fra Sierra 2.0i DOCH 8V (eller dynamo fra Taunus/Escort med nytt reimhjul for "flat" reim).
Har også lest at noen bruker (modifisert) dynamofeste fra tidlig 2.0 OHC.
Starter:
Til originalt Zetec svinghjul: Fra Sierra 2.0i DOCH 8V automatic.
Til spesiallaget svinghjul fra Burton/Raceline: Fra 70-talls Escort.
Water rail:
For å lettere komme til/få koblet opp øvre radiatorslange, er det en ide å kjøpe en Zetec waterrail fra enten RF/Burton eller Raceline.
Radiator:
Stuss ute nede sitter på "feil" side for Zetec, her er det muligheter for "kreativ" rørlegging.
Eller modifiser den du har ved å lage ny stuss nede på venstre side og blende igjen eksisterende stuss nede på høyre side.
Eller kjøp ny radiator til 90-talls VW Polo, den er liten og nett og har begge stussene på samme side (du vil da også trenge ekstra ekspansjons-/påfyllingstank).
Puhh, da er det bare å gå ut i garasjen og begynne!
Men: Det lønner seg å ta en prat med "tilsynet for høy moral" først...
Krefter:
2 liter standard Zetec med 32/36 DGV (eller standard Mondeo): ca 135hk
2 liter standard Zetec med 2x45 DCOE: ca 150hk
2 liter standard Zetec med Weber Alpha/Jenvey innsprut: ca 160hk
Med 2 trimmekammer og litt porting skulle ca 190-200hk være mulig.
Re: Ny cortinaeier
Hjertelig, dette var bra.
Cortina Mk2 1500 67
Cortina Mk2 1300 super 69
Citroen saxo vts 2000
Volvo V50 summum 2,0D 08
Vølkl tigershark slalomski
Cortina Mk2 1300 super 69
Citroen saxo vts 2000
Volvo V50 summum 2,0D 08
Vølkl tigershark slalomski