Har arvet en 65-mod Cortina GT som eg har litt småproblem med... Under markant gasspådrag blir motor strupa og vil ikkje opp på turtall. Finner ikkje ut kva som er problemet då eg har lite erfaring med den type motor, men kan virke som den får for mykje bensin. Har tatt ut forgasser og renset den, men her er det vel litt justeringar som er mulig å gjere på luft/bensin blanding. Er det nokon som har peiling på dette eller har nokon andre forslag til kva problemet kan være?
Lukter det bensin? Hvis ikke kan det være slitte spjeldakslinger som slipper inn såkalt "falsk luft". Dette er ikke uvanlig på de mindre forgasserne (solex og zenith), men det kan vel også skje med dobbel weber? (her må noen med mer GT-erfaring supplere). Det kan hende forgasseren din rett og slett er moden for en liten overhaling. Om bilen ikke har vært så mye i bruk på ei stund, kan det være lurt å gi forgasseren en skikkelig gjennomgang. God investering i både kjøreglede og økonomi. Kan på det varmeste anbefale forgasserspesialisten Torstein hos Flatt Jern i Brandbu. Veldig hyggelig mann som gjør utmerket arbeid!
Takk for svar! Merker ikkje noe spesiell bensinlukt nei... Har hatt ut forgasseren nå og gjordt den rein, tok ein liten tur med den og då var den heilt fin dei første 10 minuttene (kald motor). Etter på så begynte den å fuske igjen og under akselerasjon må du liksom «kile» gasspedalen slik at motoren ikkje strupes. Kan nok at en telefon til han forgasserspesialisten ja
Kan også være falsk luft.
Når motor er varm, sprøyt litt startgass, 5-56 eller WD40 først rundt skjøten mellom forgasser og innsug (mens den går på tomgang),
hører du da noen forskjell i gangen på motoren, så suger den falsk luft der.
Neste er å sprøyte litt rundt skjøten mellom innsug og topplokket, hvis du merker noen endring, så suger den falsk luft der
(NB! vær litt forsiktig med å sprøyte brennbar væske på en varm eksosmanifold, det kan ta fyr).
Kan også være at kondensatoren i fordeleren ikke er i orden/er på vei ut, prøv gjerne med en annen kondensator, hvis du har.