Du verden, nå er motoren ferdig bygget, mange takk til motorbygger Arild Engelsvold for godt utført arbeid, kjempegreier!
Postordre-motoren fra Billigo
Re: Postordre-motoren fra Billigo
Denne motoren har vært "på tegnebrettet" i mange år, den nye motorblokka kjøpte jeg tilbake i 2012.
Og, mange kjekke folk har hjulpet til underveis, med å skaffe/transportere deler, modifisering av deler, maskinering/dreiing av deler, måling av deler, sveising, etc.
Uten dere alle hadde ikke denne motoren blitt bygd.
Så derfor, stor takk til dere alle!
I alfabetisk rekkefølge:
Arild Engelsvold
Eilif Eriksen
Svein Fedog
Jon Ole Hansen
Paul Hauge
Terje Hauge
Bertil Hedlund
Ingve Horpestad
Jacob Thurmann Ihlen
Kjell Kallekodt
Torleif Kile
Atle Ramberg
Leif Gunnar Skailand
Jon Kristian Sætre
Og, mange kjekke folk har hjulpet til underveis, med å skaffe/transportere deler, modifisering av deler, maskinering/dreiing av deler, måling av deler, sveising, etc.
Uten dere alle hadde ikke denne motoren blitt bygd.
Så derfor, stor takk til dere alle!
I alfabetisk rekkefølge:
Arild Engelsvold
Eilif Eriksen
Svein Fedog
Jon Ole Hansen
Paul Hauge
Terje Hauge
Bertil Hedlund
Ingve Horpestad
Jacob Thurmann Ihlen
Kjell Kallekodt
Torleif Kile
Atle Ramberg
Leif Gunnar Skailand
Jon Kristian Sætre
Re: Postordre-motoren fra Billigo
Og noen tjenester kom fra følgende firmaer:
Burton Power (motordeler)
CTM Performance Engineering (knivkutting/letting av veiv)
Nilsen Motor (boring/honing av sylindre)
Sarpsborg Motorverksted (modifisering av stempler, topplokksarbeid)
Jonassen Motorverksted (vask av motordeler)
EBB Tech (balansering av roterende deler)
Vulcan Engineering (råd og tips)
Burton Power (motordeler)
CTM Performance Engineering (knivkutting/letting av veiv)
Nilsen Motor (boring/honing av sylindre)
Sarpsborg Motorverksted (modifisering av stempler, topplokksarbeid)
Jonassen Motorverksted (vask av motordeler)
EBB Tech (balansering av roterende deler)
Vulcan Engineering (råd og tips)
Re: Postordre-motoren fra Billigo
Så er det alltid noen småting man glemmer i farten.
Som o-ring til boksen for veivhusventilasjonen, 2x21mm, fra en Tools-butikk
Og pakningen/foringen på toppen, 6004365, fra Ford
Som o-ring til boksen for veivhusventilasjonen, 2x21mm, fra en Tools-butikk
Og pakningen/foringen på toppen, 6004365, fra Ford
Re: Postordre-motoren fra Billigo
De siste detaljene på plass. Gratulerer! Blir så flott denne motoren at det spørs vel nesten om du har råd å sette den i bilen!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Postordre-motoren fra Billigo
Julepynten under trappa er sikra for 2020
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: Postordre-motoren fra Billigo
Stemmer det Svein, den nye xflowen står under trappa og holder Lotus-motoren min med selskap
Så får vi se om vi kan få gjort noe med det i 2021 (søknad om motorbytte, etc).
Så får vi se om vi kan få gjort noe med det i 2021 (søknad om motorbytte, etc).
Re: Postordre-motoren fra Billigo
Da har motoren vært på innkjøring, justering og bremsing i benken til Svein Kristiansen på Gran, 140hk ved 6500 omdreininger, men det viktigste er 17,5 kg moment ved 4000 omdreininger.