Hei på dere som har litt erfaring på Anglia 100 E.
Bilen fusker veldig og går veldig dårlig i fart.Motoren starter lett går veldig pent på tomgang. Men så fort jeg kommer opp i litt fart begynner den og fuske og nappe og rykke. Prøver med chok men hjelper veldig lite.
Jeg får bilen til slutt opp i grei fart ,men en må liksom lurer den litt.Føler at når jeg slipper gassen så øker bilen litt i fart .Men kommer til motbakke eller når jeg må gasse så begynner den napper og rykker igjen.Har overhalet forgasser. Mulig at lufteskruen kanskje skal vært justeres litt. Tenker da på høy og lav tenning. Finnes det noe stillings mal for dette hvordan mann stiler dette. Eller kan det være noe annet jeg må sjekke. Jeg føler at det er kun noe justering og at det er bare noe enkelt, jeg må gjøre ettersom motoren går pent på tomgang eller når jeg står og ruser opp motoren.
Hadde sett pris på hjelp fra dere der ute med litt erfaring
Hilsen Helge 1948
Anglia 100 E 1959 mod Stille tenning og forgasser
-
- Posts: 10
- Joined: 13.04.2017 12:16
Re: Anglia 100 E 1959 mod Stille tenning og forgasser
Hei hei, lenge siden ser jeg, men har du fått orden på problemet?
Mvh
Stian
Mvh
Stian
1959 Ford Anglia 101e
1985 Ford Sierra XR4i (under restaurering)
1986 Ford Sierra 3-dørs
1987 Ford Sierra 2.0CL
1966 Tempo Comet 600
1968 Tempo Corvette 300
1982 Tempo Corvette 380
1985 Ford Sierra XR4i (under restaurering)
1986 Ford Sierra 3-dørs
1987 Ford Sierra 2.0CL
1966 Tempo Comet 600
1968 Tempo Corvette 300
1982 Tempo Corvette 380
Re: Anglia 100 E 1959 mod Stille tenning og forgasser
Har akkurat kjøpt anglia å har samme problemet, noen som har noen tips?
Anglia 67 1200
Anglia 67 1200
Re: Anglia 100 E 1959 mod Stille tenning og forgasser
Rykking kan ha med slitte spjeldakslinger og "falskluft" å gjøre, men da skal det normalt hjelpe med litt choke. Om bilen har stått mye, ville jeg tømt tanken og blåst gjennom bensintilførselen med trykkluft. Så satt på et nytt bensinfilter og fylt på ny etanolfri bensin (hell en skvett bensin i pumpa før oppstart). Dernest gått over tenningssystemet og satt i ny coil, nye plugger, pluggledninger og stifter. Fusker det fortsatt ville jeg tatt for meg bensinpumpa neste.
Plagdes med cortinaen på samme måte et par-tre ganger (i løpet av 33 års eierskap). Da var det henholdsvis coilen og bensinpumpa som var synderne. En tredje gang var o-ringene på fordelerakslingen utslitt, slik at oljedamp kom inn i fordeleren og skapte dårlig kontakt.
Er jo et enkelt system og i teorien ikke så mye som kan gå galt, men med fire-fem mulige feilkilder, blir det mye å sjekke ut. Så¨like greit å gå over hele greia.
Lykke til! Det ordner seg helt sikkert!
Plagdes med cortinaen på samme måte et par-tre ganger (i løpet av 33 års eierskap). Da var det henholdsvis coilen og bensinpumpa som var synderne. En tredje gang var o-ringene på fordelerakslingen utslitt, slik at oljedamp kom inn i fordeleren og skapte dårlig kontakt.
Er jo et enkelt system og i teorien ikke så mye som kan gå galt, men med fire-fem mulige feilkilder, blir det mye å sjekke ut. Så¨like greit å gå over hele greia.

Lykke til! Det ordner seg helt sikkert!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Anglia 100 E 1959 mod Stille tenning og forgasser
Basert på en erfaring (dog ikke Cortina / Anglia, men samme stiftetenning):
Ikke glem den lille kondensatoren som sitter over stiftene!
En kompis hadde en Opel som oppførte seg litt som det du beskriver. Denne gikk OK når den var kald, men ble verre og verre når den ble driftsvarm.
Vi sjekket "alt" uten bedring. Hengte så en tenningslampe på utgangen fra coilen og så at her var det lite "taktfaste blink". Forsøkte så å bytte kondensatoren med en jeg hadde liggende fra en gammel Escort-fordeler. Denne passet jo ikke, men med litt "strikk og binders" fikk vi den på plass både elektrisk og fysisk på et vis og da gikk bilen helt fint! Kjøpte ny kondensator og tut og kjør!
Ikke glem den lille kondensatoren som sitter over stiftene!

En kompis hadde en Opel som oppførte seg litt som det du beskriver. Denne gikk OK når den var kald, men ble verre og verre når den ble driftsvarm.
Vi sjekket "alt" uten bedring. Hengte så en tenningslampe på utgangen fra coilen og så at her var det lite "taktfaste blink". Forsøkte så å bytte kondensatoren med en jeg hadde liggende fra en gammel Escort-fordeler. Denne passet jo ikke, men med litt "strikk og binders" fikk vi den på plass både elektrisk og fysisk på et vis og da gikk bilen helt fint! Kjøpte ny kondensator og tut og kjør!
Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966