Som emnetittelen viser lurer jeg på om mk1 bakdempere er maken til de på mk2.
Hvis ikke, hva er forskjellen?
Like bakdempere på mk1 og mk2 ?
Like bakdempere på mk1 og mk2 ?
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
2012 Ford Focus Stv
2017 VW Golf GTE
Re: Like bakdempere på mk1 og mk2 ?
Mener de er like ja, og bakdempere til mk2 skal det gå an å få tak i fremdeles, mener de står i KYB-katalogen hos bl.a. BilXtra, både vanlige oljedempere og gassdempere. Ellers passer vel også dempere bak til Capri, selv om disse muligens er litt kortere
Har montert nye hijackers(luftfyllte dempere) på min mk2. Se bildet. De er ca 5 cm kortere enn orginaldemperne men de passer bra siden bilen er senket det samme. Greit å kunne fylle på luft når jeg har på campingvogna eller har noe tungt i bagasjerommet eller noen i baksetet.
De passer perfekt i festene både oppe og nede.
Driver og sjekker om de er å få i samme lengde som orginaldemperne også.
Skal også montere på min mk1 da den også skal trekke vogna av og til.
Kan få tak i flere dempere.
De passer perfekt i festene både oppe og nede.
Driver og sjekker om de er å få i samme lengde som orginaldemperne også.
Skal også montere på min mk1 da den også skal trekke vogna av og til.
Kan få tak i flere dempere.
2012 Ford Focus Stv
2017 VW Golf GTE
2012 Ford Focus Stv
2017 VW Golf GTE
Fikk heavy duty-dempere fra engelske mk1 cortinaklubben. De hjalp en del på sletne bladfjærer. Men luft er jo en ekte 70-talsløsning. Hatten av! 

1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Har nå fått tilbakemelding ang hijackers til ikke senkede biler og det kan skaffes det også.
For de som er interresert i mål er de som følger.
De korte er 12 3/8 tomme (ca 31 cm) sammenpresset og 19 1/2 tomme (ca 49,5 cm) trekt helt ut.
De lange er 12 3/4 tomme (ca 32 cm) sammenpresset og 21 1/4 tomme (ca 56 cm ) trekt helt ut.
Jeg bruker de korte på mk2 bilen min men ser vel at lange også kan brukes da de bare er ca 1 cm lengre presset helt sammen.
Går for de lange på mk1 bilen min da den bare skal senkes 4 cm.
Dette er nye dempere i eske fra usa og de kommer komplett med slanger-nipler-gummiforinger-skiver og bolt til nedre feste og mutter til øvre feste.
Det eneste som må gjøres er at indre hull(retning bensintanken) på nedre feste må bores opp til 15mm mener jeg å huske hvis du vil bruke bolten som følger med.
Pris for dempere er 1600,- pluss frakt og oppkravsgebyr noe som betyr at demperne kommer på i underkant av 1800,- hjem til deg.
Har inne spørsmål om 12 volt kompressor med manometer for montering i bagasjerom. Får vel svar på det imorgen tror jeg. Pris ukjent men den var ikke så dyr trodde han.
Bare for ordens skyld er ikke dette noe jeg tjener penger på da jeg kjøpte mine dempere av en kar her i norge. Synes bare det er greit å kunne dele det jeg kommer over med andre.
Ta kontakt hvis dette er noe for deg så skal jeg sette deg i kontakt med denna karen som har demperne.
For de som er interresert i mål er de som følger.
De korte er 12 3/8 tomme (ca 31 cm) sammenpresset og 19 1/2 tomme (ca 49,5 cm) trekt helt ut.
De lange er 12 3/4 tomme (ca 32 cm) sammenpresset og 21 1/4 tomme (ca 56 cm ) trekt helt ut.
Jeg bruker de korte på mk2 bilen min men ser vel at lange også kan brukes da de bare er ca 1 cm lengre presset helt sammen.
Går for de lange på mk1 bilen min da den bare skal senkes 4 cm.
Dette er nye dempere i eske fra usa og de kommer komplett med slanger-nipler-gummiforinger-skiver og bolt til nedre feste og mutter til øvre feste.
Det eneste som må gjøres er at indre hull(retning bensintanken) på nedre feste må bores opp til 15mm mener jeg å huske hvis du vil bruke bolten som følger med.
Pris for dempere er 1600,- pluss frakt og oppkravsgebyr noe som betyr at demperne kommer på i underkant av 1800,- hjem til deg.
Har inne spørsmål om 12 volt kompressor med manometer for montering i bagasjerom. Får vel svar på det imorgen tror jeg. Pris ukjent men den var ikke så dyr trodde han.
Bare for ordens skyld er ikke dette noe jeg tjener penger på da jeg kjøpte mine dempere av en kar her i norge. Synes bare det er greit å kunne dele det jeg kommer over med andre.
Ta kontakt hvis dette er noe for deg så skal jeg sette deg i kontakt med denna karen som har demperne.
Last edited by bayliner on 24.02.2010 22:57, edited 1 time in total.
2012 Ford Focus Stv
2017 VW Golf GTE
2012 Ford Focus Stv
2017 VW Golf GTE
- Åge Salomon
Hei Bayliner. Denne sjer jo rettele bra ut. Prisen på to dempere e itt gæli de heller.
Æ har jo drivi å spekulert att å fram,på ka æ ska jørrå ang at min Mk1 åsså fort bli "sidrompa" me litt vekt
i bagasjerommet. Eilif va vel innpå Forume henn han å, me en leverandør tå Hijack.,men dæm tru æ
faktisk va dyrar enn dem du har kjøpt.
Uansjett Kjell. Kan du send mæ addressen te han du handla dine demp. fra?
Æ kan selfølgele reng deg å, men itt no ikv. Like itt å reng te følk,ætti klokka 22.00 om kveld` uten at de e nå viktig.
(Ps: 22minus hen på Røra ikv) Litt av en vinter!
Hilsen Cortinakaill`n på Røra.

Æ har jo drivi å spekulert att å fram,på ka æ ska jørrå ang at min Mk1 åsså fort bli "sidrompa" me litt vekt
i bagasjerommet. Eilif va vel innpå Forume henn han å, me en leverandør tå Hijack.,men dæm tru æ
faktisk va dyrar enn dem du har kjøpt.
Uansjett Kjell. Kan du send mæ addressen te han du handla dine demp. fra?
Æ kan selfølgele reng deg å, men itt no ikv. Like itt å reng te følk,ætti klokka 22.00 om kveld` uten at de e nå viktig.
(Ps: 22minus hen på Røra ikv) Litt av en vinter!

Hilsen Cortinakaill`n på Røra.

1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80