Page 2 of 5
Re: 64 GT i garagen.
Posted: 04.04.2010 1:51
by bayliner
Av en eller annen grunn så havnet den vel her fordi du mente at 65 var den beste årgangen.
Har et inntrykk av at de fleste heller til 65-66 årgangen av mk1 uvisst av hvilken grunn.
Synes alle mk1 bilene er kule men det var jo ikke GT utgaver av de første så det er muligens derfor de fleste vil ha nyere.
Dette var bare mitt synspunkt og jeg ønsker alle lykke til med sin årgang mk1 og satser på en hyggelig prat på treffet i horten.

Re: 64 GT i garagen.
Posted: 04.04.2010 10:02
by lotusmk2
Jo vist var det GT utgaver av både -63 og -64 modellene av MK1. 1962, er jeg ikke så sikker på.
Re: 64 GT i garagen.
Posted: 04.04.2010 10:33
by Cortinaterje
Cortina GT ble lansert i april 1963 mener jeg å ha lest.
Re: 64 GT i garagen.
Posted: 05.04.2010 22:08
by Åge Salomon
Hei. Ford Cortina Mk1, kom i September i 1962. 1200ccm å 48HK. Oktober -62 kom firedørsutgaven.
Januar -63 kom Super Deluxe me 1500 motor`n.
GT kom i April i -63 , å 78 HK, å som 2 el. 4dørs utgave.
Sånn står e i bladet Klassiker , Juni 2006. Der e de en artikel på 8sia. Har fleir gong tengkt æ skoll få in denn sian
i Forumet sju, men æ kan itt å scann ,(har kopi scann fax) Men æ ska få han svigersønn min te å hjølp mæ me e,
æ får delt den stoffet i blade me fleir Cort.entusiasta. Han Kjell Wallin hos Elwa motors, har ei uttalels i den artikeln å.
Åsså står e alt om Cortina, frå "Oppvakningen i -62 fram te "Final Countdown" i -70.
Få litt tid på mæ karra, så ska æ få in denne hit i Forumet.
Hilsen Cortinakaill`n som har hatt ei fin påskhelg på Frosta, å mang en snedi å kosle kommentar på Cortina`n som
stod attme camp.v/fortelte. Mang kailla som vart helt nostalgisk i blikke.....,ha-ha.

Re: 65 GT i garagen.
Posted: 06.04.2010 20:43
by s-ludvig
Da er formen bedre så nå er vi igang igjen. Handlet inn div deler, ventilerte skiver, P16 caliper, spacere til caliper, bremseslanger, fjærbein klare for lakkering, repsett til bærekuler, felger sommer og vinter 7x13. Bruker blanke på sommer og sorte på vinter tenker jeg. Skal ha på 185/60x13.
Re: 64 GT i garagen.
Posted: 06.04.2010 20:46
by s-ludvig
Må ta ned alt av styrekuler for å fa disse byttet. De indre manglet mansjett så nye er kjøpt inn se forrige bilde.
Re: 64 GT i garagen.
Posted: 06.04.2010 21:02
by s-ludvig
Da er det montert gule foringer i bærearm og 2-linkstag til bakaksel. Bakaksel skal ikke ned for lakkering da blir bygd en ny med sperre håper jeg.

- Bærearm foran

- 2-linkstag
Her skal det vaskes og byttes styrekuler.

- Styrestag
Re: 64 GT i garagen.
Posted: 06.04.2010 21:05
by s-ludvig
Har fått på Yokohama A048 R dekk. 185/60x13. Måtte bare sette på et for å se hvordan det var. Mangler fremdeles noe deler som kommer til uka så i mellomtia får jeg lakkere og montere litt i forstilling. Det skal også sveises setefester.

- Gromt????
Re: 64 GT i garagen.
Posted: 06.04.2010 23:00
by MLI
Ser snadder ut det!
P16 + ventilerte skiver på 65mk1 betyr nok at du må bruke de litt breiere navene fra 66 mk1 GT (samme som på mk2 Cortina, capri og escort RS).
Re: 64 GT i garagen.
Posted: 13.04.2010 17:13
by mercedes
Dette ser fryktlig bra ur,blir morro å se når den er ferdig.Kjøpe du felgene av han på Torsov?
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 14.04.2010 21:14
by s-ludvig
Yes, sorte felger kjøp av han på Torshov.
Da har gløden vært tilstede noen timer i dag, bremsecalipere har fått spacere og bærekuler er overhalt.
Det tar form.

- Calipere med spacer for ventilert skive.

- Overhalt bærekule.
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 14.04.2010 21:20
by s-ludvig
Dempertopper er overhalt og smurt opp, og Gaz dempere er montert i fjærbeina.

- Dempertopp.

- Gaz dempere.
Har nå fått montert et fjærbein i bilen. Fortsetter i morgen med andre fjærbeinet som må moteres sammen før det settes inn. Mer bilder i morgen.
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 20.04.2010 20:21
by s-ludvig

- Styrestag og hjelpesnekke.
Da er alle stagene i styringen lakkert og klart for å sette på plass.
Bremsecalipere har blitt demontert for overhaling.

- Splittet caliper
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 20.04.2010 20:39
by s-ludvig
Bremsecalipere er ferdig overhalt og montert spacere for ventilerte skiver.

- caliper m/spacer.
Her er det en nylakkert caliper og bremsetrommel.

- Lakkert caliper.

- Lakkert trommel.
Nå er også nye bolter til 2-link stag og dempere montert etter handlerunde hos Atle.
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 20.04.2010 21:57
by MLI
Slett ikke verst, Svein!
Ser ut som GAZ-demperene dine bak er justerbare, er framdemperene også justerbare?
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 21.04.2010 14:32
by s-ludvig
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 21.04.2010 15:32
by Eilif
Dette blir bra Svein!!!
Eilif

Re: 65 GT i garagen.
Posted: 22.04.2010 21:07
by s-ludvig
Takk for det Eilif.

Nå er det nesten bare å lufte bremser og sette på hjula. Har ikke satt nye foringer i bladfjær, men jeg skal snu bilen i garagen først. Litt trangt, men vi får leve med det vi har.

- Forstilling og bremser.
Kjøpe meg Schroth 4-pungt sele med snelle i bakkant som går på strøm, godkjent for veg. Det betyr at jeg kan låse snella hvis jeg ønsker det. Fint å kunne nå ting på dashen innimellom.

- Schroth sele.
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 22.04.2010 21:17
by s-ludvig
Tenkte det var fint med bilder siden bilen måtte ut av garagen for å bli snudd.

- Bak/side.

- Foran/side.
Dette ser kanskje litt høyt ut? (Styltebil) Får vel monter 1,5" senking bak. Foran???? Hva pleier dere å gjøre der? Kappe fjærer?Noen som har forslag, så tar jeg det i mot med takk.

- Styltebil?
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 22.04.2010 21:24
by s-ludvig
Nå er den tilbak i sin lille hule. Skal jekkes opp for å skifte foringer i bladfjærer og ny bremseslange. Det skal også monteres seler og sveises stolfester.

- I garagen.
Er litt i tvil hva jeg skal gjøre 8.mai for da er det bilslalom i Hakavika og marked på Ekebergsletta. Morro å prøvd GTn i bilslalom også.
TIME WILL SHOW.