Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1

Vis oss hva du holder på med i garasjen!
a lia

Re: Colin "Saxon" Ginn er i gang med ny Lotus mk1

Post by a lia »

Hei !

Han tenker nok og lime isteden for og sveise fester skjerm og tetter for vann og søle sprut samtidig men, fy fy og legge stålplast på bart stål uten og grunne med 2k grunning først det er jo som og banne i kjærka det. :roll:

M v h A Lia.
Jon Kristian

Post by Jon Kristian »

Sparkelprodusentane av i dag har blanda inn rustpreventiver. Detta begrunna med at det e stort sett slutt på grunning før sparkel. Men under ein bil ville eg brukt 2k epoxy primer. Uansett om det blir sparkla eller ei. Ein aen ting e jo at sånne bilar ikje blir brukt som heilårskjøretøy. Då tåle de detta greit. Men som sagt, det blir spennande å følga fortsettelsen. Han e dyktig å effektiv :-)
a lia

Post by a lia »

Javel nytt for meg det der.Både Spies Hecker og Wurth stålplasten vi bruker anbefales det fra produsenten og grunne med 2 k epoxy før sparkling. En stålplast er jo ikke vann tett den trekker jo til seg fukt som både lakk og grunning gjør så derfor anbefales ikke sparkling på bart stål og dagens produkter har vel ikke blitt bedre nå blir det bare tenkt miljø og ikke noe annet enn det.Men mulig du har rett att det har kommet ett nytt og bedre produkt som kan legges på bart stål.Hvilken type anbefaler du da?

Hilsen A Lia.
Jon Kristian

Post by Jon Kristian »

Det hender jeg har besøk på verkstedet av leverandører av forskjellige produkter. Da jeg stiller spørsmål angående grunning under sparkel, så svarer de unnvikende. De anbefaler stort sett grunning under sparkel, men sier også at det går uten. Har holdt på i ganske mange år med lakk og karosseri, og har aldri hatt en reklamasjon grunnet "gassing" og rust under sparkel. Største problemet i dag er overgangen mellom vannbasen og lakk/slipefyller etter lakkering. Der må det brukes grunning som kan "isolere" denne kanten. Så lenge det er konstant temperatur i verkstedet, så skal det svært mye til før det "slår" seg (dannes kondens) på overflatene som skal behandles. Vannsliping forekommer nesten ikke lenger. Men noen sverger fremdeles til vannslip ved mellomsliping for ekstra klarlakk. Dette trengs heller ikke ved riktig fremgangsmetode.
Såkallt sprøyteplast er tungtflytende polyester som brukes på glassfiber og båt. Denne skal ha 2k epoxy under. Slike metoder ble tidligere brukt på bil,da det var lettvint. Men det dukket opp problemer med vanngjennomtrengning etter noen år. Derfor forsvant denne varianten av sparkling.
Jeg bruker CS Multi sparkel fra produsenten CarSystem.Denne synes jeg fungerer godt. For videre oppbygging brukes det PPG sitt lakksystem. Er veldig fornøyd med det. Der finnes også mye farger som går opp mot OE koder i gamle kjøretøy. Noe som er en fordel for meg som er gla i gamle Forder :-)
Siden jeg i tillegg driver med MC lakkering, så er det dispensasjon for bruk av løsemiddelbasert lakk (2sjikt). All vannbasert lakk må ha 2K grunning på bart stål før lakkering. Er jo innlysende hva som ellers vil skje :-)
Men de lærde strides nok her også. Jeg har mine fremgangsmetoder baser på erfaringer som er gjort i løpet av årene. Andre må selvfølgelig jobbe ut fra sine erfaringer og produkt leverandører. Men det beste er å bruke produkter fra samme produsent eller er anbefalt av de respektive leverandørene. Da står en sterkest ved en evetuell reklamasjon.
a lia

Post by a lia »

Hei Jon Kristian!

Morro og diskutere med likesinnede alle har sin erfaring :lol: .Jeg også har brukt ppg produkter og synes det fungerer bra. Bruker disse produktene på gammel bil og motorsykkel da dem fremskaffer farger og tynner base som var før som ingen andre klarer og skaffe i dag.Da er alternativet og skænne fargen noe som stemmer i 40% av mine tilfeller der vi har prøvd dette og det er litt for dårlig for ett apperat til kr 25000.Og sverger til 2k ppg dp40 under stålplst den tørker fort og funker greit så er man i hvertfall sikker.PS fin bil du maner fram stå på god påske.

M V H A Lia.
MLI

Post by MLI »

Maraton-jobben med denne Lotusen går framover, Colin Ginn sier den skal være ferdig lakkert om 6 uker (ikke helt sikker på hvordan Colin skal klare det, når han fremdeles mangler en "ny" NOS venstre bakskjerm :) ).

Her er det blant annet sveiset på et nytt fremre nedre "bladfjærfeste", eller feste til A-staget til bakakslingen, som det blir på denne Lotusen.

Image

Image

Image

Ser ut som Colin har en eksklusiv kjeledress :)

Image
MLI

Post by MLI »

Image

Så er det på med kanalene, da må også dør og bakskjerm prøvemonteres

Image

Image

Image

Image

Image

Image
MLI

Post by MLI »

Image

Image

Image

Image
FoMoCo

Post by FoMoCo »

Må bare ta av seg hatten for denne Colin som er utrolig dyktig !

Eneste ,egentlig burde han ikke brukt vanlig stålplast under bilen , sånn direkte rett på metallet ?
Trodde det var bedre å bruke eks produkter som den populære Engelske blå plastic padding glass-fiber armert stålplast .
Den trekker vist nok nok ikke til seg så lett fuktighet ,og er nok sterkere motstår bedre sprekk dannelser enn vanlig grå sparkel .
Div skjøter gulv /bjelker er nok sparklet for å se bedre ut rent kosmetisk .
Igjen meget pent utført arbeid ! :) .
Espen

Post by Espen »

Magnus

For noen er 6 uker utrolig lang tid :D
Med et par dyktige og ikke minst effektive personer får en lett lakkert en bil på en uke eller to.

Er forøvrig meget imponert av den håndtverksmessige jobben som så langt er utført på bilen.

Mvh Espen
Bertil

Post by Bertil »

Det er vel ikke nok med dette, han driver ju med sin egen bil også... en orginalt röd Lotus -65.
Magnus er ju flink til å laste opp bilder fra buysell cortina så vi får se dette også, jeg vet ikke en gang hur man gjör. :ugeek:
MLI

Post by MLI »

Joda, kan sikkert laste opp bilder av Colin Ginn's røde mk1 Lotus også, men da må jeg høre med Colin først om det er OK, og han er ikke alltid like god å få tak i pr e-mail...
Bertil

Post by Bertil »

Bedre å höra med Keith Halsted det er ju han som lagt opp bilderna på buysell.
MLI

Post by MLI »

Begynner å ligne på en Cortina igjen nå
(prøvemontering av skjermer og dører)
Image

Image

Image

Image
MLI

Post by MLI »

Image

Image

Image

Image
MLI

Post by MLI »

Image

Image

Image

Image
MLI

Post by MLI »

Ser ut som Colin har brukt en bit av en 1962-64 pre-airflow C-stolpe her (uten hull til itluftning), som han skal skjære hull i for å gjøre den om til en 1964- airflow C-stolpe.
2-dørs biler er sjeldne i England, og delebilen Colin tar blekk fra her er sikkert en tidlig bil.

Image

Image
MLI

Post by MLI »

Her er Colin i gang med vinkelsliper og bajonettsag, uten hørselvern og med rimelig enkle vernebriller :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=PEHTJdrn ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;
FoMoCo

Post by FoMoCo »

Lurer litt på hvorfor Colin legger stålplast inni hjulhuset og ved A stolpen som sprekker lett ,bla rundt hengslene ?

Ja rart han ikke bryr seg mer om verken hørsel eller øyne, burde brukt langt bedre vern ? :shock:

Men uansett utrolig dyktig arbeid .. :D
Bertil

Post by Bertil »

Han MÅ ha hörselproppar i öronen, för det är inte möjligt att stå ut i sån ulyd. Och döv är han inte, eller han var det iallafall inte i augusti förra året...
Post Reply