Det hender jeg har besøk på verkstedet av leverandører av forskjellige produkter. Da jeg stiller spørsmål angående grunning under sparkel, så svarer de unnvikende. De anbefaler stort sett grunning under sparkel, men sier også at det går uten. Har holdt på i ganske mange år med lakk og karosseri, og har aldri hatt en reklamasjon grunnet "gassing" og rust under sparkel. Største problemet i dag er overgangen mellom vannbasen og lakk/slipefyller etter lakkering. Der må det brukes grunning som kan "isolere" denne kanten. Så lenge det er konstant temperatur i verkstedet, så skal det svært mye til før det "slår" seg (dannes kondens) på overflatene som skal behandles. Vannsliping forekommer nesten ikke lenger. Men noen sverger fremdeles til vannslip ved mellomsliping for ekstra klarlakk. Dette trengs heller ikke ved riktig fremgangsmetode.
Såkallt sprøyteplast er tungtflytende polyester som brukes på glassfiber og båt. Denne skal ha 2k epoxy under. Slike metoder ble tidligere brukt på bil,da det var lettvint. Men det dukket opp problemer med vanngjennomtrengning etter noen år. Derfor forsvant denne varianten av sparkling.
Jeg bruker CS Multi sparkel fra produsenten CarSystem.Denne synes jeg fungerer godt. For videre oppbygging brukes det PPG sitt lakksystem. Er veldig fornøyd med det. Der finnes også mye farger som går opp mot OE koder i gamle kjøretøy. Noe som er en fordel for meg som er gla i gamle Forder

Siden jeg i tillegg driver med MC lakkering, så er det dispensasjon for bruk av løsemiddelbasert lakk (2sjikt). All vannbasert lakk må ha 2K grunning på bart stål før lakkering. Er jo innlysende hva som ellers vil skje

Men de lærde strides nok her også. Jeg har mine fremgangsmetoder baser på erfaringer som er gjort i løpet av årene. Andre må selvfølgelig jobbe ut fra sine erfaringer og produkt leverandører. Men det beste er å bruke produkter fra samme produsent eller er anbefalt av de respektive leverandørene. Da står en sterkest ved en evetuell reklamasjon.