1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
-
- Posts: 25
- Joined: 01.03.2018 20:39
Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Motor ute av bilen!
Etter ett noen timers jobb på onsdags ettermiddag var motoren ute av bilen og klar til levering til Kay Øverås på torsdagen.
Etter ett noen timers jobb på onsdags ettermiddag var motoren ute av bilen og klar til levering til Kay Øverås på torsdagen.
-
- Posts: 25
- Joined: 01.03.2018 20:39
Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Oppdatering fra Kay
Kay gikk løs på motoren allerede på fredagen, dagen etter vi leverte den!
Super fornøyd med kombinasjonen!
Her er deler av meldingen som kom fra Kay allerede på fredagen:
God dag! Som vanlig klarer ikke jeg å gjøre noe anet fornuftig når det kommer en ny motor inn på gulvet, enn å bare få slakta den og se hvordan innholdet er

Som jeg antok så kom komp-ringer ut i småbiter, så da var det mysteriet løst
Sylinderene var ganske greie og ikke noe betydelig slitekant, så det er veldig ålreit. En god honing og nye ringer, så blir det bra.
Ingen stygge skader på veivpartiet heller, så en liten polering av veiv og nye lager er det ok.
På toppen ramlet tettningene i biter(også vanlig
), og veldig god slakk i styringene, så her blir det inn med K-Line bronseinnsatser og få de tight, samt slipe ventiler og frese setene.
Igrunn helt standar overhaling, der jeg syrevasker alt rent.
Blokk og topp blir også planet.
Kay gikk løs på motoren allerede på fredagen, dagen etter vi leverte den!
Super fornøyd med kombinasjonen!
Her er deler av meldingen som kom fra Kay allerede på fredagen:
God dag! Som vanlig klarer ikke jeg å gjøre noe anet fornuftig når det kommer en ny motor inn på gulvet, enn å bare få slakta den og se hvordan innholdet er
Som jeg antok så kom komp-ringer ut i småbiter, så da var det mysteriet løst
Sylinderene var ganske greie og ikke noe betydelig slitekant, så det er veldig ålreit. En god honing og nye ringer, så blir det bra.
Ingen stygge skader på veivpartiet heller, så en liten polering av veiv og nye lager er det ok.
På toppen ramlet tettningene i biter(også vanlig
Igrunn helt standar overhaling, der jeg syrevasker alt rent.
Blokk og topp blir også planet.
-
- Posts: 25
- Joined: 01.03.2018 20:39
Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Motor oppdatering
Fikk tilsendt bilde i dag (søndag) att den nå er syrevasket og lakkert
Dette blir utrolig bra!
Fikk tilsendt bilde i dag (søndag) att den nå er syrevasket og lakkert

Dette blir utrolig bra!
Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Her går det unna!
Dette lover jo bra. Vi venter i spenning på fortsettelsen!
Dette lover jo bra. Vi venter i spenning på fortsettelsen!

Arvelig belastet med Cortina Mk1 1966
-
- Posts: 25
- Joined: 01.03.2018 20:39
-
- Posts: 25
- Joined: 01.03.2018 20:39
Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
En liten tur innom Kay motorbygger i går, jobben ser helt fantastisk ut!
I tillegg til full overhaling, blir det helt nye stempler å stempelringer
Motoren blir også bygd om til full GT motor med større ventiler og GT kam. Har også gått til innkjøp av GT innsug, orginal 28-36 Weber GT forgasser og er i snakk med en ang ett GT grenrør, der er vi desverre ikke helt i boks enda, så om noen har ett grenrør til Gt er det bare å ringe tlf 91884568
I tillegg til full overhaling, blir det helt nye stempler å stempelringer

Motoren blir også bygd om til full GT motor med større ventiler og GT kam. Har også gått til innkjøp av GT innsug, orginal 28-36 Weber GT forgasser og er i snakk med en ang ett GT grenrør, der er vi desverre ikke helt i boks enda, så om noen har ett grenrør til Gt er det bare å ringe tlf 91884568

-
- Posts: 25
- Joined: 01.03.2018 20:39
Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Oppdatering fra Kay igjen. Syns det er utrolig morsomt med bilder som blir tilsendt mens han holder på
Da ble det K-line bronseinnsatser i styringene,freste seter,slipte ventiler og planfrest i dag:
Vannpolering av innsuget
Nyere svinghjul, da det gamle var dype spor i

Da ble det K-line bronseinnsatser i styringene,freste seter,slipte ventiler og planfrest i dag:
Vannpolering av innsuget
Nyere svinghjul, da det gamle var dype spor i
-
- Posts: 25
- Joined: 01.03.2018 20:39
Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Fått flere bilder fra Kay. Utrolig imponert av jobber han gjør med motoren! Blir jo bedre enn ny

Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Dette ser jo berre lekkert ut!
Ser ut som du hadde litt "flaks", siden det holdt med kun honing av sylindrene, dette blir bra!
Ser ut som du hadde litt "flaks", siden det holdt med kun honing av sylindrene, dette blir bra!
-
- Posts: 25
- Joined: 01.03.2018 20:39
Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Takk, veldig fornøyd
Har faktisk ikke gjort noe med sylindrene, dem var såppas bra att man faktisk så ripene etter honingen sist gang motoren var oppe (en av eierene før meg)
-
- Posts: 9
- Joined: 14.03.2022 17:57
Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Ser flott ut. Gjort det samme selv i vinter. Større ventiler, trevinklet seter. mildt portet+++, omslipt kam til litt vassere enn GT hos KMcams i Hemnes Aurskog Høland. Går godt nå
Håper du slipper skjørtebank hvis den er honet mer enn en gang. Jeg tok ingen sjanser. Kjøpte nye stempler, og borret 020.
Mvh Ole

Mvh Ole

Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Interessant! Hvilken størrelse ventiler valgte du?Cortina'n Auto wrote: ↑13.04.2022 9:17 Ser flott ut. Gjort det samme selv i vinter. Større ventiler, trevinklet seter. mildt portet+++, omslipt kam til litt vassere enn GT hos KMcams i Hemnes Aurskog Høland. Går godt nåHåper du slipper skjørtebank hvis den er honet mer enn en gang. Jeg tok ingen sjanser. Kjøpte nye stempler, og borret 020.
Og har du mer info/spesifikasjon på type kam?
-
- Posts: 9
- Joined: 14.03.2022 17:57
Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Jeg kjøpte disse ventilene: https://www.ebay.com/itm/273057917263?h ... xyJ8ZRie4S
Kam tilsvarer vel ca som bcf1 kanskje. Fikk ikke eksakte data på den. Bestilte kam for mer moment istedenfor turtall. Kjørte bcf3 i fjor. Synes det ble litt for mye. Nå er motor sterk og fleksibel. Kjører mest tur. Gammel mann nå. Orker ikke henge i girspaken hele tiden
Ole.
Kam tilsvarer vel ca som bcf1 kanskje. Fikk ikke eksakte data på den. Bestilte kam for mer moment istedenfor turtall. Kjørte bcf3 i fjor. Synes det ble litt for mye. Nå er motor sterk og fleksibel. Kjører mest tur. Gammel mann nå. Orker ikke henge i girspaken hele tiden

Ole.
-
- Posts: 25
- Joined: 01.03.2018 20:39
Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Cortina'n Auto wrote: ↑13.04.2022 9:17 Ser flott ut. Gjort det samme selv i vinter. Større ventiler, trevinklet seter. mildt portet+++, omslipt kam til litt vassere enn GT hos KMcams i Hemnes Aurskog Høland. Går godt nåHåper du slipper skjørtebank hvis den er honet mer enn en gang. Jeg tok ingen sjanser. Kjøpte nye stempler, og borret 020.
Mvh Ole![]()
Ja er veldig fornøyd. Og gleder meg stort til å få den i bilen å ut på veien. Om du søker opp Old Ford Engine Rebuilding Norway på Facebook så kan man både følge mitt bygg og mange flere bygg som Kay utfører. Har full tillit til Kay og jobben han gjør

-
- Posts: 25
- Joined: 01.03.2018 20:39
Re: 1966 Cortina mk1 i Saltnes/Østfold
Der var jaggu motorer tilbake på værste gulvet! Helt rått, og stor takk til Kay Øverås! Om dere ønsker å følge dette bygget og flere av hannes oppdrag så søk opp Old Ford Engine Rebuilding Norway på Facebook!