clutch problemer
-
- Posts: 113
- Joined: 09.02.2010 16:50
- Location: sarpsborg
Re: clutch problemer
hei
har nå fjærnet pad på trykkplate og bruker di resterene delene,bruker samme lamell plate mk2 clutch hus,mk2 utløser lager og arm hovedpumpe mk2 og slavesylinder,men får ikke til å fri ut,,,,må være noen deler som ikke passer sammen her,er det ingen som har en standard brukt clutch 1600 som jeg kunne prøve,,,bare for å prøve eliminere bort problemer,,,,,har noen fler forslag....?
mvh pål
har nå fjærnet pad på trykkplate og bruker di resterene delene,bruker samme lamell plate mk2 clutch hus,mk2 utløser lager og arm hovedpumpe mk2 og slavesylinder,men får ikke til å fri ut,,,,må være noen deler som ikke passer sammen her,er det ingen som har en standard brukt clutch 1600 som jeg kunne prøve,,,bare for å prøve eliminere bort problemer,,,,,har noen fler forslag....?
mvh pål
Re: clutch problemer
Hei Pål
Prøvde du å ringe til Jon Ole Hansen, tlf 95022309?
Han bruker samme clutch-deler som deg på sin mk1,
mk2 Lotus Cortina svinghjul, AP trykkplate m/fjernet pad, lamellplate mk2 clutchhus,mk2 utløserlager og arm, mk2 hovedpumpe og slavesylinder.
Prøv også Torleif Kile, tlf 92898787.
Er du helt sikker på at det er en 69-70 Cortina mk2 single rail girkasse du har?
En single rail kasse fra en Cortina mk3/Capri mk1/Escort mk1/2 RS er ganske lik, men er forskjellig.
En enkel test på om du har en mk2 kasse:
Gjengepartiet på den store plastmutteren som holder girspaken nedi kassen er rett under 40mm i diameter.
Ditt problem er antagelig noe enkelt, som f.eks:
- litt bøyd eller skadet utløserarm
- stanga ut av slaven er for kort (feil slaglengde)
- "knotten" på opplagringen for utløserarmen inne i clutchhuset er skadet
- noe fusk med hovedpumpe eller slave
- feil type stang mellom pedal og hovedpumpe (feil slaglengde)
Du er jo på Kongsberg, hva med å ringe til Åsmund Lislien på Kongsberg, kanskje han kan ta en tur innom deg og se på dette?
Prøvde du å ringe til Jon Ole Hansen, tlf 95022309?
Han bruker samme clutch-deler som deg på sin mk1,
mk2 Lotus Cortina svinghjul, AP trykkplate m/fjernet pad, lamellplate mk2 clutchhus,mk2 utløserlager og arm, mk2 hovedpumpe og slavesylinder.
Prøv også Torleif Kile, tlf 92898787.
Er du helt sikker på at det er en 69-70 Cortina mk2 single rail girkasse du har?
En single rail kasse fra en Cortina mk3/Capri mk1/Escort mk1/2 RS er ganske lik, men er forskjellig.
En enkel test på om du har en mk2 kasse:
Gjengepartiet på den store plastmutteren som holder girspaken nedi kassen er rett under 40mm i diameter.
Ditt problem er antagelig noe enkelt, som f.eks:
- litt bøyd eller skadet utløserarm
- stanga ut av slaven er for kort (feil slaglengde)
- "knotten" på opplagringen for utløserarmen inne i clutchhuset er skadet
- noe fusk med hovedpumpe eller slave
- feil type stang mellom pedal og hovedpumpe (feil slaglengde)
Du er jo på Kongsberg, hva med å ringe til Åsmund Lislien på Kongsberg, kanskje han kan ta en tur innom deg og se på dette?
-
- Posts: 113
- Joined: 09.02.2010 16:50
- Location: sarpsborg
Re: clutch problemer
hei
har bilen nå ståenda på bukken til åsmund og han har også sett på dette,men finner heller ingen feil.
men da får jeg prøve å måle oppi hullet til kassa.
men når du nevner at lamell plata skal være til mk 2 ,er det forskjell på mk 1 og 2 da ?
ja jeg har snakket med jon ole på tlf og han har di delene jeg har ,men sånn jeg forstår deg er trykkplata lik,der tok jeg bare paden av og bruker den lamell plata som er med,,,det er her jeg lurer på om det er en feil,,den står temelig nærme fjærene mulig det butter der noe jeg tror da
mvh pål
har bilen nå ståenda på bukken til åsmund og han har også sett på dette,men finner heller ingen feil.
men da får jeg prøve å måle oppi hullet til kassa.
men når du nevner at lamell plata skal være til mk 2 ,er det forskjell på mk 1 og 2 da ?
ja jeg har snakket med jon ole på tlf og han har di delene jeg har ,men sånn jeg forstår deg er trykkplata lik,der tok jeg bare paden av og bruker den lamell plata som er med,,,det er her jeg lurer på om det er en feil,,den står temelig nærme fjærene mulig det butter der noe jeg tror da
mvh pål
-
- Posts: 113
- Joined: 09.02.2010 16:50
- Location: sarpsborg
Re: clutch problemer
hei er stanga mellom hovedpumpe og pedal forskjellig å på ¨mk2 og mk1? jeg har stang til mk1 er litt slakk før begynner å ta ikke mye.kan få byttet den også hvis det er avgjørende,har en slik på hånd til mk2.
mvh pål
mvh pål
-
- Posts: 113
- Joined: 09.02.2010 16:50
- Location: sarpsborg
Re: clutch problemer
hei
når det gjelder gjengepartiet som holder girspaken nedi kasse,er det mye mer enn 40 mm i diameter og muteren er i metall,er det ikke mk 2 kasse da eller??
når det gjelder gjengepartiet som holder girspaken nedi kasse,er det mye mer enn 40 mm i diameter og muteren er i metall,er det ikke mk 2 kasse da eller??
Re: clutch problemer
Er du heeelt sikker på at ikke senteret i lamellplata er for stor for hullet i svinghjulet? Dvs rir på kanten og ikke faller helt inn. Det skjedde for meg da jeg bygde opp Lotusen.
Senteret i lamellplata hadde for stor diameter i forhold til senterhullet på svinghjulet.
Det viste seg senere at det var lamellplate til en annen Ford.
Senteret i lamellplata hadde for stor diameter i forhold til senterhullet på svinghjulet.
Det viste seg senere at det var lamellplate til en annen Ford.
Re: clutch problemer
Når det gjelder Lotus clutcher fra AP Racing:cortina mk1 wrote:men når du nevner at lamell plata skal være til mk 2 ,er det forskjell på mk 1 og 2 da ?
Såvidt jeg vet er lamellplata den samme for denne typen clutch, for både mk1 og mk2, ihvertfall de som er å få idag.
Men trykkplata er forskjellig, mk1 bruker trykkplata med senterpad, mens mk2 bruker samme type trykkplate uten senterpad.
NB! Dette gjelder kun for clutchene til AP Racing, ikke for standard clutcher.
Standard trykkplate på mk1 har spiralfjærer, mens standard trykkplate på mk2 har "diaphragm" fjærer (som på den clutchen du har nå).
Last edited by MLI on 24.09.2010 18:00, edited 1 time in total.
Re: clutch problemer
Ikke helt sikker på om det er forskjell på stanga mellom hovedpumpe og pedal her, men vet at hovedpumpene er forskjellige. Godt mulig at stang fra mk1 også går på mk2 (regner med at du har standard mk1 pedalsett).cortina mk1 wrote:hei er stanga mellom hovedpumpe og pedal forskjellig å på mk2 og mk1? jeg har stang til mk1 er litt slakk før begynner å ta ikke mye.kan få byttet den også hvis det er avgjørende,har en slik på hånd til mk2.
mvh pål
Re: clutch problemer
Høres ikke ut som det er standard 69/70 mk2 single rail kasse da, nei.cortina mk1 wrote:hei
når det gjelder gjengepartiet som holder girspaken nedi kasse,er det mye mer enn 40 mm i diameter og muteren er i metall,er det ikke mk 2 kasse da eller??
Sannsynligvis en 1971- Cortina mk3/Capri mk1/Escort RS kasse, der noen har byttet ut den originale girspaken med plastmutter med en "quick shift" girspak med metallmutter.
Vi trenger bilder og noen mål her.
Du finner bilder av de forskjellige kassene til Ford i Burton-katalogen og på websidene til Burton.
-
- Posts: 113
- Joined: 09.02.2010 16:50
- Location: sarpsborg
Re: clutch problemer
hei da tror jeg at jeg har funnet kassa jeg har en 2000e bullet kasse ligner det på,kan vel mer stemme det da,skal få tatt noen bilder og skal se på dette i morgen med åsmund igjen,,,så får vi se hva mer vi finner ut,,,
mvh pål
mvh pål
Re: clutch problemer
Staget fra slaven til utløser armen er ulik på mkl og mkll. mkll bruker ikke en gjenget variant av staget ,
og i boka står det at mkll clutcen er selvjusterende.. Muligens grunnen til at på mkl der er en justerings mulighet på staget.
Den girkassen som kom etter 1970 som var på mklll cortina og på enkelte taunus utgaver er ganske lik 2000E kassen , men har andre gjenger ,muligens metriske på plastkoppen som holde girstanga. Godt mulig noen har byttet ut koppen i plast med metall, da det skal være noen som brukte metal kopp og som også passer på singel- rail kassen.
Denne Kassen etter 1970 er etterfølgeren av 2000 E singelrail varianten og er blitt brukt også helt opp til sierra ,men da var mutteren som holdt girstanga byttet ut med en festeplate med skruer som holdt girstanga .
At du ikke får løst ut clutchen kan være pga at den friksjonsplaten du har rett å slett ikke passer sammen med det oppsett du har ,trykkplaten kan også være feil .. begge disse deler må ha riktig dybde virkeområde,ellers vil du ikke kunne løse ut , som du beskriver nå henger clutcen pga kontakt med svinghjul - friksjonsplaten .
Her nytter det ikke å synse,her må du få lånt deg en brukt clutch av en eller annen , hvis det da fungerer ,da har nok Burton sendt deg feil deler som enten ikke passer ditt girkasse oppsett , eller muligens også defekte deler..
og i boka står det at mkll clutcen er selvjusterende.. Muligens grunnen til at på mkl der er en justerings mulighet på staget.
Den girkassen som kom etter 1970 som var på mklll cortina og på enkelte taunus utgaver er ganske lik 2000E kassen , men har andre gjenger ,muligens metriske på plastkoppen som holde girstanga. Godt mulig noen har byttet ut koppen i plast med metall, da det skal være noen som brukte metal kopp og som også passer på singel- rail kassen.
Denne Kassen etter 1970 er etterfølgeren av 2000 E singelrail varianten og er blitt brukt også helt opp til sierra ,men da var mutteren som holdt girstanga byttet ut med en festeplate med skruer som holdt girstanga .
At du ikke får løst ut clutchen kan være pga at den friksjonsplaten du har rett å slett ikke passer sammen med det oppsett du har ,trykkplaten kan også være feil .. begge disse deler må ha riktig dybde virkeområde,ellers vil du ikke kunne løse ut , som du beskriver nå henger clutcen pga kontakt med svinghjul - friksjonsplaten .
Her nytter det ikke å synse,her må du få lånt deg en brukt clutch av en eller annen , hvis det da fungerer ,da har nok Burton sendt deg feil deler som enten ikke passer ditt girkasse oppsett , eller muligens også defekte deler..
-
- Posts: 113
- Joined: 09.02.2010 16:50
- Location: sarpsborg
Re: clutch problemer
her ser dere kassen som blir brukt.ja jeg har kommet til den konklusjonen jeg også at friksjonsplate blir låst fast,kanskje trompet på inngående aksel er for lang og kiler fast lammel plate eller inngående aksel så butter og låser seg i veiva,,,ja her må det måles,,og har desverre ikke fått noen respons på noen med en brukt clutch jeg kan låne,,,hadde vært veldig beleilig det nå for å få testa og kanskje eliminert problemet,,,skal få tatt ut kassa senere i dag og måle litt og sette den inn igjen uten clutch på svinghjul og se om vi får sett noe bedre da
mvh pål
mvh pål
-
- Posts: 113
- Joined: 09.02.2010 16:50
- Location: sarpsborg
Re: clutch problemer
hei
da er clutch problemet løst,det var trompeten hvor utløser lager glir på som var for lang og buttet i senter av clutch lamell,har nå sendt bort trompet og dreier av 4 mm,,og en annen faktor og som gjorde at dette var at jeg har ikke hatt på støvdeksel mellom girkasse og motor,,,det bygger litt det også,,,men takk for alle gode tips her ,,,,det jeg nå trenger er et støvdeksel,,,,er det noen som har et slikt til overs så trenger jeg det raskt,,,,helst i køpet av denne uka....
mvh pål
da er clutch problemet løst,det var trompeten hvor utløser lager glir på som var for lang og buttet i senter av clutch lamell,har nå sendt bort trompet og dreier av 4 mm,,og en annen faktor og som gjorde at dette var at jeg har ikke hatt på støvdeksel mellom girkasse og motor,,,det bygger litt det også,,,men takk for alle gode tips her ,,,,det jeg nå trenger er et støvdeksel,,,,er det noen som har et slikt til overs så trenger jeg det raskt,,,,helst i køpet av denne uka....
mvh pål
Re: clutch problemer
Dette er en 3-rail 2000E "Bullit"-kasse med mk2 Cortina clutchhus.
Denne kassen ble brukt på 67 mk2 1500GT/68 mk2 1600GT/67-68 Mk2 Lotus Cortina + Escort mk1 TC/RS/Mexico.
Kanskje trompeten du hadde var fra en Escort-kasse (med vajer-clutch)?
Du fant ihvertfall endelig ut av problemet, glimrende
Hvilket deksel er det du trenger?
Det er 2 "deksler" her, "ringen" rundt/mellom clutchhus og motor, + det lille støvdekselet som henger nederst på clutchhuset.
De dekslene du trenger er de samme som på alle mk2 Cortina, enten Torleif Kile eller Morten Midtlien har sikkert slike på hylla.
Denne kassen ble brukt på 67 mk2 1500GT/68 mk2 1600GT/67-68 Mk2 Lotus Cortina + Escort mk1 TC/RS/Mexico.
Kanskje trompeten du hadde var fra en Escort-kasse (med vajer-clutch)?
Du fant ihvertfall endelig ut av problemet, glimrende

Hvilket deksel er det du trenger?
Det er 2 "deksler" her, "ringen" rundt/mellom clutchhus og motor, + det lille støvdekselet som henger nederst på clutchhuset.
De dekslene du trenger er de samme som på alle mk2 Cortina, enten Torleif Kile eller Morten Midtlien har sikkert slike på hylla.
-
- Posts: 113
- Joined: 09.02.2010 16:50
- Location: sarpsborg
Re: clutch problemer
hei
trenger egentlig begge 2
mvh pål
trenger egentlig begge 2
mvh pål
Re: clutch problemer
Du finner Torleif på tlf 92898787 og Morten på tlf 41642673, så er det bare å ringe og høre om de har disse dekslene på hylla.
-
- Posts: 113
- Joined: 09.02.2010 16:50
- Location: sarpsborg
Re: clutch problemer
hei
har handla deler av torleif og satt i sammen og nå fungerer d perfekt,,,,,takker for gode tips fra dere
mvh pål
har handla deler av torleif og satt i sammen og nå fungerer d perfekt,,,,,takker for gode tips fra dere
mvh pål
Re: clutch problemer
Gratulerer, Pål, da blir det vel ikke lenge til du kan legge striper i asfalten rundt Kongsberg?
Og:
Husk nå endelig på å skrive noen få linjer til redaktør Øyvind om bilen din og hvordan du løste problemene etterhvert, og send inn noen bilder til bladet.
Ikke hver dag vi ser en Cortina med BDA-motor!

Og:
Husk nå endelig på å skrive noen få linjer til redaktør Øyvind om bilen din og hvordan du løste problemene etterhvert, og send inn noen bilder til bladet.
Ikke hver dag vi ser en Cortina med BDA-motor!