Lite gjort i det siste. Flyttet på den andre Cortinaen min og felt noen tårer over den. . Jeg har ihvertfall fått byttet viftereim og fått til så varmeapparatet blåser luft igjen. Koblet på vaieren også så at jeg har luft mot ruta. Varmeapparatet skal byttet til korrekt type senere. Ordnet med vinterhjul har jeg også. Greit å ha hvis man vil ut å sladde litt.
Har fått lånt meg verksted med løftebukk på Lørdag og da skal jeg få ordnet fjærbeinet, bytte eksos og bremseslange bak.
Da har det skjedd litt med bilen igjen.. Tok den med på jobben slik at jeg kunne bruke verkstedet etter arbeidstid. Første på programmet var støtdemperhylse igjen. Begynner å bli lei men nå funka det. Ingen ulyder i det hele tatt fra forstillinga.
Så var det lufting av bremser. Dette systemet skulle gjøre det greit alene. Funka dårlig og det ble 4 spennende mil hjem. Godt jeg har ei kone som stiller opp i morra..
Her ser dere ett godt brukt eksosanlegg. Rart man ikke ble totalt forgifta når man kjørte den hjem fra Søgne..
Kanskje dette forurenser projektsiden for noen men vil bare vise at Grøftekanten Auto ikke ligger på latsiden selv om Cortinaen ikke får alt stellet den trenger. . Cherokee'en min ruster fortere enn en Alfasud og det trengs nytt stål. Dette ble gjort på Lørdag..
Det er jo et Ford forum. Men det finnes andre bilmerker også...
Så hverken lensmann eller prest kjem å tar deg for at du har putta inn understellsbilder fra ein Alfasud/Alfa.
Alle biler uansett bilmerke treng ihvertfall vedlikehold. Men tenk på hvor gammel Cortina`n din er?
Den har lov til og vise litt rust her og der. Verre er det med dagens biler. Dei ruster jo før dei har forlatt samlebåndet.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Brakka, du trives godt inne på forumet her og med Cortina. Kanskje på tide og fornye kontingenten igjen etter et par års pause? Skal jeg sende giro for innbetaling av 2014 kontingenten til deg også?
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
Ettersom dagene går videre mot snø og is måtte jeg investere i en annen snøfres til bruk oppi Østerdalen. Mandag kjøpte jeg denne oppi Hedalen.
Som dere ser trengte den litt arbeid men prisen var "riktig" så..
Byttet plate i toppen, reparerte tuten, la i litt ekstra sveis og malte den. Klar for å henges etter en Ford 4000 jeg har..
Så avslutter vi med ett bilde av Cortinaen. Tenkte at ettersom det er is på veien trengte den å få ut å sladde litt. Med sommerhjul funka jo det storveies.
da er det en liten oppdatering av Cortinaen igjen. Skulle sette på vinterhjul men ble hindret av at jeg ikke hadde muttere til Taunusfelgene mine. Det enkleste ble å bytte hjulboltene til metriske gjenger. Kjøpte 16 stk. hos Ford til 21 kroner stykket, Disse er til Sierra og ca. 15 mm. lenger. Dette var enkleste jobben hittill. Ca. 1 time og jobben var gjort..
Begynte forann. God plass for å få inn de nye boltene.
Bak var det like enkelt. Bremsetromlene løsnet uten motstand og plass var det nok av. Brukte 5 mm spacere fra Biltema da innpresset på Taunusfelgene ikke var helt greit. Tok i på støtdemperbeinet.
Onsdag forrige uke kjørte jeg Cortinaen på arbeid. Tenkte jeg skulle gå over den en siste gang før EU-kontroll Torsdag klokka ni. Merket etter ei stund at bremsepedalen ble "svampete". Det viste seg at konen på bremserøret som sitter mellom slangen og kalippter hadde løsnet. Resultatet ble at jeg avlyste EU og gav F i hele bilen. Først i dag tok jeg av røret så morra skal jeg få lagd meg ett nytt..