Page 4 of 8

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 29.10.2013 19:21
by Espen
Gokvell Magnus

Snart nye oppdateringer angående prosjektet ?
Jeg er klar for ny dugnad :D

Mvh Espen

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 31.10.2013 23:48
by MLI
Hallo Espen

Ja, det er vel snart på tide å ta en runde på Lotusen igjen, kanskje vi skal ta en "skrapefest"? :D
Handle inn noen brune, kanskje svi noen burgere/pølser på grillen, og skrape litt tectyl innimellom?
Hva med lørdag 9/11, kunne det passe?

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 31.10.2013 23:56
by MLI
Arild Engelsvold har begynt på bygging av ny 1760cc Twin Cam til Lotusen min.
Første hinder:
Ny 1600cc Formula Ford veiv fra SCAT i USA klarte akkurat en halv omdreining i den nye 701M 1500-blokka før den subbet borti, fin start :)
Ny veiv har visst litt breiere skinker enn den originale 1600 veiva, så det ble litt sliping.
Til gjengjeld var det ikke behov for å slipe ut større "hakk" i bunn av sylindrene (for klaring til veivstake og veivtapp ved bruk av 1600 veiv i 1500 blokk, pga lengre slaglengde), der hadde den nye blokka mere klaring enn i de gamle originale blokkene.

Før
Image

Etter
Image

SCAT 1600cc veiv
Image

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 01.11.2013 16:05
by Espen
Magnus

Vi tar en runde angående dugnad på onsdagsmøtet hos Kjell :)

espen

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 01.11.2013 20:15
by Cortinaterje
MLI wrote:Hallo Espen

Ja, det er vel snart på tide å ta en runde på Lotusen igjen, kanskje vi skal ta en "skrapefest"? :D
Handle inn noen brune, kanskje svi noen burgere/pølser på grillen, og skrape litt tectyl innimellom?
Hva med lørdag 9/11, kunne det passe?

Det blir i tilfelle inspeksjon langveisfra på skrapefesten.

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 03.11.2013 15:04
by Jon Kristian
Håper på bra vær da. Prøveskilt og test-tur med "Cåre" kan bli aktuelt også :-)

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 03.11.2013 21:38
by Espen
Jon Kristian wrote:Håper på bra vær da. Prøveskilt og test-tur med "Cåre" kan bli aktuelt også :-)
Tøft :D

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 12.11.2013 11:42
by MLI
MLI wrote:Hallo Espen

Ja, det er vel snart på tide å ta en runde på Lotusen igjen, kanskje vi skal ta en "skrapefest"? :D
Handle inn noen brune, kanskje svi noen burgere/pølser på grillen, og skrape litt tectyl innimellom?
Hva med lørdag 9/11, kunne det passe?
Da fikk vi skrapt litt Tectyl, skrøyda og løge litt, og spist pølser, slett ikke verst :)
Takk for innsatsen til Terje Midbrød og Espen Haarr, kjekt med litt hjelp av og til!

Det gikk greit å skrape der Tectylen var "våt" pga oljelekkasje/tidligere påsprøytet olje?, men der den er tørr, henger den noe alvorlig (den "spretter" ikke vekk når man setter skrapa i den, i tillegg er overflaten knallhard, mens resten er seigt som tusan.
Tok en testrunde med 3M sitrusrens, pakningsfjerner, bremserens og avfettingsmiddel i går, men det hjalp lite (sitrusrens og bremserens tok ørlitegrann på overflaten, men ikke mye). Når man har kommet litt lengre ned i gørra, hjelper det mere med sitrusrensen.

Prøvde med en Fein-maskin og skrapeblad, det virker faktisk, ihvertfall der platene er noenlunde beine.
Så det ser ut som det må fjernes mekanisk og ikke manuelt, skal ta en prøverunde med varmepistol og påmontert "skrape" også, mulig det hjelper med litt varme.

Har også helt på litt white spirit og lampeolje et par steder, bare for å se om det da mykner opp litt.
Tenkte jeg skulle prøve med litt hydraulikkolje også, vi får se.

Siden greiene henger noe alvorlig og jeg ikke kan se noen løse flak noen steder, så er det fristende å bare la den gamle Tectylen henge under/inni skjermene, spesielt siden det ikke ser ut til å være noe særlig rust noe sted (og så f.eks sprøyte på noe "oppmykingsmiddel" fra Rettedal Bilkontroll, vi får se).

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 12.11.2013 12:28
by TSL
fjerning av tecty er en skikkelig møkka jobb. det tar lang tid, men varmepistol og skraping er greieste metoden etter min mening. da med en god vask med tynner el lignende etterpå blir det helt reint. tidkrevende jobb men blir bra.

noen bilder på ganger etter skrape dugnaden?


Mvh Thomas

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 12.11.2013 15:52
by Espen
Sikker ikke dumt med varme, men ikke bruk tynner til å vaske siste rest med, den fordamper mye for fort.
Bruk heller White spirit eller tennveske eller noe lignende.

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 12.11.2013 16:14
by ebernt
Espen wrote:..
Bruk heller White spirit eller tennveske eller noe lignende.
Ja, jeg brukte Parafin. Funket meget bra, men lukter ikke blomster.. :)

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 12.11.2013 17:21
by Cortinaterje
Forsiktig med varmepistolen. For mye varme koker også lakken, både utvendig og innvendig.

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 12.11.2013 17:23
by Cortinaterje
Skrapegjengen og Grillen

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 12.11.2013 20:01
by Jon Kristian
En kompis fra Husnes sprøytet på diesel flere ganger og lot det stå over natta hver gang. Etter 4-5 dager var det nesten bare å tørke bort. Dette var riktignok en Escort, men det burde funke på Cortina og :-)
På min Mk1 er det bare å sette en paknings-skrape på gammel masse, så nesten spruter den av. Smårestene er det bare å vaske av med..... mere diesel :-)
Bruk presenning under når dette i så fall blir gjort. Mye søl ellers.

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 14.11.2013 20:17
by FoMoCo
Denne metoden funker også ganske greit, best å stå utendørs med en slik job pga alle gassene... :P


http://www.youtube.com/watch?v=8h1sLnp2uHE" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 14.11.2013 23:11
by Åge Salomon
Syns det såg litt skummelt ut..... :? Blåselampe på tektyl.....

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 29.11.2013 21:14
by MLI
Fikk igjen de roterende delene til Twin Cam-en fra balansering/vektjustering i dag (de nye veivstakene kommer senere, da de skal bores for et lite sprutehull for olja, som på de originale veivstakene).
Balansering gjort av Erik Bjørvik i Stavanger, se http://www.ebbt.no/" onclick="window.open(this.href);return false;
701M blokka ble borret opp til 85mm av Nilsen Motor, Stavanger.
Motor bygges av onkel Donald hos Englie Racing på Klepp Stasjon :) (Arild Engelsvold)
Heldigvis har vi noen dyktige karer også her borte i provinsen på vestlandet.

Image

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 30.11.2013 12:49
by brakka
Gleder meg til å se ferdig resultat:-)

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 06.12.2013 20:24
by MLI
De nye stålrådene til Twin Cam-en kom uten sprutehull til olja, så da ble det enda en tur innom Erik Bjørvik/EBB Tech, for å få borret/frest nytt sprutehull, se
http://www.ebbt.no/ford-lotus-twincam-o ... r-i-rader/" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image

Image

Image

Re: Solsvidd Cortina fra 1966

Posted: 06.12.2013 20:30
by MLI
Erik setter i gang, godt verktøy er halve jobben :)

Justering av maskin-stikke og anleggsflater/vinkler
Image

Holde kontrollen
Image

Med 4-skjærs pinnefres går det unna (4mm dypt kutt)
Image

Image