Page 4 of 5
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 07.02.2011 20:47
by s-ludvig
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 07.02.2011 22:24
by Åge Salomon
Hei Ludvik. Denne bli bra det.

Rust å karrosseriabeid e itt så enkelt det,så æ syns du e flenk .

Re: 65 GT i garagen.
Posted: 08.02.2011 22:27
by s-ludvig
Takk for den Åge. Det skal være en bruksbil så det blir nok bra til det. Nå blir det lite skruing resten av uka, reiser på Svenske Rally natt til fredag. Blir gromt med litt godlåt på skauen hele helga.

Re: 65 GT i garagen.
Posted: 08.02.2011 23:06
by Jon Kristian
Halloen på kvelden.
Har hatt fornøyelig lesing av historien om bilen din. Er nok litt misunnelig på alle blanke lister på GT`en. Finner kanskje det selv med tider.
Såg du tenkte å putte en 1300GT motor inn i Fiesta`en. Den passer ikke

Ganske mye som må bygges om. Veiv må kortes på svinghjulsiden,motorfeste ved topp mot innerskjerm finnes ikke på GT motoren.Lenden på GTèn stemmer heller ikke. Hvis du vil ha mer pulver i Fiestaen,søk heller opp komplett driv-verk og motor fra en 1300S eller det samme fra en MK1 XR2. Men det kan likevel bli noe plunder med motorfeste mot innerskjerm høyre side. Bygget inn en 1600 Kent fra en Escort MK2 sport for mange år siden. Ble veldig mange halvveis løsninger der. Men det gikk kraftig unna

Re: 65 GT i garagen.
Posted: 09.02.2011 16:42
by s-ludvig
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 09.02.2011 23:22
by Jon Kristian
Litt mer info om Kent motoren i Fiesta.
Den kalles for valencia motoren og er annerledes kontruert enn andre Kent`er. Valenciaen er en 3lageroverfalls motor på veiven. De andre har fem lagre. Toppen passer ikke over..... Men det finnes mye snacks hios Burton Power som passer til Fiestaen. Lett å hente ut 85-90 hk. Lykke til videre. Jeg skal begynne på min Cortina til høsten. Følger med på forumet for å lære av dere andre. Min første Cort

Sånn ellers 16 Ford i rekka til nå.
Jon K.
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 15.03.2011 20:11
by Arild Åsen
Mk1 fiesta hadde kent motor. Valenciamotoren kom først mot slutten av 80 tallet. Stod i senere Fiesta og Courier osv...
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 15.03.2011 20:50
by ebernt
Litt "off-topic" her nå kanskje, men da jeg selv hadde en ' 79 Mk1 Fiesta 1100 fra 1990-2004 har jeg litt godfølelse for den! Det tikket og gikk det også, var ikke mye tull der..
Jeg sakset dette fra
Wikipedia:
Valencia: The (Kent) engine was revised to suit front wheel drive installation in 1976, coinciding with the launch of the Ford Fiesta. The ancillaries were repositioned and the cylinder head redesigned using flat-top pistons and the traditional combustion chamber in the head. This version of the Kent was known as the Valencia engine, after the Spanish production plant in which it was made. It was available in 1.0, 1.1 and 1.3 versions with the 1.3 having a 5 main bearing crank.
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 15.03.2011 20:54
by ebernt
Dette ser da veldig flott ut det! Har du fått sveiset det også nå? Har du laget de kjekke klemmene selv eller har du fått kjøpt dem?
Gleder med til å se bilen igjen. Stå på!

Re: 65 GT i garagen.
Posted: 15.03.2011 21:38
by s-ludvig
Det går dessverre sakte i svingene her. Kroppen henger ikke helt med når det er kjølig ute. (har kommet i utskiftingsalder jeg også)
Det blir vel sveising i løpet av noen dager nå tenker jeg. De klemmene kjøpte jeg i sverige i sommer. Smarte greier det der.
Bilder kommer når noe skjer.
Når det gjelder Fiestaen har jeg fått tak i en blokk til fwd med rette motorfester, så vi får se hva det blir til der. Litt frisering må vel til.
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 15.03.2011 21:49
by Arild Åsen
ebernt wrote:Litt "off-topic" her nå kanskje, men da jeg selv hadde en ' 79 Mk1 Fiesta 1100 fra 1990-2004 har jeg litt godfølelse for den! Det tikket og gikk det også, var ikke mye tull der..
Jeg sakset dette fra
Wikipedia:
Valencia: The (Kent) engine was revised to suit front wheel drive installation in 1976, coinciding with the launch of the Ford Fiesta. The ancillaries were repositioned and the cylinder head redesigned using flat-top pistons and the traditional combustion chamber in the head. This version of the Kent was known as the Valencia engine, after the Spanish production plant in which it was made. It was available in 1.0, 1.1 and 1.3 versions with the 1.3 having a 5 main bearing crank.
Sorry, det var Endura jeg mente. Fra Burton: The final versions, OHV, HCS and Endura are similar but shorter versions and share very few if any inter-changeable parts and reverted back to the original pre-X/flow design of a three bearing crank.
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 18.11.2012 19:29
by s-ludvig
Lite gjort med GT´n. Kjøpt GT motor i deler. Har også gått til innkjøp av en MK1 til ( Se annen tråd) Div deler som ble kjøpt til GT´n vil gå over på den andre og GT´n vil forbli orginal.
Først skal den andre på veien og så står GT´n for tur.
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 09.02.2014 1:35
by TSL
har sitti her og titta igjen tråden på gt`n. skal bli gøy når jobben på denne kommer igang.
får vel ta meg noen turer oppover og hjelpe litt. de helgene i garasjen er knall.
kose arbeid på go bil, go snakk om go biler og kanskje litt rivalisering samt noen kalde
skal bli gøy og se resultatet når den endelig triller ut igjen.
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 27.08.2014 21:00
by s-ludvig
Da er det igang med dette prosjektet. En del av det som er vist av deler tidligere er brukt på den grønne 64 mod. ( lekebilen)
Det er meningen at GTn skal bli orginal.
Pjokken var en tur oppover for å få flyttet GTn over til den andre garagen. Den ble dratt på en jekk da det mangler forstilling. Dette gikk som smurt, så da var det bare å sterte med å demontere mer.

- Frontrute
Først ble det fjernet frontrute og bakrute.

- Bakrute
Sidevinduer og paneler på sidene bak og dørene ble demontert.

- Innvendig
Demontering av lister og merking må til.

- Lister

- Merking
Det må sveises litt rust. Dette er ikke min sterke side så her vil det nok ikke gå med rekord fart. Oppdateringer kommer med ujevne mellomrom

Re: 65 GT i garagen.
Posted: 27.08.2014 21:33
by Åge Salomon
Du har ihvertfall viljen iorden te å driv på. Det ska du ha!

Re: 65 GT i garagen.
Posted: 28.08.2014 8:14
by TSL
se der ja, ja den kom seg greit ned, jekken trikset funka som fy det
skal bli spennende og se gt`n ta form igjen. blir vel sikker noen turer på besøk i grotta i vinter for og hjelpe litt. gleder meg liksom litt til første milepæl. altså når lakken er på.
lykke til videre så ses vi i grotta om ei stønn

Re: 65 GT i garagen.
Posted: 04.11.2014 19:47
by s-ludvig
Da har arbeidslysten angrepet

Fjerning av dashpad og instrumenter. Merket ledninger og tatt blder. Greit å vite hvor det skal på plass. Det var ikke rust i frontvindu eller under dashpad. Fornøyd med det.

- Dashbord
I bagagerommet er det fjernet div kitt. Her må det sveises hjulbue og den doble veggen nederst på bakskjermen. Gleder meg ikke til det da dette ikke er noe jeg er racer på, men tar man tiden til hjelp og er nøye så går det vel.

- Bagagerom
Det har vært en gammel skade bak på hjørnet. Fjernet mye sparkel. Her var det skikkelig knudrete. Dette må nok bli bedre før lakkering.

- Bakskjerm
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 04.11.2014 23:20
by MLI
Dette ser jo slett ikke verst ut, Svein, har vel sett mk1ere med mer rust enn på din
Får du lokket junior til å sveise litt for deg?
Eller kanskje "trene" litt på en plass som ikke ligger helt oppi dagen først?
Re: 65 GT i garagen.
Posted: 05.11.2014 0:19
by Jon Kristian
Hvorfor ikke bygge brønn der slik som på Mk2? Enklere enn å fikse det som er. Får fin plass til batteriet også

Re: 65 GT i garagen.
Posted: 05.11.2014 7:42
by s-ludvig
Skal nok få pjokken til å komme, alltid greit med to hoder og fire hender. Har aldri vært spesielt glad i karosseriarbeid, men vi skal få det til.
Hjulbrønn er selvfølgelig et alternativ, men ønsker at denne skal være mest mulig orginal så vi får prøve så godt vi kan.
