Nå er motorbygger Arild igang igjen, etter nøye vurderinger av volumer, kompresjonsforhold, høyde på blokk og stempel, etc.
Med nytt 25ml målebeger, lampeolje og maskeringsteip rundt topp av stempel ble det målt at det måtte 21 ml/cc med væske til, før væsken nådde opp til topp av stempel/dome.
Da var det "bare" for meg å regne ut hvor mye volum domen på stempelet utgjorde, med pi og det hele

.
Med alle ørsmå volumer nå kjente (volum i forbrenningskammer, hull i toppakning, volum mellom topp stempel og topp av blokk, volum fra øvre stempelring opp til topp av stempel, etc), var det så tid for å gå i gang med utregning av kompresjonsforholdet.
Ifølge produsent av kammene skulle det være 10,5:1 for QED 420-kammene.
Justering kan gjøres enten ved å endre tykkelse på toppakning, eller slipe ned høyde på domen på topp av stempel.
Etter en del finregning på en konvolutt og uten kalkulator(!), kom jeg til 10,53:1, snakk om godt beregnet/flaks!
Kontrollregnet så etterpå med et spesiallaget regneark fra Svein Fedog (mange takk Svein!

), og fikk det samme svaret.
Jeg bestilte opprinnelig de nye 85mm stemplene fra JE i USA omtrent rett etter at jeg hadde kjøpt bilen, så stemplene ble laget før jeg visste volum av forbrenningskamre i toppen etc. De ble derfor laget med en litt høyere dome på toppen, slik at høyden på denne kunne justeres, for å kunne justere kompresjonsforholdet etter behov.
Jeg kjøpte også en ny 701M 1500-blokk fra Ford Racing, da disse har litt mere gods, og tåler bedre boring til 85mm.
Den nye blokka er også bittelitt høyere enn originalt, slik at vi hadde litt mer å gå på.
Men med en utregnet 10,53:1 i komp er vi akkurat der vi skal være, så vi trenger ikke gjøre noe med hverken stempeltopp/dome eller toppakning, fine greier.
Jeg har også gjort det "vanskelig" for meg selv med å bruke 1600 crossflow veiv og veivstaker i en 1500 blokk, for å få et volum på 1760cc (enda bedre dreiemoment).
På de gamle 1500-blokkene betyr dette vanligvis at det må slipes ut større "hakk" i bunn av sylinderveggene, for mere klaring til veiv/skinker (de kommer nå nærmere pga større slaglengde).
Men på de nyere 701M og 711M blokkene er det allerede tatt ut/fjernet mer materiale i bunn av sylinderveggene, så også her gikk det (nesten) greit, vi måtte slipe bittelitt på kun 2 steder, da skinkene på den nye veiva fra Scat var litt tykkere.
Til gjengjeld hjalp det på klaringen at de smidde veivstakene var litt slankere.
Neste "snublestein" blir å måle klaring mellom topp av stempel og ventilene.
Men de nye stemplene har større/dypere utfreste lommer/uttak for ventilene, så forhåpentligvis går det også greit (man legger på en klatt med plastalin og drar veiva forsiktig rundt et par ganger, så ventilene trykker sammen plastalinen. Man kan dermed måle klaring mellom stempel og ventil ved å måle tykkelsen på plastalinen.
Jeg er ikke så bekymret for å "ødelegge" det som kunne blitt en fin originalbil med "matching numbers" originalmotor, da det ikke var den originale motoren som stod i bilen ved kjøpet.
Ifølge støpenummer og dato- og måned-merking på blokka, er blokka av en nyere mk2 Lotus Cortina-type, en 2731 L-blokk fra 1968.
Topplokket er også av nyere mk2 type.
Normalt ville en slik blokk også hatt innmat fra 1968 (med 6-boltet veiv og simmerringer i stedet for hamp-tetninger, som på mk1 Lotus Cortina).
Men noe må ha skjedd en gang med blokka på original-motoren, da det nå satt en "gammeldags" 4-bolt veiv (fra før 1966) i blokka fra 1968(?!).
Så både blokk og topp var flere år nyere enn bilen, mens innmaten i blokka var omtrent like gammel som bilen.
Original blokk og topp var dermed gått tapt et sted på veien i løpet av 48 år, så dermed var det ingen mulighet til å lage en 100% original "matching numbers" bil alikevel.