65 GT i garagen.
Re: 64 GT i garagen.
Av en eller annen grunn så havnet den vel her fordi du mente at 65 var den beste årgangen.
Har et inntrykk av at de fleste heller til 65-66 årgangen av mk1 uvisst av hvilken grunn.
Synes alle mk1 bilene er kule men det var jo ikke GT utgaver av de første så det er muligens derfor de fleste vil ha nyere.
Dette var bare mitt synspunkt og jeg ønsker alle lykke til med sin årgang mk1 og satser på en hyggelig prat på treffet i horten.
Har et inntrykk av at de fleste heller til 65-66 årgangen av mk1 uvisst av hvilken grunn.
Synes alle mk1 bilene er kule men det var jo ikke GT utgaver av de første så det er muligens derfor de fleste vil ha nyere.
Dette var bare mitt synspunkt og jeg ønsker alle lykke til med sin årgang mk1 og satser på en hyggelig prat på treffet i horten.
1949 Ford Custom Club Coupe
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
2012 Ford Focus Stv
2013 Frankia Luxury 840 QD bobil
2017 VW Golf GTE
Re: 64 GT i garagen.
Jo vist var det GT utgaver av både -63 og -64 modellene av MK1. 1962, er jeg ikke så sikker på.
- Cortinaterje
- Posts: 2679
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: 64 GT i garagen.
Cortina GT ble lansert i april 1963 mener jeg å ha lest.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: 64 GT i garagen.
Hei. Ford Cortina Mk1, kom i September i 1962. 1200ccm å 48HK. Oktober -62 kom firedørsutgaven.
Januar -63 kom Super Deluxe me 1500 motor`n.
GT kom i April i -63 , å 78 HK, å som 2 el. 4dørs utgave.
Sånn står e i bladet Klassiker , Juni 2006. Der e de en artikel på 8sia. Har fleir gong tengkt æ skoll få in denn sian
i Forumet sju, men æ kan itt å scann ,(har kopi scann fax) Men æ ska få han svigersønn min te å hjølp mæ me e,
æ får delt den stoffet i blade me fleir Cort.entusiasta. Han Kjell Wallin hos Elwa motors, har ei uttalels i den artikeln å.
Åsså står e alt om Cortina, frå "Oppvakningen i -62 fram te "Final Countdown" i -70.
Få litt tid på mæ karra, så ska æ få in denne hit i Forumet.
Hilsen Cortinakaill`n som har hatt ei fin påskhelg på Frosta, å mang en snedi å kosle kommentar på Cortina`n som
stod attme camp.v/fortelte. Mang kailla som vart helt nostalgisk i blikke.....,ha-ha.
Januar -63 kom Super Deluxe me 1500 motor`n.
GT kom i April i -63 , å 78 HK, å som 2 el. 4dørs utgave.
Sånn står e i bladet Klassiker , Juni 2006. Der e de en artikel på 8sia. Har fleir gong tengkt æ skoll få in denn sian
i Forumet sju, men æ kan itt å scann ,(har kopi scann fax) Men æ ska få han svigersønn min te å hjølp mæ me e,
æ får delt den stoffet i blade me fleir Cort.entusiasta. Han Kjell Wallin hos Elwa motors, har ei uttalels i den artikeln å.
Åsså står e alt om Cortina, frå "Oppvakningen i -62 fram te "Final Countdown" i -70.
Få litt tid på mæ karra, så ska æ få in denne hit i Forumet.
Hilsen Cortinakaill`n som har hatt ei fin påskhelg på Frosta, å mang en snedi å kosle kommentar på Cortina`n som
stod attme camp.v/fortelte. Mang kailla som vart helt nostalgisk i blikke.....,ha-ha.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: 65 GT i garagen.
Da er formen bedre så nå er vi igang igjen. Handlet inn div deler, ventilerte skiver, P16 caliper, spacere til caliper, bremseslanger, fjærbein klare for lakkering, repsett til bærekuler, felger sommer og vinter 7x13. Bruker blanke på sommer og sorte på vinter tenker jeg. Skal ha på 185/60x13.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
Må ta ned alt av styrekuler for å fa disse byttet. De indre manglet mansjett så nye er kjøpt inn se forrige bilde.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
Da er det montert gule foringer i bærearm og 2-linkstag til bakaksel. Bakaksel skal ikke ned for lakkering da blir bygd en ny med sperre håper jeg.
Her skal det vaskes og byttes styrekuler.s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
Har fått på Yokohama A048 R dekk. 185/60x13. Måtte bare sette på et for å se hvordan det var. Mangler fremdeles noe deler som kommer til uka så i mellomtia får jeg lakkere og montere litt i forstilling. Det skal også sveises setefester.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 64 GT i garagen.
Ser snadder ut det!
P16 + ventilerte skiver på 65mk1 betyr nok at du må bruke de litt breiere navene fra 66 mk1 GT (samme som på mk2 Cortina, capri og escort RS).
P16 + ventilerte skiver på 65mk1 betyr nok at du må bruke de litt breiere navene fra 66 mk1 GT (samme som på mk2 Cortina, capri og escort RS).
Re: 64 GT i garagen.
Dette ser fryktlig bra ur,blir morro å se når den er ferdig.Kjøpe du felgene av han på Torsov?
Re: 65 GT i garagen.
Yes, sorte felger kjøp av han på Torshov.
Da har gløden vært tilstede noen timer i dag, bremsecalipere har fått spacere og bærekuler er overhalt.
Det tar form.
Da har gløden vært tilstede noen timer i dag, bremsecalipere har fått spacere og bærekuler er overhalt.
Det tar form.
Last edited by s-ludvig on 20.04.2010 20:23, edited 1 time in total.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 65 GT i garagen.
Dempertopper er overhalt og smurt opp, og Gaz dempere er montert i fjærbeina.
Har nå fått montert et fjærbein i bilen. Fortsetter i morgen med andre fjærbeinet som må moteres sammen før det settes inn. Mer bilder i morgen.
Har nå fått montert et fjærbein i bilen. Fortsetter i morgen med andre fjærbeinet som må moteres sammen før det settes inn. Mer bilder i morgen.
Last edited by s-ludvig on 20.04.2010 20:23, edited 1 time in total.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 65 GT i garagen.
Bremsecalipere har blitt demontert for overhaling.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 65 GT i garagen.
Bremsecalipere er ferdig overhalt og montert spacere for ventilerte skiver.
Her er det en nylakkert caliper og bremsetrommel.
Nå er også nye bolter til 2-link stag og dempere montert etter handlerunde hos Atle.s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 65 GT i garagen.
Slett ikke verst, Svein!
Ser ut som GAZ-demperene dine bak er justerbare, er framdemperene også justerbare?
Ser ut som GAZ-demperene dine bak er justerbare, er framdemperene også justerbare?
Re: 65 GT i garagen.
Det er riktig at de er justerbare. Som bilde 1. viser sitter justeringen i toppen på fremdempere. Setter bare på en medfølgende 6-kant skrue. Se bilde 2. Bak sitter skruen fastmontert, bilde 3. Det er 40 klikk demperne både foran og bak. Anbefalt fra fabrikk at de justeres i midtstilling (20 klikk) første gang, for så å finjustere etter hvordan man ønsker at det skal være.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 65 GT i garagen.
Dette blir bra Svein!!!
Eilif
Eilif
1966 Cortina Mk1 1500 GT
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
1982 Porsche 911 Turbo
1965 Tempo Lett Corvette 300
1965 Tempo Lett Arrow 300
1968 Tempo Lett Corvette 300
1998 Ski-Doo GT 500
2011 VW Touran 2.0 TDI
Re: 65 GT i garagen.
Takk for det Eilif. Nå er det nesten bare å lufte bremser og sette på hjula. Har ikke satt nye foringer i bladfjær, men jeg skal snu bilen i garagen først. Litt trangt, men vi får leve med det vi har.
Kjøpe meg Schroth 4-pungt sele med snelle i bakkant som går på strøm, godkjent for veg. Det betyr at jeg kan låse snella hvis jeg ønsker det. Fint å kunne nå ting på dashen innimellom.
Kjøpe meg Schroth 4-pungt sele med snelle i bakkant som går på strøm, godkjent for veg. Det betyr at jeg kan låse snella hvis jeg ønsker det. Fint å kunne nå ting på dashen innimellom.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 65 GT i garagen.
Tenkte det var fint med bilder siden bilen måtte ut av garagen for å bli snudd.
Dette ser kanskje litt høyt ut? (Styltebil) Får vel monter 1,5" senking bak. Foran???? Hva pleier dere å gjøre der? Kappe fjærer?Noen som har forslag, så tar jeg det i mot med takk.
Dette ser kanskje litt høyt ut? (Styltebil) Får vel monter 1,5" senking bak. Foran???? Hva pleier dere å gjøre der? Kappe fjærer?Noen som har forslag, så tar jeg det i mot med takk.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
Re: 65 GT i garagen.
Nå er den tilbak i sin lille hule. Skal jekkes opp for å skifte foringer i bladfjærer og ny bremseslange. Det skal også monteres seler og sveises stolfester.
Er litt i tvil hva jeg skal gjøre 8.mai for da er det bilslalom i Hakavika og marked på Ekebergsletta. Morro å prøvd GTn i bilslalom også.
TIME WILL SHOW.
Er litt i tvil hva jeg skal gjøre 8.mai for da er det bilslalom i Hakavika og marked på Ekebergsletta. Morro å prøvd GTn i bilslalom også.
TIME WILL SHOW.
s-ludvig
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100
MK1,(1600 x-flow) 1964 (SOLGT)
MK1,GT 1965
MK1, Fiesta 1100