Det stemmer som Yngvar sier, man bør tenke litt igjennom hva bilen skal brukes til, før man starter med trimming av motor, bremser, understell etc.
Kjører man mest i byen eller i 60- og 70-soner på landeveien, er det kanskje ikke en "kvass" trimmekam, som først begynner å virke fra 4000 omdreininger og oppover, du har bruk for...
Og, de trimmedelene som kjøpes inn, skal helst passe best mulig sammen (og "komplettere hverandre", som det heter på fint

).
Man kan sitte med Burton Power katalogen foran seg og bestille masse fine betar, men det er ikke sikkert det blir bedre for det, i verste fall passer delene dårlig sammen med hverandre, og motoren går enda dårligere enn før/bruker mye mere bensin etc...
Derfor er det ikke så dumt å lese seg opp litt (som Espen nevner over her), samt snakke med folk som har erfaring med å trimme 1500/1500GT i dette tilfellet (f.eks herrene Torleif Kile og Trond Klavenes).
Nå har det dessverre ikke blitt skrevet noen gode bøker om trimming av 1500-motoren siden 60/70-tallet, men så har det igrunnen ikke skjedd så mye trimmeutvikling siden den gang heller, for akkurat disse motorene (det har kommet noen nye kammer, smidde stempler, tynnere/lettere ventiler, fancy fordelere med elektronikk, etc), men mye av de samme trimmedelene fra den gang da finnes også i dag (og brukes fremdeles).
Derfor:
Start gjerne med å lese det som står om trimming av 1500-motoren i den glimrende boken "Tuning 4 cylinder Fords" fra 1971, kan som regel finnes på eBay, se
http://www.ebay.co.uk/itm/TUNING-FOUR-C ... 1217902678" onclick="window.open(this.href);return false;
For læring om de generelle prinsipper (og fysiske "lover") for trimming av standardbiler (motor, bremser, understell etc), kan boken "Trimming av standardbiler" fra Teknologisk Forlag anbefales (den er fra 1986, men kan sikkert finnes på nettet/et antikvariat):
"Prinsippene for biltrimming og hvordan det gjøres i praksis er forklart i tekst og bilder. Trimmet motor gir økt effekt og raskere bil. Dobbelte forgassere, elektronisk innsprøytingsanlegg, ventilsystemet, kamakselen, veivsystemet, bearbeiding av topplokk, gir, ekstra kjøling, understell, bremser, fjæring, støtdempere, styring, felg og dekk. Praktiske eksempler fra trimming av vanlige bruksbiler. Norsk omarbeidet utgave ved dipl. automobilingeniør Finn Gjestland, sentral innen norsk bilsport gjennom en årrekke."
ISBN13 9788251202572
**********************
1600-motoren:
Det finnes en bok fra 1995 om 1600-motoren ("Rebuilding and Tuning Ford's Kent Crossflow Engine" av Peter Wallage), men det lille som står om trimming i den boka er tynne greier, dessverre.