Hejsanhoppsan Cortinavenner !
Någon som kan upplysa mig om startmotorn är samma till MK1 och MK2 ?
(Provar här innan jag börjar leta i Haynes-böckerna eller googla)
Har en MK2 GT 1600 motor av sen typ (-69/-70 Cortina/Capri/Escort?) i min MK1 GT -66, och behöver ny startmotor.....
Startmotor
Re: Startmotor
Nej, Mk1 och 2 har inte samma startmotor. Men om du har 1600 så ska du ha Mk2 start. Räkna antalet kuggar på startmotordrevet och kolla om solenoiden sitter med muttrar eller skruvar.
Re: Startmotor
Tackar Bertil, kunde ju ringt dig direkt istället.......
Ska ta bort och kolla startmotorn och räkna kuggar.
Ute o körde en runda i det fina vädret i helgen (svårstartad enligt känt koncept - inte bytt till elektronisk tändning ännu), tuggade runt ett bra tag men startade till sist.
När jag skulle starta i förrgår, så lät det skumt och det liksom "tuggade". Motor går runt, inga problem där, måste vara startmotorn gissar jag.
Ska ta bort och kolla startmotorn och räkna kuggar.
Ute o körde en runda i det fina vädret i helgen (svårstartad enligt känt koncept - inte bytt till elektronisk tändning ännu), tuggade runt ett bra tag men startade till sist.
När jag skulle starta i förrgår, så lät det skumt och det liksom "tuggade". Motor går runt, inga problem där, måste vara startmotorn gissar jag.
Re: Startmotor
Fick äntligen tid att montera min nya startmotor, en sån här:
http://www.cambridgemotorsport.com/node/8927" onclick="window.open(this.href);return false;
Dock anpassad med rätt antal kuggar för min startkrans med 132 tänder i stället för "normala" 110, då motorn är en 1600 xflow från Capri/Escort MK1.
Men.....något strular:
Startmotorn går runt, går in o tar tag i startkransen.
Ser detta genom inspektionsluckan, men där är det som att startmotorn inte "orkar" dra runt motorn. Ställer sig och "slirar".
Tips någon ????
(Motor går att dra runt för hand)
Har ju positiv jord på denna bilen, men en startmotor ska väl funka oberoende av detta. Funderade på om den snurrade åt "fel håll" pga detta........men där är det kanske jag som "snurrar åt fel håll"...
Tips någon ?
http://www.cambridgemotorsport.com/node/8927" onclick="window.open(this.href);return false;
Dock anpassad med rätt antal kuggar för min startkrans med 132 tänder i stället för "normala" 110, då motorn är en 1600 xflow från Capri/Escort MK1.
Men.....något strular:
Startmotorn går runt, går in o tar tag i startkransen.
Ser detta genom inspektionsluckan, men där är det som att startmotorn inte "orkar" dra runt motorn. Ställer sig och "slirar".
Tips någon ????
(Motor går att dra runt för hand)
Har ju positiv jord på denna bilen, men en startmotor ska väl funka oberoende av detta. Funderade på om den snurrade åt "fel håll" pga detta........men där är det kanske jag som "snurrar åt fel håll"...
Tips någon ?
Re: Startmotor
Hmm...
Ser ut som en fin og sterk starter med vridbar flens, og med 1.4kW burde den absolutt kunne dra rundt en 1600GT motor?
Har du god kontakt på alle tilkoblingene, og nok strøm på batteriet?
Ser dette er en starter med reduksjonsgir, den har da også innvendige drev og overføringer (gir).
Jeg hadde en gang fra hverandre en starter med reduksjonsgir til en Mercedes, ved prøvekjøring på gulvet gikk starterdrevet fint rundt, men da jeg stakk et skrujern inn i drevet mens starteren gikk rundt, stoppet drevet... (det var en feil med de innvendige drevene og noen plastikk-deler).
Startere på skandinaviske Cortinaer:
110 tenner = Lucas M35G med 9 tenner (mk1 Cortina 1962-66, mk2 Cortina 1967, mk1/2 Lotus Cortina)
132 tenner = Lucas M35J med 11 tenner på 29 mm drev (1968-70 mk2 Cortina, 1969-70 mk1 Capri)
135 tenner = Lucas M35J med 10 tenner på 25,5mm drev (1971- Capri, Escort, mk3 Cortina)
Vanligvis har engelskmennene aldri hørt om startkrans med 132 tenner og starter med 11 tenner, det kom bare på "eksport"-biler med pre-engaged starter...
Så, når du sier "anpassad med rätt antal kuggar för min startkrans med 132 tänder", hvor mange tenner (og hvilken diameter) er det på starterdrevet på din nye starter?
Ser ut som en fin og sterk starter med vridbar flens, og med 1.4kW burde den absolutt kunne dra rundt en 1600GT motor?
Har du god kontakt på alle tilkoblingene, og nok strøm på batteriet?
Ser dette er en starter med reduksjonsgir, den har da også innvendige drev og overføringer (gir).
Jeg hadde en gang fra hverandre en starter med reduksjonsgir til en Mercedes, ved prøvekjøring på gulvet gikk starterdrevet fint rundt, men da jeg stakk et skrujern inn i drevet mens starteren gikk rundt, stoppet drevet... (det var en feil med de innvendige drevene og noen plastikk-deler).
Startere på skandinaviske Cortinaer:
110 tenner = Lucas M35G med 9 tenner (mk1 Cortina 1962-66, mk2 Cortina 1967, mk1/2 Lotus Cortina)
132 tenner = Lucas M35J med 11 tenner på 29 mm drev (1968-70 mk2 Cortina, 1969-70 mk1 Capri)
135 tenner = Lucas M35J med 10 tenner på 25,5mm drev (1971- Capri, Escort, mk3 Cortina)
Vanligvis har engelskmennene aldri hørt om startkrans med 132 tenner og starter med 11 tenner, det kom bare på "eksport"-biler med pre-engaged starter...
Så, når du sier "anpassad med rätt antal kuggar för min startkrans med 132 tänder", hvor mange tenner (og hvilken diameter) er det på starterdrevet på din nye starter?
Last edited by MLI on 17.02.2017 16:34, edited 1 time in total.
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: Startmotor
Mulig jeg høres "import`n". Men at du har original pluss til gods, kan nok være årsaken til at startmotor ikke går irundt. Startmotoren er jo som du skriver fra Escort,som har originalt pluss i ledningsnettet og minus til gods.....
Men det er ikke så stor jobb og pole om din Mk1. Jeg har gjort det min -66mod Mk1,og monterte vekselstrømdynamo. Jeg har ikke gjort annet,einn og rett og slett fjernet den store "svarte firkanta klompen", som er spenningsregulator(også kalt "vippa") Ledningene fra den og dynamo er koblet sammen,og alt blir "normalt" som på andre biler. Så som pussermotor og varm.apparatvifte var ihvertfall ikke nødvendig og pole om på min MK1.
Du får da samtidig muligheten til og montere ein litt moderne radio og da. Noe som ikke går med + til gods..... Det har jeg prøvd\og veit følgene av det....Radio m/kassettspiller,og det sa "poff",og radiodelen brannt opp! Kassett delen også. Ein forholdsvis ny radio..... Men fikk da lærdom inn i hodet da. Enda jeg den gangen var bare 18-19 år gammel.....
Men her kommer du nok til og få flere svar ang det med startmotoren, da jeg ikke er 100% på dette med pluss og minus poling på den.
Lykke til,og god forestående helg.
Mvh. Cortinakaill/Åge "Reodor".
Men det er ikke så stor jobb og pole om din Mk1. Jeg har gjort det min -66mod Mk1,og monterte vekselstrømdynamo. Jeg har ikke gjort annet,einn og rett og slett fjernet den store "svarte firkanta klompen", som er spenningsregulator(også kalt "vippa") Ledningene fra den og dynamo er koblet sammen,og alt blir "normalt" som på andre biler. Så som pussermotor og varm.apparatvifte var ihvertfall ikke nødvendig og pole om på min MK1.
Du får da samtidig muligheten til og montere ein litt moderne radio og da. Noe som ikke går med + til gods..... Det har jeg prøvd\og veit følgene av det....Radio m/kassettspiller,og det sa "poff",og radiodelen brannt opp! Kassett delen også. Ein forholdsvis ny radio..... Men fikk da lærdom inn i hodet da. Enda jeg den gangen var bare 18-19 år gammel.....
Men her kommer du nok til og få flere svar ang det med startmotoren, da jeg ikke er 100% på dette med pluss og minus poling på den.
Lykke til,og god forestående helg.
Mvh. Cortinakaill/Åge "Reodor".
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: Startmotor
Hej !
Tack för svar och bra info Åge och "MLI".
När det gäller ompolarisering till minusjord har jag gjort det på två andra Cortinor, det är ju en ganska enkel sak.
Hade det som alternativ, men ville avvakta lite för att se om det gick att fixa ändå........ var jag förstår så ska ju polariseringen inte spela någon roll för startmotorn
Kollade med "Cambridge Motorsport Parts" angående antal tänder/kuggar på startmotordrev och kuggkrans.'
Allt stämmer som du skriver "MLI", men det finns inte 29mm/11 tänder till denna startmotor, så vad Cambridge gör är att sätta ett 27mm/10tänder drev med lite offset, tydligen en väl använd metod dom använder till 132 kuggars startkrans.
""Yes all this information is correct. You can use the 10 tooth gear with 132 and 135 teeth ring gears. the 11 tooth 29mm drive was very unusual.
For the Hitachi type starter, like the one you have bought there is no 11/29 gear available. The 10 tooth gear we use is 27mm and we offset the starter plate. This works fine.""
Måste faktiskt rekommendera Cambridge Motorsport Parts.
Skickade ett mail till Jon och beskrev problemet. Efter den vanliga frågan "du har väl kopplat o monterat rätt?" så meddelade han att dom skickar en ny startmotor och står för alla extra kostnader.
Den nya är nu monterad och allt funkar som det ska, så det kanske var problem med ett internt drevet som du skriver MLI.
Gissa om man längtar till våren nu när man fick höra motorn snurra igång inne i garaget.........
Nåväl, hatten av för bra svar här på Forumet och för Jon på Cambridge, 1000xtack !!!
//Olof
Tack för svar och bra info Åge och "MLI".
När det gäller ompolarisering till minusjord har jag gjort det på två andra Cortinor, det är ju en ganska enkel sak.
Hade det som alternativ, men ville avvakta lite för att se om det gick att fixa ändå........ var jag förstår så ska ju polariseringen inte spela någon roll för startmotorn
Kollade med "Cambridge Motorsport Parts" angående antal tänder/kuggar på startmotordrev och kuggkrans.'
Allt stämmer som du skriver "MLI", men det finns inte 29mm/11 tänder till denna startmotor, så vad Cambridge gör är att sätta ett 27mm/10tänder drev med lite offset, tydligen en väl använd metod dom använder till 132 kuggars startkrans.
""Yes all this information is correct. You can use the 10 tooth gear with 132 and 135 teeth ring gears. the 11 tooth 29mm drive was very unusual.
For the Hitachi type starter, like the one you have bought there is no 11/29 gear available. The 10 tooth gear we use is 27mm and we offset the starter plate. This works fine.""
Måste faktiskt rekommendera Cambridge Motorsport Parts.
Skickade ett mail till Jon och beskrev problemet. Efter den vanliga frågan "du har väl kopplat o monterat rätt?" så meddelade han att dom skickar en ny startmotor och står för alla extra kostnader.
Den nya är nu monterad och allt funkar som det ska, så det kanske var problem med ett internt drevet som du skriver MLI.
Gissa om man längtar till våren nu när man fick höra motorn snurra igång inne i garaget.........
Nåväl, hatten av för bra svar här på Forumet och för Jon på Cambridge, 1000xtack !!!
//Olof