Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Jeg legger ut noen bilder her etter avtale med Torleif Kile.
For noen år siden fant Bertil Hedlund en av Ford Sveriges fabrikks-teams rallybiler, en 1967 mk2 Lotus Cortina, som ble bygget av Ford's rallyavdeling på Boreham for Ford Sverige / Bengt Søderstrøm (herr Søderstrøm vant blant annet det engelske RAC rallyet i 1966 med en mk1 Lotus Cortina).
Denne bilen ble levert med diverse rallyutstyr, blant annet 2 tanker, og en rimelig heftig Lotus Twin Cam motor med mekanisk innsprøytning fra Tecalemit Jackson
(samme motor som Boreham satte inn i Ford UKs egne "works" mk2 Lotus Cortinaer bygget for RAC Rally i 1967)
og antagelig noenlunde samme spesifikasjon som den mk2 Lotus Cortinaen Ford Motor Norge fikk bygget hos Boreham for Trond Schea i 1967.
Så langt har man funnet ut at Søderstrøm ble nr 5 i det finske 1000 sjøars rally 1967 med denne bilen, og nr 2 i Drei Stadte Rallye 1967 (München - Wien - Budapest).
Klubbmedlem Torleif Kile har nå demontert bilen og startet restaurering / videre etterforskning.
Ser jo ikke så verst hel ut her (legg merke til det ekstra tanklokket)
Rimelig tidsriktig førersete (ser også at håndbrekket har blitt flyttet fra under dashbordet og ned til setet)
For noen år siden fant Bertil Hedlund en av Ford Sveriges fabrikks-teams rallybiler, en 1967 mk2 Lotus Cortina, som ble bygget av Ford's rallyavdeling på Boreham for Ford Sverige / Bengt Søderstrøm (herr Søderstrøm vant blant annet det engelske RAC rallyet i 1966 med en mk1 Lotus Cortina).
Denne bilen ble levert med diverse rallyutstyr, blant annet 2 tanker, og en rimelig heftig Lotus Twin Cam motor med mekanisk innsprøytning fra Tecalemit Jackson
(samme motor som Boreham satte inn i Ford UKs egne "works" mk2 Lotus Cortinaer bygget for RAC Rally i 1967)
og antagelig noenlunde samme spesifikasjon som den mk2 Lotus Cortinaen Ford Motor Norge fikk bygget hos Boreham for Trond Schea i 1967.
Så langt har man funnet ut at Søderstrøm ble nr 5 i det finske 1000 sjøars rally 1967 med denne bilen, og nr 2 i Drei Stadte Rallye 1967 (München - Wien - Budapest).
Klubbmedlem Torleif Kile har nå demontert bilen og startet restaurering / videre etterforskning.
Ser jo ikke så verst hel ut her (legg merke til det ekstra tanklokket)
Rimelig tidsriktig førersete (ser også at håndbrekket har blitt flyttet fra under dashbordet og ned til setet)
Last edited by MLI on 27.02.2017 11:08, edited 2 times in total.
Re: Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Tank nr 2
Elektrisk bensinpumpe
Oljekjøler foran radiatoren
Viktig å ikke glemme/miste radiatorlokket i kampens hete
Elektrisk bensinpumpe
Oljekjøler foran radiatoren
Viktig å ikke glemme/miste radiatorlokket i kampens hete
Re: Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Venstre side av torpedovegg og innerskjerm.
Den firkantede "gummiklossen" til venstre for hovedsylindrene er et motorfeste fra Corsair V4, her brukt som et tredje motorfeste, via stag ned til bakkant av motor / clutchhus
(for å begrense sideveis bevegelse på motor ved hopping og landing i rallyløypene).
Hovedsylinder for bremsene er påmontert en "forlenger" for mere væskevolum.
Ekstra gummiklosser montert i kardangtunnel ved girkassen, igjen for å begrense sideveis bevegelse på girkassen ved hopping og landing.
Ser rimelig hel og original ut i motorrommet
Viktig å huske på å fylle riktig type olje og bruke riktig type Autolite tennplugger (Castrol R var en vegetabilsk motorolje, med en meget spesiell lukt ).
Den firkantede "gummiklossen" til venstre for hovedsylindrene er et motorfeste fra Corsair V4, her brukt som et tredje motorfeste, via stag ned til bakkant av motor / clutchhus
(for å begrense sideveis bevegelse på motor ved hopping og landing i rallyløypene).
Hovedsylinder for bremsene er påmontert en "forlenger" for mere væskevolum.
Ekstra gummiklosser montert i kardangtunnel ved girkassen, igjen for å begrense sideveis bevegelse på girkassen ved hopping og landing.
Ser rimelig hel og original ut i motorrommet
Viktig å huske på å fylle riktig type olje og bruke riktig type Autolite tennplugger (Castrol R var en vegetabilsk motorolje, med en meget spesiell lukt ).
Re: Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Som man ser av bildene av undersiden av bilen, så har det nok flydd litt stein rundt omkring under der
Batteriet står normalt nede i "baljen" på høyre side i bagasjerommet på en mk2 Lotus Cortina, men lave punkter får juling på en rallybil,
så batteriet ble etterhvert flyttet til et annet og "sikrere" sted i bagasjerommet.
Batteriet står normalt nede i "baljen" på høyre side i bagasjerommet på en mk2 Lotus Cortina, men lave punkter får juling på en rallybil,
så batteriet ble etterhvert flyttet til et annet og "sikrere" sted i bagasjerommet.
Re: Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Platene på toppen av fjærbeina fikk en liten ekstra sveisesøm (og har overlevd utrolig bra)
Venstre side
Høyre side
Venstre side
Høyre side
Re: Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Her er en kopi av et av bilens opprinnelige svenske registreringsdokumenter,
der man ser chassisnummer og første svenske reg nr A43834.
Første eier er Ford Motor Company AB (Ford Sverige).
Motoreffekt er oppgitt til 150 hk DIN, dekkstørrelse er 175-13 og bilen er registrert for 3 passasjerer.
Tankkapasiteten skulle nok ha vært oppgitt til litt mer enn 45 liter
Det originale chassisnummeret er fremdeles intakt på bilen
Bremseslangene har beskyttelse med stålfjærer
der man ser chassisnummer og første svenske reg nr A43834.
Første eier er Ford Motor Company AB (Ford Sverige).
Motoreffekt er oppgitt til 150 hk DIN, dekkstørrelse er 175-13 og bilen er registrert for 3 passasjerer.
Tankkapasiteten skulle nok ha vært oppgitt til litt mer enn 45 liter
Det originale chassisnummeret er fremdeles intakt på bilen
Bremseslangene har beskyttelse med stålfjærer
Re: Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Her ser vi samme bil på Drei Stadte Rallye München - Wien - Budapest 1967, der Bengt Søderstrøm og Gunnar Palm ble nr 2
(se resutatliste på http://www.dlg.speedfreaks.org/archive/ ... 7euro.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Dette løpet var en del av Europa-mesterskapet i rally det året.
Samme mannskap og bil ble også nr 5 i 1000 Sjøars Rally i Finland.
(se resutatliste på http://www.dlg.speedfreaks.org/archive/ ... 7euro.html" onclick="window.open(this.href);return false;).
Dette løpet var en del av Europa-mesterskapet i rally det året.
Samme mannskap og bil ble også nr 5 i 1000 Sjøars Rally i Finland.
Re: Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Nydelig! Ønsker Torleif lykke til med jobben. Denne blir flott!
1966 Mk1 1500 deluxe (1985-2018)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
1985 RX7 FB (2018-20)
1972 RX2 Coupé (2020-)
Re: Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Klipper litt tekst fra det engelske bladet MotorSport fra September 1967 (se
http://www.motorsportmagazine.com/archi ... lly-review" onclick="window.open(this.href);return false;):
One surprising thing about the Alpine Rally is that apart from something that Ford France may do, there will be no official Ford cars on the event,
which breaks a run dating back to well over 10 years ago, when Jeff Uren, Anne Hall and the Harrisons were competing in Anglias and Zodiacs.
This, of course, has been a year of little active competition from Ford, who have become heavily involved in formula racing with first the FIVA engine and now the 3-litre Formula One motor.
Their lone Lotus Cortina entries have not been without success, and they have won the Swedish Rally and finished third on the Acropolis, as well as winning events such as the Shell 4,000 in Canada, the Scottish Rally and the Gulf London.
They plan to enter the 1,000 Lakes with cars organised from Sweden but, apart from this, they will only show real form at the end of the year in the R.A.C. Rally, when they expect to have a team of some four or five cars.
Så det er ingen tvil om at denne mk2 Lotusen, A43834, ble brukt i Europamesterskapet i Rally, bl.a. i 1000 Sjøars Rally, som del av den offisielle rallysatsingen til Ford i 1967.
Ford Boreham hadde også bygget flere mk2 Lotus Rallybiler til RAC Rally i 1967, men det løpet ble avlyst på grunn av utbrudd av munn- og klovsyke i England senere det året.
http://www.motorsportmagazine.com/archi ... lly-review" onclick="window.open(this.href);return false;):
One surprising thing about the Alpine Rally is that apart from something that Ford France may do, there will be no official Ford cars on the event,
which breaks a run dating back to well over 10 years ago, when Jeff Uren, Anne Hall and the Harrisons were competing in Anglias and Zodiacs.
This, of course, has been a year of little active competition from Ford, who have become heavily involved in formula racing with first the FIVA engine and now the 3-litre Formula One motor.
Their lone Lotus Cortina entries have not been without success, and they have won the Swedish Rally and finished third on the Acropolis, as well as winning events such as the Shell 4,000 in Canada, the Scottish Rally and the Gulf London.
They plan to enter the 1,000 Lakes with cars organised from Sweden but, apart from this, they will only show real form at the end of the year in the R.A.C. Rally, when they expect to have a team of some four or five cars.
Så det er ingen tvil om at denne mk2 Lotusen, A43834, ble brukt i Europamesterskapet i Rally, bl.a. i 1000 Sjøars Rally, som del av den offisielle rallysatsingen til Ford i 1967.
Ford Boreham hadde også bygget flere mk2 Lotus Rallybiler til RAC Rally i 1967, men det løpet ble avlyst på grunn av utbrudd av munn- og klovsyke i England senere det året.
Re: Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Og jeg har 4 strøkne piggdekk til salgs som ser ut som de på bildet. Firestone Town and Country.
Re: Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Torleif er i gang med gulvet (og siden Torleif har drevet med dette i en mannsalder, så gikk han bare ut på lager nr 2 og hentet et par originale Ford gulvplater fra Dagenham som ble sveist inn )
Det ene fremre fjærfestet hadde fått litt deng på skauven, det ble også fikset (derfor gjengestang som jigg mellom fjærfestene)
Det ene fremre fjærfestet hadde fått litt deng på skauven, det ble også fikset (derfor gjengestang som jigg mellom fjærfestene)
Re: Gammel svensk mk2 fabrikks-Lotus funnet
Her har det nok vært en smed på besøk tidligere