Kent 234 er vel ikke helt pensjonist/turist heller, men sammenlignet med A6-kammen i din 1300 blir den nok litt tam, ja .atle wrote:Dette ser jo flott ut Syns å ødelegge det hele med en nesten std. kam... Kunne jo blitt gøy
Men tror det går bra, Trond Klavenes har en 1700 med 234 i sin røde mk2 GT og han er storfornøyd (den gikk godt på en banedag på Rudskogen), og Svein Ludvigsen hadde en 234 i sin mk1 autoslalom-bil, kjapp respons på den, hørtes det ut som.
Caterham brukte også 234 i sin Seven 1700 Super Sprint med 135hk.
Jeg er som sagt ute etter dreiemoment for veibruk først og fremst, så da skulle det fungere med en kam med høyere løft og kort durasjon (selv om den kombinasjonen vil gi mere bøy og tøy/slitasje for vippetøyet, da det medfører bratte "flanker" på kammen, og litt brå/kjapp åpning/lukking av ventilene).
Men joda, resten av motoren kunne nok passet enda bedre til en Kent 244, men vi prøver med en 234 først, så får vi se hvordan det går.
Så har jeg tenkt å kjøre med 175/70-13 dekk, 2000E kasse og 3.77:1 differensial.
Ifølge gir-kalkulator på http://www.cargister.com/calculator-gear-ratio" onclick="window.open(this.href);return false; skal det gi rundt 3000 omdreininger i 80 km/t i 4.gir,
og da kan jeg ikke ha en kam som først begynner å virke på 3000...
Alternativet hadde kanskje vært en 244 kam og 4.11:1 diff, men det blir litt mye turtall i kupeen på langtur, man kan ikke få i pose og sekk
Fra katalogen til Kent Cams:
Kent 234, 2000-7200 rpm, ventilløft 10.74mm, timing 37/63 73/27 (64 grader overlap), 280 grader durasjon
Kent 244, 3000-8000 rpm, ventilløft 11.35mm, timing 42/68 78/32 (74 grader overlap), 290 grader durasjon
Rød kurve: Vulcan Engineering sin 135hk 1700 med 234 (max effekt på 6000, max moment 133ft/lbs på 4600)
Svart kurve: Vulcan sin 145hk 1700 med 244 (max effekt på 7000, max moment 129ft/lbs på 5200)
Fra en gammel Kent Cams katalog, hk-kurve og momentkurve for en 234-kam i en 1830cc crossflow,
og hk-kurve og momentkurve for en 244-kam i en 1700cc crossflow