ebernt wrote:TØFT! Har du litt detaljer rundt dette? Lag gjerne en egen tråd!bmyrheim wrote:Elektrolyse med krystallsoda og batterilader er veldig effektivt for å fjerne rust.
1 døgn i elektrolysebad, etterfulgt av lett skrubbing med stålbørste/stiv nylonbørste.
Regner med du fester en elektrode til den rustne delen og at du har en elektrode i "sodaen"/eventuelt på karet hvis dette er ledende. (må da isolere den rustne delen selvfølgelig..) Polaritet? Mengde krystallsoda/vann? Dette var interessant!
Siden ebernt etterlyser mer info om dette så skal jeg prøve å informere litt og ta med egne erfaringer. Det er riktig som du nevner, en ledning til delen som skal "avrustes" og den andre til en "Anode/offermetall"som ligger ned i badet. Husk her at anode betyr positiv som i elektronikken, det er altså svært viktig at positiv skal til offermetallet. Offermetallet kan her være jern, stål, støpejern og også grafitt skal være bra. Rustfritt anbefales ikke da badet kan bli giftig og/eller utvikle skadelig gass. Offermetallet må være nogenlunde renset for løs rust og korrosjon, det må også renses/børstes litt under prosessen. Det ser du ved at strømmen på ampermeteret går ned når det blir skittent. Tilkoblingsledningen til offermetallet må være jern, så du ikke tilfører andre metaller i badet. Også at den er tykk nok, for den spises også opp i prosessen. Jeg har brukt jernbindertråd, men den forsvant på et døgn, etter det brukte jeg par striper med patentbånd, og det holder ganske bra. Som anode/offermetall har jeg brukt litt forskjellig, en gammel jernspade uten skaft, gammel ovnsdør mv. Gamle bremseskiver/ tromler fungerer visst også bra.
Metoden virker særdeles godt å avruste støpejern, men virker veldig bra på vanlig jern/stål. For meg virker det som prosessen foregår under rusten der den sitter fast i friskt stål og får den til å slippe løs i flak. Det som ikke forsvinner blir svart, og dette er magnetitt, en form for stabil rust. Uansett er det viktig å få tørket og oljet/primet metallet raskt etterpå for å unngå ny flash rust.
Blanding av krystallsoda er ikke kritisk, jeg har brukt ca en flaske Stabil krystallsoda til ca 100 liter vann. Synes noen amerikanske folk har nevnt et par spiseskjeer til en gallon, eller var det en halv kopp. Det er egentlig nok at du får en tilfredstillende strømgjennomgang. En flaske koster ca 40 kr så dette er billig i forhold til kommersielle produkter. Det kan også benyttes bakepulver(Natrium Bicarbonat) eller kaustisk soda, med dette påvirker resultatet på forskjellige måter og du har ved bruk av kaustisk soda et etsende elektrolysebad. De som har drevet med dette har funnet ut at Arm&Hammer washing soda er best, den norske ekvivalenten er da krystallsoda (Natrium Carbonat) Du kan rote rundt i dette uten å risikere etseskader. Husk bare å koble fra batteriladeren først. Selv om det bare er 12v kjennes dette godt i elektrisk ledende vann.. Ask me how I know..
Det forsvinner ikke noe metall av delen annet enn rust, så det er ingen fare med å la det ligge for lenge i badet.
Det finnes ellers mye info om dette både på YouTube og websider på nettet.
Lykke til!