En motor skal få nytt liv. Kanskje.
En motor skal få nytt liv. Kanskje.
En 1600 motor jeg ikke fikk start på for et par år siden ble bare lagt i en krok til en annen gang. I helgen fikk jeg ånden over meg og begynte demonteringsjobben. Det hjalp også at jeg fikk kjøpt meg en motorbukk på Ekebergmarkedet i høst.
Men den ser ikke ille ut egentlig. Stemplene satt dønn fast, men det var ikke på grunn av rust, men koks og tjære i stempelringene. Har fått ut tre stempler med rå makt, et eikestykke og en sleggehammer. Det siste stempelet sitter dønn fast. Har fylt sylinderen med diesel nå, og det renner ikke en dråpe ut i bunn. Nå har den stått i tre dager, og jeg har testa med jevne mellomrom, uten hell. Så, om noen har et tips om et stoff som løser opp slikt uten å skade stempel eller sylinder tar jeg imot med glede.
Litt rust inni denne, ja. Mulig jeg faktisk tappet den for olje før jeg flyttet verkstedet fra gården til onkelen min da han solgte den. Tabbe.Men den ser ikke ille ut egentlig. Stemplene satt dønn fast, men det var ikke på grunn av rust, men koks og tjære i stempelringene. Har fått ut tre stempler med rå makt, et eikestykke og en sleggehammer. Det siste stempelet sitter dønn fast. Har fylt sylinderen med diesel nå, og det renner ikke en dråpe ut i bunn. Nå har den stått i tre dager, og jeg har testa med jevne mellomrom, uten hell. Så, om noen har et tips om et stoff som løser opp slikt uten å skade stempel eller sylinder tar jeg imot med glede.
- Cortinaterje
- Posts: 2679
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Jeg trodde diesel skulle være helt supert til dette.Jampern wrote: Har fylt sylinderen med diesel nå, og det renner ikke en dråpe ut i bunn. Nå har den stått i tre dager, og jeg har testa med jevne mellomrom, uten hell. Så, om noen har et tips om et stoff som løser opp slikt uten å skade stempel eller sylinder tar jeg imot med glede.
Det finnes en spray, injector løsner, som kan være verdt å prøve. eller fogasser rens. Denne sprayen skal sprayes på rundt diesel injectorer som sitter kokset fast. Trenger inn og løser opp.
Verdt et forsøk?
Last edited by Cortinaterje on 31.10.2017 7:02, edited 1 time in total.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Det høres ut som riktig stoff. Må testes. Takk for tips.
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Du har litt å stelle med den Jan Petter.....
Men den som itt prøve,kjæm heller ingen vei.
Kom på ein liten ide.
Mule den ubrukbar da.... Men prøve mæ læl: Einn å snu blokka opp - ned,å så fyll oppi diesel. Da siger diesel`n lenger nedover stemplet. Sånn som den står no,så siger diesel`n berre ned til stempelringan. Mule æ høres dum ut. Æ mått berre nevn det.
Men den som itt prøve,kjæm heller ingen vei.
Kom på ein liten ide.
Mule den ubrukbar da.... Men prøve mæ læl: Einn å snu blokka opp - ned,å så fyll oppi diesel. Da siger diesel`n lenger nedover stemplet. Sånn som den står no,så siger diesel`n berre ned til stempelringan. Mule æ høres dum ut. Æ mått berre nevn det.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
- Cortinaterje
- Posts: 2679
- Joined: 16.11.2009 20:17
- Location: Krsand
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
LIQUI-MOLY Injektoren- und Glühkerzenlöser. er navnet på "wirkstoffet" jeg har her.
ct
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Oppvokst i et Cortinabaksete, på E18 (idag E39) mellom Krsand og Jæren.
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Det var den jeg fikk googlet meg frem til som tilgjengelig her i Norge, ja. Skal ringe dem og bestille en boks. Takk for innsats!
Åge: Jeg har hatt den fylt fra begge sider, men nå står den med stempelet opp.
Vurderer å sette den i pressa og kjøre den forsiktig. Først prøve den injector cleaner-greia.
Åge: Jeg har hatt den fylt fra begge sider, men nå står den med stempelet opp.
Vurderer å sette den i pressa og kjøre den forsiktig. Først prøve den injector cleaner-greia.
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
CRC Freeze Off kan også være en ide, den har reddet meg noen ganger.
Fra reklamen: "A unique formula that immediately drops the temperature of the area in direct contact with the spray. The freezing effect cracks rusted surfaces, allowing Freeze-Off® to reach deeper & work more effectively than other penetrants."
Fra reklamen: "A unique formula that immediately drops the temperature of the area in direct contact with the spray. The freezing effect cracks rusted surfaces, allowing Freeze-Off® to reach deeper & work more effectively than other penetrants."
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Javel. Da har du prøvd det å.
Men denn midle Magnus la in her,har æ tru på. Visst det funke som at det "frys", så ska jo metallet krympe.....
Ps: Biltema har ein type frysespray å. Kjøpt en boks fer ei tid sea,men har ikke prøvd den enda.
Men denn midle Magnus la in her,har æ tru på. Visst det funke som at det "frys", så ska jo metallet krympe.....
Ps: Biltema har ein type frysespray å. Kjøpt en boks fer ei tid sea,men har ikke prøvd den enda.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Nå har det vært mange forslag her så om alt er kjøpt inn og testet er vel kostnaden på høyde med nytt stempel
Har aldri forsøkt Biltema http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett- ... 000019607/" onclick="window.open(this.href);return false; på stempler som sitter fast, men for andre fastgrodde saker er denne utmerket.
Har mistanke om at dette er et produkt ala det MLI nevner, men med noe smøremiddel.
Løkke te
Har aldri forsøkt Biltema http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett- ... 000019607/" onclick="window.open(this.href);return false; på stempler som sitter fast, men for andre fastgrodde saker er denne utmerket.
Har mistanke om at dette er et produkt ala det MLI nevner, men med noe smøremiddel.
Løkke te
Min bil: Anglia 1961, Allardette inspirert bil med Milton Race preparation utstyr, Zetec 1.8 motor.
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Skal prøve den biltemasprayen. Det går jeg ikke konkurs av. Den Liqui Moly-sprayen må jeg til Lier Traktor for å få tak i, og den er ganske dyr. Jeg har nye stempler liggende, men hadde håpet å spare dem. Toppene på disse stemplene ser ikke strøkne ut, men jeg har sett verre. Sidene på de jeg har fått ut er i bra stand, og det er ingen slark i krysspinnene, etter min vurdering. (Mulig jeg bør få Torleif til å ta en titt på det. Han er mer erfaren med disse motorene enn meg.)
Motoren gikk rundt da jeg satte den i bilen for fire år siden, men den ville ikke starte. Etter det har den stått i en krok, tydeligvis er den blitt tappet for olje på et tidspunkt, dessverre. Det er sikkert jeg som har gjort det i et seriøst anfall av ren idioti.
Takk for alle forslag så langt. Holder dere oppdatert.
Motoren gikk rundt da jeg satte den i bilen for fire år siden, men den ville ikke starte. Etter det har den stått i en krok, tydeligvis er den blitt tappet for olje på et tidspunkt, dessverre. Det er sikkert jeg som har gjort det i et seriøst anfall av ren idioti.
Takk for alle forslag så langt. Holder dere oppdatert.
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Sånn ser det ut nedi stempelet med litt diesel oppi. Mengden har vært uendret i fire dager nå.
Resultatet av å tappe den for olje, og så sette den bort:
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Bare avtapping av olje i seg selv burde ikke forårsake så mye rust i sylinderløpene og ellers rund om kring i løpet av bare 4 år. Spesielt hvis den har stått inne. Det må nok ha vært litt fuktighet involvert her, enten gjennom åpne ventiler eller andre demonterte åpninger, eller kanskje gjenværende vann fra den gamle olja.
Husker jeg sleit veldig med å få løs 1500 motoren min på slutten av 80 tallet. Den hadde da stått parkert i 5-6 år ute og sto dønn fast. Lot den stå flere måneder med diesel i sylindrene uten at det hjalp nevneverdig. Løsningen ble til slutt demontering av veiv og bruk av trekubbe og slegge. Å få løs stempelringene var heller ikke noen lett oppgave, det var rust og koks. Ende vel med å ofre stempelringene og varme med propanbrenner og småbanke litt på dem. Det kom nå løst til slutt, fantes vel ikke så mye spesialmidler i den tiden heller.
Nå har den stått lagret på låven i 25 år uten olje i bunnpanna. Den var like fin inni som når jeg satte den vekk, da hadde jeg bare smurt sylinderløpene, kam, veivlagre og oljepumpa manuelt med vanlig mineralsk olje.
En del utvendig overflaterust var det riktignok kommet.
Husker jeg sleit veldig med å få løs 1500 motoren min på slutten av 80 tallet. Den hadde da stått parkert i 5-6 år ute og sto dønn fast. Lot den stå flere måneder med diesel i sylindrene uten at det hjalp nevneverdig. Løsningen ble til slutt demontering av veiv og bruk av trekubbe og slegge. Å få løs stempelringene var heller ikke noen lett oppgave, det var rust og koks. Ende vel med å ofre stempelringene og varme med propanbrenner og småbanke litt på dem. Det kom nå løst til slutt, fantes vel ikke så mye spesialmidler i den tiden heller.
Nå har den stått lagret på låven i 25 år uten olje i bunnpanna. Den var like fin inni som når jeg satte den vekk, da hadde jeg bare smurt sylinderløpene, kam, veivlagre og oljepumpa manuelt med vanlig mineralsk olje.
En del utvendig overflaterust var det riktignok kommet.
- Bjarne Myrheim
Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
Ford Cortina 1500 Deluxe mk1 - 1966
Cadillac Eldorado Convertible - 1973
Willys MB jeep - 1943
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Helt enig, her har det vært fuktighet til stede. Den største overraskelsen motormessig, opplevde jeg da jeg skulle hugge et par Cortinaer jeg kjøpte, importert fra Sverige, sikkert ikke gått på 20 år. Denne var så rusten at den nesten brakk i 2 deler, hadde attpåtil stått ute et år hos meg. Tok av toppen. Ikke nok med at motoren var forholdsvis nyborret, det var ikke en rustflekk i sylindrene. Forklar det den som kan...
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Det må være tørrere på Hobøl enn her i Sandnes, her må vi ha overlevningsdrakt og svømmeføtter for en liten tur til butikkenatle wrote:Helt enig, her har det vært fuktighet til stede. Den største overraskelsen motormessig, opplevde jeg da jeg skulle hugge et par Cortinaer jeg kjøpte, importert fra Sverige, sikkert ikke gått på 20 år. Denne var så rusten at den nesten brakk i 2 deler, hadde attpåtil stått ute et år hos meg. Tok av toppen. Ikke nok med at motoren var forholdsvis nyborret, det var ikke en rustflekk i sylindrene. Forklar det den som kan...
- Åge Salomon
- Posts: 3262
- Joined: 21.11.2009 16:52
- Location: 7670 Inderøy
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Ifølge media, så trur æ på den ja Magnus.
1966 Cortina 1500 Deluxe
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
-77 mod Ford 3600 traktor m/laster
-96 mod Volvo 850
-01 mod Volvo S80
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Har gransket den litt nærmere, og det er en liten greie inne langs sylinderveggen. Usikker på om det er bare en tupp på stempelet eller om det er fra sylinderveggen.
Jeg gidder faktisk ikke å drive med den sinnsyke tuningen av bilder for å vise dette på skikkelig vis. Noen små bilder er alt jeg har tid til å styre med. Bildeopplasting her er helt bak mål i begrensninger. Jeg skjønner godt at folk ikke gidder.
Jeg gidder faktisk ikke å drive med den sinnsyke tuningen av bilder for å vise dette på skikkelig vis. Noen små bilder er alt jeg har tid til å styre med. Bildeopplasting her er helt bak mål i begrensninger. Jeg skjønner godt at folk ikke gidder.
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Jeg tror at det er bare toppen av stempelet som speiler seg i sylinderveggen. Den er veldig blank og fin ellers...
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Eller som Vazelina sang : Høgg,høgg, høgg gamle biler...
Hobøl har jo Spania klima
Hobøl har jo Spania klima
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Den er vel opprinnelig fra den røde 68-modellen jeg holder på med, og var byttet ut med en 1300 da jeg kjøpte den, med beskjed om at den var veldig dårlig. Om jeg kan redde den på et vis blir jeg glad.
Re: En motor skal få nytt liv. Kanskje.
Mulig motoren/sylinderen din har mistet litt komp pga det "hakket" på kanten der, kanskje den har gått med feil blanding eller feil tenning/tenningsbank, og/eller det kan ha kommet noe inn i forbrenningskammeret, som så har gitt det hakket (ser også at det er litt merker på toppen av det stempelet).