Page 1 of 1

mk2 Cortina raserbil til salgs i Danmark

Posted: 17.01.2020 19:33
by MLI
se https://racecarsdirect.com/Advert/Detai ... s-possible

Det er flere ting som er "unike" med denne bilen:
-ingen håndbrekk bak (og heller ingen selvjustering)
- 5 trinns (?) girkasse

og alt skal være "FIA-approved" ifølge annonsen?

Nå har jeg aldri kjørt historisk racing noe sted i verden, men har vel litt vanskelig for å tro at man kan kjøre med 5-trinns kasse i historisk i Danmark?

Re: mk2 Cortina raserbil til salgs i Danmark

Posted: 18.01.2020 18:54
by Åge Salomon
Ka det e fer slags grønn firkanti klosse som sitt på bakakslingen?

Re: mk2 Cortina raserbil til salgs i Danmark

Posted: 20.01.2020 11:20
by MLI
Åge Salomon wrote: 18.01.2020 18:54 Ka det e fer slags grønn firkanti klosse som sitt på bakakslingen?
Hvis det er den i underkant du tenker på, så er vel det holderen/braketten til armen/overføringen til wiren til håndbrekket.

Re: mk2 Cortina raserbil til salgs i Danmark

Posted: 20.01.2020 12:09
by Åge Salomon
Javel.

Re: mk2 Cortina raserbil til salgs i Danmark

Posted: 22.01.2020 13:26
by SveinF
Det ble da lagd 5 girs innmat til 3 railkassene Magnus? Husker ikke av hvem, men de ble kopiert og reprodusert for bare et par år tilbake av Mike Hewland. Kanskje denne var en option i noen av godkjenningene fra den gang?
Litt uinteressant for en landevegsbil som min ettersom 5 gir var 1:1 og prisen var i det øvre skiktet. :D

https://kelvedonlotus.co.uk/product/5-s ... box-2000e/

Re: mk2 Cortina raserbil til salgs i Danmark

Posted: 22.01.2020 17:22
by MLI
Joda, det stemmer det Svein, Hewland i England lagde en 5-trinns "dog shift" innmat til 3-rail kassen.
Lurer på om ikke den 5-trinns kassen ble brukt av Broadspeed i deres Anglia i racing i 1966/67 (Saloon Car racing i England i 1966 gikk etter Gruppe 5 reglement, der det var ganske "frie" regler den gang).
Ble vel også muligens brukt i noen av de første mk1 Escort 1300 i racing i England.

Men tviler vel litt på at den Hewland-kassen er tatt med i FIA Appendix K homologeringspapirene for Lotus Cortina mk2, som vel er de papirene/reglementet som bestemmer hva som er tillatt å bruke i historisk racing i Skandinavia i dag.

Og uansett, fra bildene av den mk2-en som er til salgs i Danmark nå, så ser det ut som det på den bilen er brukt en nyere type 5-trinns kasse, type 9, fra 80/90-tallet? (i så fall blir det vel ikke så veldig "historisk korrekt" av det...).